För att beskriva händelseförloppet så bra som möjligt.
- Batteriet kopplades bort
- Lamdasonden på grenröret för katalysatorn skruvades bort och kopplades även bort från kontaktdonet.
- Spruckna grenröret med katalysator skruvades bort, skruvarna fick värmas
- Rengjorde ytorna på motorn
- Nya packningar på grenrör och nere vid avgasröret
- Montering nya grenröret/katalysatorn, här försökte vi först underifrån men det gick lättare ovanifrån även om det var trångt pga slangar till ACn. När vi försökte ta den underifrån så ruckade vi på avgasröret och det var nog då som den nedre sonden lossnade, där gjorde vi en miss.
- Återmontering den övre lamdasonden (vi hade nu missat den nedre som lossnat.
- Inkoppling av batteriet
- Lät motorn gå några minuter och allt verkade OK, ingen
varningslampa (motorvarning) lyste, så körde jag 100 m och då tändes varningslampan
- Körde tillbaka och då upptäckte vi att den nedre sonden lossnat och han som var nere i gropen under bilen sa att nu var den satt tillbaka och jag antog att det var ett kontakstycke, men dom brukar ju inte lossna så lätt så här kan det ha hänt något. Vi kopplade bort batteriets +pool en stund och varningslampan var släckt.
- Så körde jag hem ca 15 min, ingen lampa tändes.
- Dagen därpå åkte jag med bilen och efter ca 25 min tändes varningslampan. Körde hem igen kopplade bort batteriets pool och lampan släcktes, provade att köra igen och lampan tändes efter ca 25 min.
- Där är jag nu. Fortsättning följer.