Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Passat 2002, ibland ska man ha tur i oturen..

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

ac tc (trådstartaren)

#1 » 14:02:37, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde värmepaketet gått läck. Kupen fylld med glykoldoftande imma och tomt på kylarvatten....
- beställde ett nytt paket, 300 spänn. Det var ju lugnt!
- kollade hur man byter det...å helvete hela instrumentbrädan måste ut. ( tillsammans med konsollen och ratten och..tömma ac´n..etc.)
Nåja eländet måste hem på nått vis så jag fixade en slangskarv så jag skulle kunna koppla förbi paketet.
- lossade första slange på paketet och fick den i handen tillsammans med en halv backventil.
Vilken tur i oturen, det var backventil som gått av, den ser eftermonterad ut då den har vanliga slangklämmor istf "nypta" klämmor.
-så nu är den i drift igen efter en timmes meckande ( batteriet och lite annat var tvunget att flytta sig för att komma åt och montera skarven.

Men varför sitter den där?? ( eller ja snarare satt)
- nu sitter det en helt vanlig skarv och allt funkar utmärkt.

Synd att man inte gjorde en bättre felsökning..ingen som vill köpa ett värmepaket till en passat, -150:-
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



torbjorn_forsman

#2 » 18:21:23, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det, eller har funnits, en vattenvärmande diesel- eller bensinvärmare i bilen?
En del VAG-bilar (bl a alla Golf II och Jetta II) återkallades en gång i tiden för eftermontering av slangbrottsventiler för att minska skållningsrisken om (eller när) värmepaketet totalhavererar, kan det vara någon sådan anordning du har hittat? I så fall borde det finnas en VAG-logga och -nummer på backventilen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hartagga

#3 » 19:10:05, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom Torbjörns fundering ovan, som säkert är korrekt, vet jag att till DEFAs slangvärmare följer med en backventil som skall kopplas just där du hittat en backventil. Jag monterade en dito värmare på föräldrarnas Passat härom året och har noterat liknande ventiler på flera Passat 3B som passerat min ägo genom åren. Jag hade för flera år för vana att slutanvända dessa, men tröttnade på det då den senaste tappade oljetryck lite för ofta. Annars så är de ju lättskruvade och ändå rätt trevliga att köra så länge man inte behövde röra framvagnen. Men som sagt, sitter där en värmare från DEFA så har du nog svaret på varför backventilen sitter där. Jag har för mig att Calix inte hade motsvarande lösning, däremot ville de ha en cirkulationspump till sin slangvärmare.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

ac tc (trådstartaren)

#4 » 08:28:54, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 1.8T bensinare så nån dieselvärmare har den inte. ( och har heller aldrig haft.)
- det kan dock sitta en elektriskcirkulationsvärmare, har hela tiden trott att det var en vanlig blockvärmare..som sagt, det sitter en elektrisk motorvärmare i den.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

hartagga

#5 » 10:36:24, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är nog saken avgjord! De motorvärmare jag sett på 1.8T har alla varit slangvärmare, aldrig blockvärmare. Placeringen har skiljt sig beroende på motortyp/placcering av vattenpump. Inte för att det spelar ngn roll, men tänkte det kunde vara bra att foga till i tråden.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

ac tc (trådstartaren)

#6 » 08:00:42, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir intressant till vintern då om det funkar utan ventil med motorvärmaren.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se