Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kompressormata en gammal 940?

62 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 21:36:13, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, min yngsta pojk, han tillhör den motordrivna A-traktor ungdomen som åker omkring i 30 knyck... (ja faktiskt) Han frågade mig om kompressor, en sån där remdriven historia som man sätter fast uppepå tex en gammal B230 av något slag. (insprutning)
En bild på kompressorn i fråga:
Bild
Den kommer nog ifrån nån Polstar-bil från början? (Volvo)
Jag tänker mig att man sätter kompressorn mellan insugningsröret och spjällhuset. Det finaste vore om man kunde först skära upp ett fint hål på rätt plats i insugningsröret och sen svetsa fast en platta som både leder in luften rätt och håller kompressorn på plats. Sen går luften in i kompressorn på dess gavel, den har en ljuddämpare av något slag nu som förmodligen försvinner? Där på gaveln skall spjällhuset sättas fast på något sätt. Sen ansluter man slangen med luftmassamätaren som vanligt på spjällhuset. Själva kompressorn har el koppling ungefär som på en ac-pump så den drivs bara när den får ström. Om nu det lyckas, kompressorn kommer på plats och remmen spårar rätt och allt det här, kommer det då att funka? Kommer soppan räcka till? Kommer det att bli rätt (någotsånär) blandningsförhållande? Livslängden på motorn är nog skit samma men däremot är jag lite rädd om kompressorn!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



AN

#2 » 21:50:56, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd :smile:
Men på låg och del-last ska kompressorn inte gå väl? Då bilr den väl en strypning?
Kan du inte ha en by-pass? Brukar man inte By-passa kompressorer på låg och del-last, då blir ju trycken ganska lika på kompressorns in och utlopp, och de drar inte så mycket effekt. Men din verkar du ju kunna stänga av helt.
Jag kanske helt har misstolkat din beskrivning, och jag vet att du har koll på saker och ting :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

G-son

#3 » 21:54:55, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs på hur folk gör för att turbokonvertera den motormodellen, så bör du få ett bra hum om hur styrsystemet kan hantera övertryck. Misstänker att alla inte riktigt gillar läget rakt av. Kanske enkelt att ta styrsystemet komplett från en turbomotor?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

roddjer

#4 » 22:09:47, 21-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Hilmersson har ju sina ideer...

http://www.hilmersson-racing.com/manta-fakta/


En sån skulle jag kunna tänka mig ' :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 00:58:02, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, vi har (Min son och jag) pratat om att kanske välja en turbo-ECU och turbons spridare. Man kan alltså välja om kompressorn skall drivas eller ej. Om man inte driver den aktivt så kommer den nog att "vindmilla" ändå. Om det inte är för mycket extrajobb så tror jag på en backventil. Men allt skall ju gå så snabbt att få till i den åldern(17,5 år) så jag är tveksam till om det kommer någon backventil/bypasventil.
Sen så skall vi (ja vi bägge, far och son) lära oss svetsa aluminium också... Jag har en TIG och jag har en argongasflaska. Men sen då? Vilken färg på elektroden? Jag har hört att den skall vara trubbig? Är det AC vid alu-svetsning eller? Elektroder? Blir man tvungen att ha två insug, ett som skall bli det nya och ett som man bryter/klipper/sågar bort bitar ur för att kunna lappa ihop det riktiga? Jag hoppas insuget är svetsbart.
Många frågor blir de...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MN

#6 » 17:58:06, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket väsen för lite ull om ni skall köra lättryck utan laddluftkylning. En vanlig B230LTT kommer gå bättre. Som projekt kanske roligt men kompressorn ser ny så sälj den och köp en lagom stor från ngn skrotad Merca. F ö - sitter det inte en bypass i bakgaveln?

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Göran Ekman

#7 » 18:35:39, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN det är en A-traktor, där är häftighets faktorn viktig. Funktion är lite andrahand.
TIG svetsas med gröna elektroder och växelström. Kräver ett visst tålamod att lära sig. Jag har försökt men saknade tålamod och talang.
Du har tidigare på forumet visat att du har tålamod att lära dig nya saker.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Sparkz

#8 » 19:43:05, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hängt en turbo på en 230F utan större problem. Kanske större spridare, minns inte. Laddade ett halvt bar eller så. Plågade den på isen några år.

