Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Smörja gummifjädring på släpkärra

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

tracker

#16 » 15:07:04, 03-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



SK Racing

#17 » 22:48:58, 19-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag vet vilket fett som skall användas men på ett släp som satt fast vände vi det om och jag tog fram släggan och en kompis höll i en regel 6x6 tum på axelgrunkorna som sitter inpressade i axlen, dom gick jag loss på o ja efter några öl o lite träning så fick vi fram en rörelse, sen var axlen rostskadad på mitten på undersidan så det var ju lätt o ordnat när släpet låg upp o ner, skar bort rosten efter ett plattjärn jag hade med ca 6 mm gods, väl öppen så ja, j*vlar vad rost det låg i axlen o skramlade runt, efter otaligt blåsande med tryckluft o dammsugande o bankande på axlen så var det dax o svetsa ihop den, men först åkte ca 5 liter spillolja i :)

Är många år sedan nu o den besiktas fortfarande o axlen rör sig tillräckligt för o gå igenom, o lagningen av axlen gick igenom då det bara sade smack när dom drog hammaren i den :) Dom konstaterade efter att jag berättat att det var 6mm gods med ca 1-2mm glipa runt om som jag svetsat dit o att det smälte ihop ordentligt att det var en lagning som höll deras mått :)

Jag bara gick där med en öl i näven o mös när dom frågade om axlen var svetsad, ja svarade jag o då åkte hammaren fram, efter det blev det en rätt uppsluppen stämning :) O när vi pratades vid så kom dom ju på vem jag var :) Det var ju jag med dom där bilarna :)

Så är inte axlen sopslut så kan man gott lägga några timmar på den istället för o byta, men visst, är lager, bromsar o axlen tveksam så är det kanske bäst o byta den.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Alexn72

#18 » 09:29:38, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag tänker att halva poängen är att få gummit smidigt igen och då är det inte helt fel med något som mjukgör gummit.... en hårfingräns där det inte ska börja smulas sönder..
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

torbjorn_forsman

#19 » 11:05:06, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk dock på att det är stor skillnad mellan olika sorters gummi, och vem vet vad det är för gummikvalitet som har använts i de här släpvagnsaxlarna.
Någorlunda oljebeständigt gummi, sådant som enligt tidigare inlägg i tråden ATF brukar vara "snällt" mot, är som regel s k nitrilgummi. Men det är ju långt ifrån säkert att det är sådant som har använts till de här fjäderelementen, det kan ju lika väl vara något annat gummi som visade sig ha bättre fjädrande egenskaper eller bättre livslängd när det inte kommer i kontakt med olja. T ex EPDM eller naturgummi eller någon blandning.

Förr fanns det ju släpvagnsverkstäder som hade utrustning för att kunna dra isär gummifjädrade axlar och byta "gummikorvarna", det kanske finns någon som åtar sig sådana jobb än idag?

I förebyggande syfte tror jag det är nyttigt att låta en gummifjädrad vagn stå olastad när den inte används. Och om det är en vagn med tung överbyggnad (husvagn, flyttsläp eller liknande), så lönar det nog sig att palla upp den så att hjulen hänger fritt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#20 » 12:39:15, 20-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstått är axlar så billiga idag, samtidigt som reparationerna är så dyra, att det mer eller mindre försvunnit från marknaden.
Sen har de axlar jag rotat i som varit nära sin livslängds slut, i alla fall de som gått på saltade vägar, haft nästan genomrostade innerrör. Inte så mycket kvar att rädda där, inte.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören, Google Adsense [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se