Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Extraljus...

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

dc_lindberg

#16 » 10:35:39, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ratt?
Vad ska du med den till?
Idag är vägarna ett enda "flipperspel"... vajrarna hindra trafikanten från att kunna göra en undanmanöver... är det något ivägen på vägen framför dig... det är bara att dundra in i det o hoppas på att ens eget fordon står pall för smällen...
Med vajerräckena ökade antalet icke dödliga olyckor med >20% sa Trafikverket själva (var nog kring 2010 som de pressades av media om detta vajervansinne).
Vi som kör MC skrek rakt ut när Vägverket började spärra av våra möjligheter att göra undanmanöver. Kör man MC på vajerväg är man dödsdömd om man inte hinner bromsa, eller råkar bromsa omkull sig!
Vi kan alltså inte väga in möjlighet till undanmanöver som ett alternativ... (i sak håller jag med dig! Guldhjälmen som SMC hållit i många år gick bl.a. ut på att hård träna undanmanöver; att välja dike före att köra in i objekt på vägen, osv)


Exakt det som framkom i svar till mig i annan tråd rörande ljusbild från extraljus.
Hella Rally 1000 och 2000 som jag uppskattar enormt, är för att de ger mig ett bra ljus på MC.
Bosch Knick, som är rena "skiten" på MC, ger en ljusbild som -bilisten- vill ha och behöver.
Allt "billiga" strålkastare ger ljusbild mellan Hella och Bosch.

Hella kom med dator ritade reflektorer, FF, Fri Form. De ger mindre av självbländning från asfalten precis framför fordon, men på bekostnad av spridningsvinkeln.
Bosch knick "samlade" den vertikala, men inte horisontella, spridningen och minskade på så sätt självbländingen och projicerade ljuset på sådant sätt att det lyser upp "där borta".



Översta bilden är en Bosch 140 55W; inte Knick, men ljusbilden är som från Knick.
Mellan är en Hella rally 1000 100W ; Flodljusbild.
Telefonledningsstolpar. (ca 25m mellan dem?)
TS eftersträvar den över ljusbilden, men kraftigare => Bosch big Knick 220 eller Jumbo.
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Simnil

#17 » 14:08:21, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:
Alrik skrev:Allt som upptäcks närmare än 100m framför bilen är i princip dödfött att se. Tar 1sek att upptäcka, koppla ihop vad som sker i huvudet sen ytterligare 1 sek att agera, normalt vid bra väglag så är de 35-40m att få stopp på en bil som rullar i 90-100km/h. Då har man redan passerat 100m.


I mina bilar har jag inte bara bromspedal utan även ratt, så hoppar jag tror att det kan finnas ett värde i att se saker närmare än 100m också, är det fritt på vägen kan man ju styra undan för hindret snarare än vänta på att få stopp?
Jag har haft en älg springa över vägen 5-10m framför bilen, då finns det inte mkt att göra, men 50-80 meter vill jag ändå tro att man kan göra nåt. Bara att hinna börja bromsa är ju värt nåt, bättre med en smäll i 70 än i 100km/h?


Är ljuset fokuserat på 100-120m kommer du att se på 50 också, och dessutom så på korta avstånd lyser bilens originalljus någorlunda. Du väljer inte bort närseendet för att du får lång sikt, snarare blir närseendet bättre också för att du inte får några jäkla fokuspunkter från de dåliga ljusen som lyser upp vägbanan just framför bilen och tar bort allt annat än just det som råkar befinna sig i de punkterna.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

björken

#18 » 14:48:37, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
björken skrev:
Alrik skrev:Allt som upptäcks närmare än 100m framför bilen är i princip dödfött att se. Tar 1sek att upptäcka, koppla ihop vad som sker i huvudet sen ytterligare 1 sek att agera, normalt vid bra väglag så är de 35-40m att få stopp på en bil som rullar i 90-100km/h. Då har man redan passerat 100m.


I mina bilar har jag inte bara bromspedal utan även ratt, så hoppar jag tror att det kan finnas ett värde i att se saker närmare än 100m också, är det fritt på vägen kan man ju styra undan för hindret snarare än vänta på att få stopp?
Jag har haft en älg springa över vägen 5-10m framför bilen, då finns det inte mkt att göra, men 50-80 meter vill jag ändå tro att man kan göra nåt. Bara att hinna börja bromsa är ju värt nåt, bättre med en smäll i 70 än i 100km/h?


Är ljuset fokuserat på 100-120m kommer du att se på 50 också, och dessutom så på korta avstånd lyser bilens originalljus någorlunda. Du väljer inte bort närseendet för att du får lång sikt, snarare blir närseendet bättre också för att du inte får några jäkla fokuspunkter från de dåliga ljusen som lyser upp vägbanan just framför bilen och tar bort allt annat än just det som råkar befinna sig i de punkterna.


Bara för att förtydliga pratar jag om bra ljus på sidan av vägen som hjälper det perifiera seendet att notera rörelser i väggrenen, håller med om att en skarp ljuspunkt på asfalten framför bilen gör mer skada än nytta.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Ivar Risslén

#19 » 17:00:20, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar ni ställa in extraljusen med en ljusinställningsapparat eller ställer ni in dom bara på måfå på en raka?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

davidof

#20 » 19:38:25, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grovinställer på lämplig raksträcka bara. Detta var vid montage på mors bil häromdagen. 3 st 7" swedstuff led. Har denna uppsättning på 3st bilar. Köpt på rea för drygt 300:- st.Bild

4 personer gillar det här inlägget.
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Alrik

#21 » 20:23:43, 04-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Brukar ni ställa in extraljusen med en ljusinställningsapparat eller ställer ni in dom bara på måfå på en raka?


Ställa in extraljus tar ju ett gäng mil i mörker innan man är nöjd. Grovinställer först mot vägg på 10-15m, sen ute på rak. Därefter åker verktygen med i bilen ett gäng mil för att finjustera tills man är nöjd.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Ivar Risslén

#22 » 02:27:03, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast så blir det på en raka för mig också för man är för snål att åka till en verkstad för att justera in ljuset. Resultatet brukar bli ungefär som för Davidof.
Tidigare så har jag haft möjlighet att ställa in ljusen med hjälp av en ljusinställningsapparat och upplevt att man har fått en bättre ljusbild av ljusen med mindre av svarta hål. Ofta så får man som ett hål i mitten där man tycker att ljuset inte når fram som man vill.
Varför jag ställde frågan är för att få reda på om vad andra upplever när man ställer ljusen och hur det görs. Jag har en ljusinställningsapparat sedan några år men jag har ingen plats i garaget att ställa upp den och golvet är lite ojämnt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se