Jag har inte svetsat mycket alu, men jag tycker det går bra. Renlighet är viktigt, en dedikerad rostfri stålborste som inte används till annat, hellre roterande fil än slipskiva, tvätta med aceton. Gjuten alu (som ett insug) är ett lotteri, ibland går det bra, ibland är det fullt med skräp. Ha en "ren" bit att jämföra med, annars är det lätt att tro att det är fel på svetsen eller svetsaren...

Alu leder värme 5 ggr bättre än stål, det kräver mycket ström när biten är kall. Sen blir den varm. Jättevarm. FÖR varm!
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#9 » 20:01:37, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, skit i turbon, det håller alla på med.. Det blir mer spännande med en kompressor, har aldrig hört om en sådan på en Volvo, ska bli kul och se hur ni löser problemen :grin:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Sparkz

#10 » 20:19:41, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte mest som jämförelse att överladda en sugmotor.

Men det är ju helt klart ett projekt av typen: Ja men gör det, jag kan titta på! :mrgreen:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla

#11 » 21:33:29, 22-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insuget är då mest troligt svetsbart, jag har byggt om ett förgasare insug för enkelgasare till dubbelgasare, och det gick riktigt bra att svetsa i dom 2 insug jag slaktade, har för mig det rent gick oförskämt bra att svetsa i
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Mattias Petterson

#12 » 00:02:30, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha grön elektrod eller guldfärgad till alu
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

tortap

#13 » 01:04:23, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nej. Du kan ha blå elektrod till allt. 2% lantan. Migatronic super blue är i princip samma sak om det är den du hittar. Du kan börja med spetsig den kommer bli rundad av sig själv. Men om du spetsar elektroden kan man slipa av yttersta spetsen om man tror att den ska hamna i smältan.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

bmrobban

#14 » 04:29:49, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Nej, skit i turbon, det håller alla på med.. Det blir mer spännande med en kompressor, har aldrig hört om en sådan på en Volvo, ska bli kul och se hur ni löser problemen :grin:


Jag har för mig att jag sett en 145:a med b230 16v o kompressor.
Kan ha varit på Sävar Turbo..

Länk: https://forum.savarturbo.se/viewtopic.p ... kompressor
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#15 » 05:02:24, 23-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressorer är ju bäst vid låga varv, på höga varv funkar ju turbo bättre.

Insuget är svetsbart. Skaffa ett annat o labba med.

Spridarna är högohmiga på F och lågohmiga på FK och FT.
Sitter spridarnotstånd i någon av framskärmarna på turbomodellerna. Går att bygga om elhärvan på en F för att innefatta motstånden och därmed köra med turbospridarna. Men man får sprätta upp elhärvan vid spridarna nånstans och splitta jorden. För man ska då sätta motstånden på jordsidan på varje spridare.

Sen kan man bara sätta i turbochipp i boxarna. Boxarna är samma. Tändboxen brukar inte gå att byta chip i utan en tillsats. Har såna liggnas till skänks. Kräver väl lite pyssel. Lödning o sånt. Annars byter man boxen.
Kan nog ordna chip med. Tändningen o bränsle kommer nog inte stämma så bra då en turbo laddar senare.

Enklare är då att ta högohmiga spridare. Tex från audi s4 AAN. Dom har ungefär samma data som b230ft original.
Man kan även labba lite med bränsletryck. Men en bredbandslambda är bra att skaffa.

Bäst är ju att sätta dit egen styrbox. Vill man inte bygga från noll så kan man ju köpa en byggsats, tex megasquirt. Väldigt lärorikt i många avseenden.
Bygg en motor i ett stativ med kompressorn sen få den att gå med ms.

Kolvarna är ju inte så tjocka på F men lite överladd tål dom.
När man sprängt den första kan man flytta över grejerna på en FK eller FT. Stakarna är det som ger sig först.

Vill man bygga rödblockare med mkt effekt är 16v toppen med 3” insug bra att utgå ifrån. Sen med turbo botten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: spock och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se