Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Audi 100 2.6 V6 quattro 1994

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 18:17:51, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Audi 100 quattro 2.6 V6 som inte startar.

Kollade förra sommaren då gick bränslepumpen men ingen gnista fanns.

Nu i sommar bytte tändspolen, fortfarande ingen gnista och bränslepumpen hörs inte längre.

Har kontrollerat säkringar och provat med annat relä, men det klickar inte ens i reläet när tändning slås på.

Anslöt felkodsläsare, den misslyckas med att kommunicera med fordonet, har provat med flera olika.
Samtidigt finns det en mindre sjö av vatten på golvet höger fram/bak.

Någon som har ett förslag på vad som kan vara fel ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78



magloman

#2 » 19:06:12, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen har kontakten på ECUn erjat eller så är kretskortet sönder. Ta ur boxen och ta isär den och se hur illa det är. Brukar gå göra rent kretskort med ljummet vatten och tandborste. Finns säkert bättre medel oxå.

Sitter höger fram under mattan på den delen av golvet som lutar lite(mellan plana golvet och torpedväggen). Man får skära mattan lite i hörnet mot kardantunneln om det inte redan är gjort. Det är anvisning vart man ska skära så det går lätt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 21:39:36, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer i att det är mycket vanligt med vattenskador i ECU på de där Audimodellerna. Det var ett känt problem redan då bilarna bara var några få år gamla, inte alls ovanligt med missöden med t ex taklucka glömd öppen som slutade på oväntat dyrt sätt.
Vill minnas att ECU var tillverkad av Hella eller kanske VDO. En gjuten aluminiumram med kretskortet fastskruvat i, täckt med plåtlock på båda sidor. Om väl vatten kom in i den så stannade det kvar. Visserligen är kretskortet väl skyddslackat men det stoppar inte hur länge som helst, i synnerhet inte nu när skyddslacken har närmare 30 år på nacken och säkert blivit spröd och börjat flagna här och var.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#4 » 23:21:21, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren.
Det var nog samma som jag misstänkte.

Om ECU måste bytas ut, då måste det vara från en med V6 motor, men har det någon betydelse om det är automat eller manuell ?

Det verkar inte finnas så mycket ECU att välja bland.

Först av allt måste den som sitter i tas loss och kontrolleras innan ev köp av en beg ECU.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#5 » 06:52:45, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror(!) inte det skiljer på automat och manuell. Men minneskretsen kanske går o flytta över annars till en frisk ecu. Jag kan ha en box till en 2.8 liggandes. Torde bara va mjukvaran som skiljer där med.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#6 » 09:29:59, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säljer du ECU:n till 2.8:an ?

Kan det fungera med en ECU från en A6:a 1995-97 ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#7 » 10:29:08, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att den nya ECU har samma detaljnummer som den gamla. Om numren avviker, plocka isär dem och kolla om det är samma komponentbestyckning, samma nummermärkning på mönsterkortet mm.

Historiskt har VAG ofta haft olika ECU för automat respektive manuell låda (till skillnad från t ex Opel, Ford och franska bilmärken som brukar ha samma ECU men talar om för den via en pinne som t ex jordas i ena fallet men lämnas fri i andra fallet, vilken slags växellåda den ska arbeta ihop med).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#8 » 10:37:16, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Se till att den nya ECU har samma detaljnummer som den gamla. Om numren avviker, plocka isär dem och kolla om det är samma komponentbestyckning, samma nummermärkning på mönsterkortet mm.

Historiskt har VAG ofta haft olika ECU för automat respektive manuell låda (till skillnad från t ex Opel, Ford och franska bilmärken som brukar ha samma ECU men talar om för den via en pinne som t ex jordas i ena fallet men lämnas fri i andra fallet, vilken slags växellåda den ska arbeta ihop med).


Då måste den gamla tas loss först, så får man söka på detaljnummer.
Ska ta loss ECU vid tillfälle.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

magloman

#9 » 11:00:54, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Säljer du ECU:n till 2.8:an ?

Kan det fungera med en ECU från en A6:a 1995-97 ?
Ja om jag har en så

Troligen inte för det blev nog startspärr på a6orna och lite nyare el i övrigt
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Nemesis_turbo

#10 » 13:39:14, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

2.8 och 2,6 har väll helt oliak styrsystem 2.8 har luftmassemätare medans 2.6 har mapsensor
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#11 » 13:51:23, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nemesis_turbo skrev:2.8 och 2,6 har väll helt oliak styrsystem 2.8 har luftmassemätare medans 2.6 har mapsensor


Det stämmer, finns map sensor i styrenheten i 2.6 V6.
Då fungerar det inte med en ECU från en 2.8.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Stefan1972

#12 » 14:10:48, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om katalogen stämmer så borde det vara 4A0997473A alt 4A0997473X som utbytesgrej. Det är en VDO 5DA007193-05
Finns en ny hos Audi tradition i tyskland för 304 euro.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#13 » 13:52:01, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ECU:n loss.

Kontakterna i ECU:n ser inget vidare ut.

Finns en styrenhet från en Audi 100 93:a, V6 2.6, kan det fungera med den ?

4A0 907 473A
5DA 006 903-01

Lite olika nummer mot den som sitter i bilen...

Någon som råkar ha en styrenhet liggandes ?

Se bilderna.

Vad är det som sitter i de färgade kontakterna, (brun, röd, gul) ? se en av bilderna.
Drog loss en av dessa och kontakten ser ut att vara fri från oxid.

Bild
Bild
Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

torbjorn_forsman

#14 » 21:40:14, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser det bra ut inne i styrenheten eller är det mer än bara kontaktdonen som har tagit skada? Om det bara är kontaktdonen, så går det nog bra att lösa genom att få bort oxid på lämpligt sätt (t ex lösa med något surt i vattenlösning och eller skrapa, sen eftertvätta noga) och sedan förtenna om stiften.

Jämför annars hur styrenheterna ser ut invändigt, som beskrivet i ett tidigare inlägg i tråden.

Det som sitter i de olikfärgade kontaktdonen är förmodligen någon slags kodningspluggar, det borde gå att reda ut med hjälp av elschema för bilen. I varje plugg kan det t ex sitta en bygel eller ett motstånd, möjligen en diod. Syftet med dem kan vara att tala om för styrenheten vilken utrustning bilen har i övrigt (t ex automat eller manuell växellåda, AC eller inte, vilket oktantal den ska vara optimerad för).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#15 » 22:03:17, 16-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det som sitter i de olika färgerna är automatsäkringar av smält/värmetyp. Dom återställer sig själva.

Färgkodningen är så man snabbt hittar rätt. En av dom är till ECU boxen, nån till bränslepumpen och kanske en till lambdan förvärme. Gissar lite ur minnet nu bara. Men ungefär så. Den till boxen borde vara 5 Ah. Den till ev lambdan kanske 20.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Olsson, Roger Bälinge och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se