Sida 1 av 1

2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 23:34:54, 21-05-2022
av Kungsis
Har köpt en Audi 100 1.8 -88. Har väl haft några ägare och skruvats med. "Kabelhärvan" som går till tempmätaren, som sitter på ena vattenanslutning på blocket, har två kablar och det ser ut att vara original. I nuläget sitter det en vanlig temp-sensor med bara en anslutning. Till saken hör att motor, enligt mätare, går varm. Funderar på om motortemp är ok, men givaren är fel.

Mvh
Kungsis

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 20:45:37, 22-05-2022
av dc_lindberg
Bilder säger så mycket mer än ord...

Har för mig att det var en liknande fråga om en generator bara för några månader sedan... :klia:
Ja, problem med kablage + givare => ...

Bilder så man kan se vad det är du frågar om - bilder kan ge svar där ord bara rör till det!

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 21:54:42, 22-05-2022
av bert
Inte så du har en varningslampa för hög motortemp ?

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 09:51:14, 23-05-2022
av torbjorn_forsman
1.8 i , då har den väl någon form av insprutning. Och då finns det förmodligen två analoga tempgivare (NTC-motstånd). Ett för tempmätaren och ett för motorstyrsystemet. På VAG-produkter är ofta kontakthuset på givaren för tempmätaren svart, medan det för motorstyrsystemet är blått. Ev kan det dessutom finnas en eller flera termokontakter där, som ser precis likadana ut och bara kan skiljas från en tempgivare genom färg på kontaktstycket och detaljnummer (om man inte mäter på dem), de kan tänkas användas för att styra t ex insugningsrörsförvärmning, elkylfläkt eller något avgasreningsrelaterat.

För övrigt, det vanliga på 1.8i -motorerna är, att alla tempgivare sitter på vattenutloppet som går ut från toppen. Om du har något längre ner på blocket (förmodligen på oljefilterhållaren), så är det en oljetryckskontakt, ev också oljetempgivare.

Lite mer uppgifter om motorkod (brukar stå på en skylt på kamremskåpan samt instansat före motornumret, dessutom på bilens utrustningsskylt som brukar finnas i reservhjulsbaljan eller under bagagerumsmattan) och vilken slags motorstyrsystem den har, kan också vara av intresse.

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 17:02:43, 24-05-2022
av Kungsis
Bilder
Bild
Bild

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 21:42:40, 24-05-2022
av dc_lindberg
..har du ingen motorskyddsplåt under motorn?

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 21:52:57, 24-05-2022
av torbjorn_forsman
Det ser ut som K-Jetronic med lambdareglering (eller möjligen KE-Jetronic). Den stora mässingsklumpen med brun tvåpolig kontakt är termotidkontakten som används till kallstartventilen. Den lilla tempgivaren med "knopp" för att skjuta på kabelskon från sidan, är en typisk sådan som VAG brukar använda för motortempmätare. En lömsk sak är att en till utseendet likadan givare men med andra elektriska data har använts för oljetempmätare, om en sådan skulle råka vara kopplad till motortempmätaren så kommer den att visa fel. Man måste putsa ren givaren och kolla detaljnumret på den för att avgöra vilken typ det är. Ibland kan det också stå ett temperaturområde på givaren, om det går upp till 120 °C så är den avsedd som kylvattentempgivare, om det går upp till 150 °C så är det en oljetempgivare.

Om motorstyrsystemet är KE-Jetronic (känns igen på att det sitter en s k EHA med några kabelanslutningar på bränslemängdmätaren), så bör det systemet ha en egen motortempgivare, då med en 2-polig kontakt av samma slag som på t ex kallstartventilen och termotidkontakten.
Om det är K-Jetronic med lambdareglering (K-lambda), så bör det sitta en sk styrtrycksventil någonstans på motorblocket, jag tror den brukar sitta i höjd med aggregataxeln, på samma ställe där bränslepumpen skulle ha suttit på en förgasarmotor. Styrtrycksventilen är en fyrkantig aluminiumburk ca 5 x 5 x 10 cm, med en tvåpolig elanslutning och två bränsleröranslutningar med banjokopplingar, ev dessutom en vakuumslang (i VAG-världen tror jag dock att vakuumstyrningen bara förekommer på 5-cylindriga motorer samt turbomotorer). K-Jetronic har ingen elektrisk motortempgivare, möjligen kan det finnas en termokontakt i samband med lambdareglering.

Kolla motorkod mm, så får man se om det går att få fram ett elschema. Det finns ju inte mycket information på kamremskåpan, så det blir till att läsa utrustningsskylten eller instansade bokstäver före motornumret.

På Audi 80 och VW Passat av den generationen, finns skyddsplåtar under motorn bara på diesel. Det är helt öppet nedåt i motorrummet på bensinarna.

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 22:45:34, 24-05-2022
av Kungsis
Tack så mycket Torbjörn :thummar: . Oljetempmätare finns ej på denna bil. Och även om det finns en givare, så borde den väl inte sitta där denna gör. Men visst, vem vet egentligen vad tidigare ägare gjort och kablarna skulle ju kunna vara till en sådan. Konstruktörerna till Audi 100 C3 verkar ju bara gjort en kavelhärva och använt den till alla modeller, så finns gott om kontakter som jag inte har en aning om vad de skulle kunna vara till. Styrtryckventil har jag inte hittat någon ännu. Återkommer med motornummer.

Mvh
Kungsis

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 22:50:03, 24-05-2022
av torbjorn_forsman
Jag tänkte närmast på att någon kan ha bytt givaren för tempmätaren och då råkat få tag i en givare avsedd för oljetemp.

Den gröna oanslutna kontakten ovanpå ventilkåpan, är troligen någon slags diagnosuttag.

Re: 2kabelskor till tempmätare

InläggPostat: 09:37:01, 25-05-2022
av Stefan1972
VAG har alltid haft en djungel med givare. En och samma modell kan ju ha fjorton olika och motorkod och oem katalog är ett måste.