Ratt?
Vad ska du med den till?
Idag är vägarna ett enda "flipperspel"... vajrarna hindra trafikanten från att kunna göra en undanmanöver... är det något ivägen på vägen framför dig... det är bara att dundra in i det o hoppas på att ens eget fordon står pall för smällen...
Med vajerräckena ökade antalet icke dödliga olyckor med >20% sa Trafikverket själva (var nog kring 2010 som de pressades av media om detta vajervansinne).
Vi som kör MC skrek rakt ut när Vägverket började spärra av våra möjligheter att göra undanmanöver. Kör man MC på vajerväg är man dödsdömd om man inte hinner bromsa, eller råkar bromsa omkull sig!
Vi kan alltså inte väga in möjlighet till undanmanöver som ett alternativ... (i sak håller jag med dig! Guldhjälmen som SMC hållit i många år gick bl.a. ut på att hård träna undanmanöver; att välja dike före att köra in i objekt på vägen, osv)
Exakt det som framkom i svar till mig i annan tråd rörande ljusbild från extraljus.
Hella Rally 1000 och 2000 som jag uppskattar enormt, är för att de ger mig ett bra ljus på MC.
Bosch Knick, som är rena "skiten" på MC, ger en ljusbild som -bilisten- vill ha och behöver.
Allt "billiga" strålkastare ger ljusbild mellan Hella och Bosch.
Hella kom med dator ritade reflektorer, FF, Fri Form. De ger mindre av självbländning från asfalten precis framför fordon, men på bekostnad av spridningsvinkeln.
Bosch knick "samlade" den vertikala, men inte horisontella, spridningen och minskade på så sätt självbländingen och projicerade ljuset på sådant sätt att det lyser upp "där borta".
Översta bilden är en Bosch 140 55W; inte Knick, men ljusbilden är som från Knick.
Mellan är en Hella rally 1000 100W ; Flodljusbild.
Telefonledningsstolpar. (ca 25m mellan dem?)
TS eftersträvar den över ljusbilden, men kraftigare => Bosch big Knick 220 eller Jumbo.