Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Var får avgasröret mynna på en lättlastbil?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 10:25:12, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Ford Transit -83 husbil som är registrerad som lätt lastbi.
Idag mynnar avgasröret längst bak. Vilket är ivägen när det dels ska monteras luftbälgar på bakaxeln. Samt monteras en tank för gråvatten. Skulle vara relativt enkelt att dra om systemet så att det mynnar framför vänster bakhjul.
Är det tillåtet?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Sierra94

#2 » 11:11:59, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är tillåtet. Jag har haft röret ut på sidan på ett flertal av mina bussar och pickuper. Så länge de mynnar ut bakom dörren.

De flesta fiat chassien med olika påbyggnader har röret ut på sidan,
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

jonnordvall

#3 » 11:17:30, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

TSFS 2010:84

8 kap. Avgassystem Övergripande krav 1 § Bil som drivs med förbränningsmotor ska ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil ska uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2– 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap. Personbil och lätt lastbil 2 § Avgasrör på personbil och lätt lastbil får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet. Buss och tung lastbil 3 § Avgasrör på buss och tung lastbil ska vara riktat så att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida. Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet. 4 § Uppåtriktat avgasrör ska mynna ut på sådan höjd att olägenhet för förare eller passagerare inte uppstår. Avgasernas huvudriktning får vid vindstilla och stillastående fordon inte avvika mer än 60 från vertikallinjen.

 5 § Bakåtriktat avgasrör ska vara så anordnat att avgasernas huvudriktning ligger i ett genom fordonet längsgående vertikalplan eller åt vänster från nämnda plan och är riktat horisontellt eller snett nedåt. 6 § Åt sidan riktat avgasrör ska vara så anordnat att avgasernas huvudriktning är snett bakåt vänster i högst 45 vinkel med fordonets längdaxel och är riktat horisontellt eller snett nedåt

Ett klipp från från regelverket. Är nog rätt mkt upp till den som gör bes....
Jag hade en vw pickup från 1984 med volvomotor. Rev bort ormboet för att få avgaserna bakåt, drog allt framåt, och satte en rejäl dämpare istället för tre minimala. Fick gott om plats och avgasröret gick istället ut strax bakom hytten åt vänster. Va inget snack på bes.

I ditt fall så är det ju onekligen sammanbyggt med kupé eller förarutrymme........ det va det ju inte på min pickup... men frågan är om det som det står "under körning" kan antas ta sig in? Det som verkar uttryckligen förbjudet är ju att det mynnar ut UNDER sådant utrymme.

Snacka med den som ska bes och fråga om det är möjligt är nog den lättaste utvägen?
 
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Göran Ekman (trådstartaren)

#4 » 15:53:04, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vänstersida sitter kylskåps ventilationen, där drar det över och under kylskåpet. En tanke är att det ska vara tätt över och under samt sidorna på kylskåpet. Så att det bara kommer luft bakom skåpet. Det har jag ingen bild på.
Under bilen vid bakaxeln ser det ut så här.
Bild
I mitten på bilden klumpen till bakaxeln ( jag vet att det läcker olja) sedan ser man avgasröret som går över axeln.
Bakom bakaxeln ovan för bromsledningen är det tänkt att luftbälgens nedra fäste ska bli det, övra fästet kommer att svetsas på insidan av ramen. Ramen på Transiten är det som syns mellan avgasröret och det rostbruna som är bladfjädringen.
Sedan ska jag få plats med en gråvatten tank (Vatten från diskbänk och handfat). Tanken var att lägga den bakom bak axeln. Men nu när jag tittar och tänker får jag nya idéer, det skulle kanske gå och lägga gråvatten tanken framför vänster bakhjul. Skulle vara en fördel viktfördelnings mässigt.
Kommer helt klart att bli lite mera mätande och funderande. Det som var självklart igår är det inte i dag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

johan.eriksson

#5 » 18:33:51, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

TSFS 2010:84 är ersatt av 2017:54…
Kommer jag ihåg imorgon så kan jag kolla vad som står i handboken.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jonnordvall

#6 » 18:52:56, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra med en rättelse :)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

johan.eriksson

#7 » 20:05:00, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just den skrivelsen har troligen inte ändrats.
Men jag ska försöka komma ihåg att kolla vad som står i de förenklade versioner som besiktningen använder.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

busholle

#8 » 07:31:11, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en kollega som snackade om att det hade betydelse hur bilen ursprungligen typgodkänts. I det fallet gällde det pickup med sidepipes som godkändes i en del fall och underkändes i andra beroende på bilens ursprung. Om jag fattade det rätt så funkade sidepipes på privatimporterade medans svensksålda skulle ha rören baktill.

Detta är väl en typisk bygg först och prova vid besiktning, så länge det ser bra ut så lär 9 av 10 besiktningsmän inte klaga.

En historia från en jaktkamrat berörde den tionde besiktningsmannen. De åkte in för att besiktiga ett timmersläp som varit i trafik något år. Släpet underkändes eftersom besiktningsmannen hittat någon paragraf om att de orangea sidomarkeringarna inte fick sitta indragna på släpets chassie utan skulle sitta på distanspinne i liv med bankarna.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

David, Luleå

#9 » 07:56:43, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktningsmän underkände dubbla gasare på min bubbla efter 20 års godkända besiktningar…

Till avgasrör.
Har en transit husbil. 30 år nyare, men jag har avgasröret ut framför vänster bakhjul. Gråvatten bak och kyl på höger sida. Om det är till nån hjälp.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#10 » 10:48:57, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det var frågan om typbesiktningar av bilar (åtminstone personbilar) som skulle tas in i stora antal förr i tiden (70-80-talet), så gjorde Bilprovningen tester med rökpatroner för att kolla att det inte var någon risk att det drog in avgaser vid olika hastigheter, vindförhållanden mm. Det gjorde att en hel del 70-talsbilar fick annan riktning på avgasröret på de exemplar som togs in i Sverige, än på de som såldes i länder med mindre nogräknade myndigheter. I Bilprovningens Fordonsdata (en tjock pärm med en A4-sida för varje någorlunda gångbar bilmodell) fanns det som regel också dokumenterat plats och riktning på slutröret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Göran Ekman (trådstartaren)

#11 » 11:31:58, 24-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker förmodligen om när det gäller dragning av avgasröret. Blir bättre att lägga gråvattentanken framför vänster bakhjul. Det blir bakåt som gäller.
Kollade på donator bilen från -96 skåpbil/servicebil. Där mynnar röret bakåt.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se