Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

B230F surar ner sig

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 18:33:04, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Volvo 240-89 som jag har jobbat på till och från i 8år.
Sist jag startade den var ca 1,5 år sen o då gick den fint.
Förra veckan skulle jag flytta på den och den startade direkt men började gå illa ganska omgående.
Den surade ner sig rejält och spottade bensin ur avgasröret.
Det är ju inte brått att få den att gå, men är ju lättare att flytta på om den fungerar.
Jag misstänkte tryckklockan på fuelrailen och demonterade, membranet helt och provade att den inte kärvat ihop.
Om man rycker bränslerelät så startar den och går en stund tills bränslet tar slut.
Kallstartventilen är kollad och läker inte.
Läste om någon som hade råkat ut för att något lossnat i avgassystemet och fick liknande symtom.
Men den går ju som den ska en stund och varvar upp när man tagit ur bränslerelät.
Alla stift är lika blöta så det borde inte vara spridare som hängt sig.
Jag ska prova att blåsa i returen för att kontrollera att den inte är blockerad.
Det känns lite som att det är bränsletryckrelaterat..
Någon som har någon idé om vad mer det kan vara för fel?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



magloman

#2 » 18:42:55, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara Lmm eller lambdasond. Prova koppla ur båda o se hur den går
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#3 » 19:22:55, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lambdasonden börjar inte ge signaler till datorn förrän den är varm.

När min lambda sensor gick sönder stannade motorn vid körning. Jag kunde starta den direkt men den gick väldigt fett. Hade dock inga problem med att den surade ner sig (Volvo B234F -90).

Möss eller fåglar i luftrenare?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#4 » 19:41:31, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vanligt fel på Volvo med LH-jetronic, som kan ge många olika konstiga symptom, är mer eller mindre slumpmässiga kortslutningar i kabelstammen på vänster sida av motorn (den som går ner från insugningsröret, är klamrad vid motorblocket och sedan viker av mot hjulhuset). Isoleringen på ledarna i kabelstammen tål inte värme, bensinångor och olja hur länge som helst, och blir spröd och faller sönder med tiden. Problemet är mest vanligt på bilar som antingen har gått mycket långt eller där det ständigt har varit oljigt i motorrummet. Det brukar inte vara lyckat att byta till en kabelstam från en skrotad likadan bil, eftersom pinningen i kontaktdonet mellan motor- och karosskabelstam kan vara olika från exemplar till exemplar till och med på samma årsmodell. Så åtgärden blir helt enkelt att lossa alla kontakter och klammer på motorn så man kan få ut kabelstammen därifrån, sedan skär man upp skyddsplasten och undersöker hur ledarna ser ut innanför.

Bränsletrycket är ju lätt att kolla med en manometer inkopplad medan motorn är igång.
En annan tänkbar orsak till att den surar ner sig, är avbrott eller glapp i motortempgivaren (den som styr insprutningssystemet, INTE den givare som används för tempmätaren). Detta felsöks enklast genom att mäta spänningen på styrdonets tempgivaringång (har för mig att det är pin 8 på både LH 2.2 och 2.4), och kollar att den har rimligt värde och sjunker sakta men säkert medan motorn varmkörs. Kan ta fram siffror på normala spänningar om någon dag, dock inte just nu. Har för mig att man kan vänta sig 3-4 V vid kall motor och nollgradigt ute, och 0,5-1,0 V vid varm motor. Om spänningen fladdrar, inte sjunker då motorn varmkörs eller ändrar sig tvärt, så är det troligen fel på tempgivaren (eller möjligen kablagefel).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 20:35:12, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var ut i garaget en snabbis..
Inga råttbo i luftburken, Inge stopp i returledning.
Lambda lampan lyser, tänkte jag kollar felkoder.
Tändsystemet 1-1-1, alltså inga fel.
Bränslesystemet går inte att kolla, lysdioden lyser konstant
när man stoppar i kabeln i testuttaget!
Borde betyda att boxen jordar konstant?
Då kanske spridarna jordar konstant också?
Jag hittade inte mitt testinstrument, så jag kunde inte mäta,
får bli fortsatt felsökning imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

torbjorn_forsman

#6 » 20:39:19, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om spridarna skulle stå ständigt öppna, så skulle motorn sura ner sig så mycket att den överhuvudtaget inte går att starta.

Det är helt olika slags utgångar på styrdonet för att testuttag respektive spridare, de är till och med jordade via olika ledare i kabelstammen, så det är praktiskt taget uteslutet att ett enda fel skulle leda till både att spridarmanöver och testlampa är kortslutna till jord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#7 » 20:45:12, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig de är samjordade och skjuts av samtidigt. Alltså ej sekventiellt.

