Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Motorn blir varm

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Stefan1972

#16 » 08:47:53, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis, dra nå slutsatser av nåt kan man ju göra när man märker att den stiger okontrollerat och det verkligen ger problem. Gör ingenting och starta inga fläktar själv och se hur den beter sig. Även dessa har väl varning i instrumentet för hög temp? Eller minns jag fel...
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Murre o2

#17 » 08:58:47, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylarvätskan kokar ju inte innan 115 grader, många moderna bilar har normal arbetes temp runt 100. Ex min har 105 graders max temp så så långt inget alarmerande med din motor temp. Jag skulle nog köra vidare och hålla ett vaksamt öga på vad som händer bara.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

David, Luleå

#18 » 09:43:29, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver ha fläkten påkopplad…

Har inte Audi en termostat som sköter det själv? Jämför med den A6 från -13 jag hade tidigare så gick fläkten typ jämt. Sommaren stod den på flera minuter efter man stängt av när man parkerade bilen.

Tycker inte heller det låter som nåt alarmerande.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#19 » 10:51:57, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en Audi från 80-talet styrs elfläkten av en termokontakt i den "kalla" änden av kylaren. Fläkten startar alltså inte för att motortemperaturen är för hög, utan den startar då luftdraget genom kylaren inte räcker för att kyla vattnet tillräckligt. Ofta är det en fläktmotor med två hastigheter och termokontakten sluter i två steg vid ökande temperatur.

Edit: Eftersom bilen är en '88 så gissar jag att den har insprutning, antingen Mono-Jetronic eller KE-jetronic? I så fall är det säkraste sättet att hålla koll på motortemperaturen, att koppla in en multimeter och mäta spänningen över insprutningssystemets tempgivare, den är mycket mer noggrann än den givare som används till tempmätaren. Om du talar om vilket system du har så kan jag nog ordna en tabell eller diagram för att översätta spänningsvärdena till temperatur.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#20 » 12:58:37, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du har något problem, 90gr är min. vid varm motor, 100 är nog normalt, tempmätarna är spärrade på nästan alla bilar
Stänger du av den, då blir det lätt 110gr. Är inte mätaren spärrad stod den på rött och du fick hjärtat i halsgroppen och åkte till verkstan

Kolla att du har ett fungerande kylarlock och tuta å kör, kokar den då har du ett fel, troligen inte nu
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Kungsis (trådstartaren)

#21 » 22:58:50, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag ger mig :grin: , Påminner mig om att en kompis en gång i tiden satt och filosoferade och kom fram till att han och jag var bilhypokondriker och att vi inte skulle ha mätare utan bara varningslampor :cool:
Någon nämnde IR mätare och visst har jag provat, men men [Allmänt] IR-termometer

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Kungsis (trådstartaren)

#22 » 00:07:42, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, nu har jag kört i några veckor och kan väl ge en rapport. Ok inte kokat, men ligger ju på 90-100 vid lugn körning och sticker uppåt 110 vid aktiv körning. Så ingen större förändring. Men kan väl ärligt talat erkänna att jag fortfarande känner lite oro över vad som händer den dagen när jag ligger i kolmårdsbackarna med 1800kg släp.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

braha

#23 » 09:04:48, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa backarna med fullastat släp redan nu, när dagstempen är som högst - dvs worst case - så får du svaret nu istället för i vinter...
Roligare att ev meka i värme.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Iznogoud

#24 » 09:26:29, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätt med extern temp,mätare ännu som jmf?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Stefan1972

#25 » 10:52:50, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast när mätaren står på 110 grader. Går då fläktarna? De flesta audi jag skruvat med startar ju fläktarna bara den står och går länge på tomgång. Om inte dina fläktar går då vid det ögonblicket så måste det ju vara nå tok på mätaren på nåt vis.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#26 » 11:58:18, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog som sagt vara bra att få en "second opinion" genom att mäta på insprutningssystemets tempgivare. Men då vore det bra att veta vilket system det är (eller vilken motorkoden är).

Om något blockerar vattenflödet genom kylaren (t ex om den är svårt igenkalkad eller en bit från en havererad termostat har lagt sig på tvären nånstans), eller om vattenpumpen inte ger fullt flöde (t ex om pumphjulet har tappat skovlar eller slirar på axeln) så kan motorn gå för varm fastän det aldrig blir så varmt i kylarens kalla ände att elfläktarna startar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#27 » 12:21:38, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det såklart men jag tänker ju mer att märker man inte av nå problem så kanske man förlitar sig på en mätare som visar fel. Om mätaren visar 110 och man stannar och motorn verkligen är het så borde rimligen fläktarna gå för fullt. Om inte och motorn inte verkar överhettad så är det nog troligen inget fel där. Den borde rimligen börja koka omman öppnar locket tex om den går så varmt. Det borde liksom märkas på mer än mätaren att den går varm om den nu gör det.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Kungsis (trådstartaren)

#28 » 22:53:06, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 Oberoende mätare som samtliga visat samma värde. Mätt med IR och samma resultat (vad det nu är värt?). Fläkten styr jag manuellt och jag har observerat att den gör väldigt liten skillnad i "högre" hastigheter. På tomgång och i stadskörning, med fläkten påslagen håller den sig runt 90-95- Och ja, det är KE:jetronic. Och termostat (80gr), kylare och lock till expansionskärl är nya och testade innan montering. Och jag körde igenom två omgångar med maskindiskmedel innan nya delarna monterades.
Jag kanske slänger i en diesel i stället.

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Ivar Risslén

#29 » 07:42:03, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du AC som går ?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Iznogoud

#30 » 08:13:07, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad för temperatur visar extern temp,mätning?
Kylfläktar behövs mest vid stillastående eller långsam körning, under landsvägskörning är fartvinden tillräcklig för kylning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se