Ja, min yngsta pojk, han tillhör den motordrivna A-traktor ungdomen som åker omkring i 30 knyck... (ja faktiskt) Han frågade mig om kompressor, en sån där remdriven historia som man sätter fast uppepå tex en gammal B230 av något slag. (insprutning)
En bild på kompressorn i fråga:
Den kommer nog ifrån nån Polstar-bil från början? (Volvo)
Jag tänker mig att man sätter kompressorn mellan insugningsröret och spjällhuset. Det finaste vore om man kunde först skära upp ett fint hål på rätt plats i insugningsröret och sen svetsa fast en platta som både leder in luften rätt och håller kompressorn på plats. Sen går luften in i kompressorn på dess gavel, den har en ljuddämpare av något slag nu som förmodligen försvinner? Där på gaveln skall spjällhuset sättas fast på något sätt. Sen ansluter man slangen med luftmassamätaren som vanligt på spjällhuset. Själva kompressorn har el koppling ungefär som på en ac-pump så den drivs bara när den får ström. Om nu det lyckas, kompressorn kommer på plats och remmen spårar rätt och allt det här, kommer det då att funka? Kommer soppan räcka till? Kommer det att bli rätt (någotsånär) blandningsförhållande? Livslängden på motorn är nog skit samma men däremot är jag lite rädd om kompressorn!