De har konstant plus och styrs på jordsidan.

Ska man byta elhärvan är det lätt på 240 för motorelen är separat mot övriga bilen och alla skarvar sitter i höger A stolpe.

Vet att bränsleboxarna som har bosch nr som slutar på 5xx ofta hade fel. De går att ersätta med 9xx boxar som är mkt bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmrobban (trådstartaren)

#8 » 20:53:30, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="torbjorn_forsman"]Om spridarna skulle stå ständigt öppna, så skulle motorn sura ner sig så mycket att den överhuvudtaget inte går att starta.

Den går inte att starta utan att koppla bort bränslepumpen och nöta med full gas.
Första gången jag startade så startade den direkt men surade ner sig omgående, rök o spottade bränsle ur avgasröret.
Efter jag demonterat och monterat bränsletryckregulatorn startade den också för att omgående sura ner sig och stanna.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#9 » 20:57:29, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inte regnat in så bränsleboxen står i vatten?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#10 » 21:59:12, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har för mig de är samjordade och skjuts av samtidigt. Alltså ej sekventiellt.

De har konstant plus och styrs på jordsidan.

Ska man byta elhärvan är det lätt på 240 för motorelen är separat mot övriga bilen och alla skarvar sitter i höger A stolpe.

Vet att bränsleboxarna som har bosch nr som slutar på 5xx ofta hade fel. De går att ersätta med 9xx boxar som är mkt bättre.


Ja, alla spridare är sammankopplade på LH 2.4 , men det jag menade var att spridarutgången inte har något alls gemensamt med den utgång på styrenheten som är kopplad till diagnosboxen.

Det fel som brukade inträffa på tidiga LH 2.4 var, att någon av utgångarna som ska styra huvudrelät eller bränslepumprelät gick sönder. Lite svårt att reparera eftersom utgångsstegen satt i en stor hybridkrets, om man verkligen ville kunde man dock plagiera motsvarande diskret uppbyggd relädrivare från LH 2.2 och bygga upp på en bit veroboard. Jag misstänker att orsaken var att Volvo hade använt reläer med lite väl lågohmig spole så att drivtransistorerna överbelastades. Motsvarande fel inträffar ALDRIG på LH 2.4 på Saab!

Men, som sagt, även om det är lätt att byta motorkabelstammen på en sådan bil så visar det sig ofta att den inte passar, det kan krävas en hel del utredningar för att stifta om kontaktdonet mellan motor- och karosskabelstam så man får det att stämma. Och, för den delen, så är det ju idag stor risk att en kabelstam från en skrotad bil är nästan lika dålig som den man ska byta ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban (trådstartaren)

#11 » 21:06:09, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag mätte jag i spridarkontakterna, jag har 12v mellan stiften så fort jag slår på tändningen..
Jag har box med nr 0280000951, hittade en likadan på tradera för 400kr så bara att vänta tills den dyker upp.
Det är väl inte 100% att det är boxen, men jag chansar på att byta .
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#12 » 21:11:18, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under tiden du väntar kan du öppna boxen. Bänd upp öronen försiktigt med skruvmejsel. Dom behöver inte bli helt raka. Sen kolla om du ser spår av vatten.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmrobban (trådstartaren)

#13 » 21:42:06, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag göra.
Bilen har ju stått i carport ca två år utan dörrar, boxens hölje är ju plåt så det kan ju blivit kondensvatten.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kimmen

#14 » 21:55:35, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns en styrenhet med en rosa etikett som bl.a hade ett fel på lambdaregleringen och då vräkte den ut bränsle, fanns firmor som kunde reparera dom, men sedan kom det spanska styrenheter med en vit etikett som man satt dit

Prova att köra utan lambdasonden inkopplad, vad händer då?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#15 » 22:07:33, 11-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Idag mätte jag i spridarkontakterna, jag har 12v mellan stiften så fort jag slår på tändningen..
Jag har box med nr 0280000951, hittade en likadan på tradera för 400kr så bara att vänta tills den dyker upp.
Det är väl inte 100% att det är boxen, men jag chansar på att byta .


Ohmmät mellan den pol i spridarkontakterna där du fick minus, och bilens chassijord (lämpligen insugningsröret) då tändningen är avstängd. Om du får i stort sett 0 ohm då, så lossa kontakten till LH-styrdonet och mät igen. Blir det då oändlig resistans så är troligen drivtransistorn i styrdonet trasig (BDX53F eller något liknande, den kostar någon tia). Är det fortfarande lågohmigt till jord med bortkopplat styrdon, så ligger felet i kabelstammen.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se