Lageröverfallet är troligen bearbetat på plats tillsammans med toppen. Så om du plockar ett överfall från en annan topp, får du vara beredd på lite precisionsarbete med inskavning av lagret så det passar. Om flera överfall visar sig vara likadana, kan man börja med att prova ut vilket av dem från skrottoppen som passar bäst och kräver minst bearbetning.
Finns volvodelar köp å sälj på Facebook där går de få tag i sånt. Ja fick tag i en motor där så ja kunde byta i min bil. Visserligen i onödan men de är en annan historia. För övrigt står min gamla motor på en pall här om du vill köpa men är ju långt från Skåne dock. Är en 07a men ska väl va rätt samma kanske
Är det något annat man skall passa på att byta när det är isär? Någon tätning som brukar ge sig etc? Båda remmarna och spännrullar byts. Vattenpumpen tänkte jag strunta i.
(Letar fortfarande delar ifall någon springer på en skrotad D5244 topp)
jpd skrev:Är det något annat man skall passa på att byta när det är isär? Någon tätning som brukar ge sig etc?
På min D5 gav en gummiplugg i blocket upp. Den sitter bakom svänghjulet och när den sprang läck var det tvunget att dela på motor och växellåda. Den skulle kunna vara idé att byta om motor är urplockad.
Och kammen, den är fortfarande rak? Tänkte efter som att överfallet har gått så är det ju en hel del kraft som tryckt på axeln och även lager.
Låter smått otroligt att alla ventiler har klarat sig med tanke på att överfallet har pajjat på ena cylindern. Vad säger kompprovet? Eller hur har du kollat med tryckluft? Tråkigt att lägga ner tid och sedan visar det sig att en eller flera cylindrar ligger under spec.
Kamaxlarna brukar inte bli krokiga, däremot händer det att nockarna flyttar sig (vrider sig) på kamaxelröret, ibland så mycket att inte motorn går runt, ibland bara såpass att motorn går lite halvtaskigt, det är inte helt enkelt att kolla heller.... Annars är det vanligt att borren till hydraullyftarna spräcks vid kamremshaverier på dessa motorer
Intressant att kammarna kan flytta sig - det felet tänkte jag inte på.
Att ventilerna tätar har kollats med tryckluft genom spridarhålen - gjorde en förlängning som tätade mot botten och konstaterar att det håller lika tätt på alla cylindrarna. Sen känns ventilerna helt lika när man trycker ner dom med typ hammarskaft.
Planen som jag inte övergett ännu är att få tag på ett överfall samt två vippor och se om det går att få ihop. Går det så går det. Med tanke på hur vanligt det är med rasade D5or borde det gå att hitta delar. Men har haft fullt upp med annat.