Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo v70 2.5t kamrem kuggat över.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

barsen (trådstartaren)

#1 » 22:14:50, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en v70 2.5t -04 (motorkod: B5254T2) där lagret i spännrullen sagt upp sig så att remmen hoppat av löprullen med överkuggning som följd. Vevaxeln ligger 2 kuggar före avgaskammen och 4 kuggar före insugskammen inga missljud hördes (enligt min sambo som körde) från det att bilen började gå illa tills den slutligen stannade. Är det värt att lägga på en ny rem och prova eller de är bara att riva isär?
Tänke annars lägga på en ny rem o göra ett komptest för att se om det håller är tätt.

Tacksam för svar //Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner



nimrod_pro

#2 » 22:56:23, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett fall för isärplockning, hitta en beg. topp och börja om från början.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 23:24:35, 01-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur det ser ut på en sån där motor, men på motorer med V-ställda ventiler brukar det första som händer vid ett haveri pga kamrem vara, att några ventiler böjer sig. Om man bara tar av ventilkåpan, så brukar man kunna se att det är extremt stort spel på de böjda ventilerna eftersom de inte kan gå tillbaks hela vägen upp. Ser allt ut att vara i ordning på den punkten, så kan det vara värt att hoppas på att sakerna har klarat sig.
Man kan ju också göra ett s k leakdown-test genom att koppla in tryckluft till en nippel i tändstiftshålet, då kan man konstatera ev stora läckor vid ventilerna utan att behöva ha motorn i sådant skick att man vågar köra runt den med startmotorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

barsen (trådstartaren)

#4 » 01:08:31, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Blir till att riva av toppen för jag vågar inte chansa då detta är bilen vi har när vi kör långt. Det som är lite surt är att jag köpte bilen i fjol och kamremmen var bytt (originalrem) och skulle om jag räknat rätt ha 2000 mil kvar :snow:

Mvh Emil
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se