#80 » 21:26:15, 22-02-2023
Vet du om den där bilen har någon särskild "adapterings-körcykel" för att man ska vara säker på att den verkligen genomför alla självtester och adapterar lambdareglering mm korrekt efter att man har bytt saker och raderat felkoder? I så fall kan det vara idé att genomföra den och se om det blir någon skillnad.
Ett exempel (gäller bilar med Bosch motorstyrsystem från sent 80- och tidigt 90-tal som t ex LH 2.4 , alltså inte nödvändigtvis relevant för den här trådens Polo):
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat, ev även elkylfläkten startat). Hjälp till med gasen om den skulle ha tendens att tjuvstanna.
2) Stäng av motorn, starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång 2 minuter, gasen får inte alls röras under denna körning.
3) Stäng av, starta om omedelbart och ta ut bilen på en provtur. Under provturen ska den köras med jämn hastighet över 70 km/h och jämnt gaspådrag (planmark krävs alltså) i minst en minut.
4) Stäng av motorn och kolla sedan felkoderna igen.
Ett annat exempel (gäller Mitsubishi från mitten av 90-talet):
1) Kallstarta motorn och kör omedelbart iväg på en provtur typ blandad körning, fortsätt provturen tills motorn är varm.
2) Utan att stänga av motorn efter provturen, lämna den på tomgång i 15 minuter.
3) Stäng av, slå på tändningen på nytt, läs av felkoder igen.