Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bensin eller diesel ?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

wol (trådstartaren)

#1 » 20:55:35, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensin är billigare än diesel men man kommer inte lika långt på en liter så det kanske blir lika dyrt per mil men hur är det med värdeminskning och servisintervaller och skatt mm sedan så släpper väl en diesel ut mindre skit i luften också.

Jag skall skaffa en mindre pendlarbil som är relativt billig i drift jag kör 9mil/arbetsdag och har alltid kört på bensin men då har jag inte hatt så långt till jobbet. Jag har börjat att överväga om det lönar sig att skaffa en dieselbil istället. El eller El-hybrid lockar inte och jag har inga laddningsmöjligheter på jobbet plus att min budjet på 50-75 tusen inte räcker till en vettig El-bil. I nuläget har jag en wv tiguan och en saab 95 men båda två är lite för dyra att pendla med och jag behöver bara en stor bil till att dra släp med så tanken är att saaben skall bytas ut mot en mindre bil som är billigare i drift jag har kikat lite på mini coper för jag gillar utseendet men det kan bli något annat också men en automatlåda är ett krav och det saknar jag på saaben.

Hur skall jag göra hjälp mig att fatta ett vettigt beslut och en liten motivation till det.
Senast redigerad av wol 21:18:12, 10-08-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.



BM425

#2 » 21:02:52, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att köpa en diesel så måste man kolla vad skatten kostar.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Orsa

#3 » 21:15:33, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kika efter en liten polo-storlek/ golf-storlek. (Brukar du frontalkrocka så kanske en 2,5-tons momsbil med diesel känns som bästa val) Nä, ett vanligt plastigt asiatiskt bensinåk typ mazda, hyundai, kia, toyota, suzuki. I andra hand nån fransk eller tysk/spansk/tjeckisk bil. Men tyskt är ju alltid lite förgyllt bakom skärmkanterna så det blir då nåt år äldre eller fler mil för budgeten pga "premiummärke". Kolla var verkstan som meckar ett köpobjekt ligger innan du blir för intresserad.
Den max deciliter som skiljer mellan en liten diesel och en liten bensinare på långåk tror jag inte man ska överskatta totalekonomin på till dieselns fördel.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

wol (trådstartaren)

#4 » 21:49:58, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer att bli en premiumbil och att man får gå ner några årsmodeller har mindre betydelse och dom allra minsta typ toyota iq eller smart går bort man vill ju ha lite plåt runt sig om olyckan skulle vara framme.
Jag har alltid sagt att det extra jag betalar för en större bil det har jag tillbaks om jag möter en lastbil på fel sida av vägen.
Många småbilar har fått till en vettig krocksäkerhet men en större är givetvis bättre.
Och var verkstaden finns kommer givetvis göra att vissa bilmärken får prioritet.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

magloman

#5 » 22:39:58, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoda octavia eller fabia med så liten dieselmotor du orkar. Finns 1.6l
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Kungsis

#6 » 23:52:38, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, nu menar jag inte att sabba tråden, men det är väl bara att göra som man alltid gör och sätta sig och räkna ut verkliga milkostnaden på de modeller du är intresserad av. Eller vad menar du?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

wol (trådstartaren)

#7 » 16:30:34, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att det går att räkna ut milkostnaden men det är väldigt många parametrar som påverkar och en del går inte att förutspå för miljönissarna och politik kan ändra spelreglerna på en kafferast. Skatten är väl bland det lättaste att ta reda på men även den kan förändras.
Sedan kan ju värdeminskningen skilja beroende på vad som efterfrågas på begagnatmarknaden. Sedan så kan det ju även skilja lite på försäkringspremien. Hur många mil det är mellan servisarna och om en diesel har dyrare eller billigare servis. Normala förbrukningsvaror som bromsar däck mm blir väl det samma.
Sedan har vi ett bränsle till E85 och där vet jag att dom förbrukar 30% mer och har tätare servisintervall än en bensinare. Och en bensinare förbrukar väl 25% mer än en diesel.
För att få en korrekt jämförelse så måste bilarna vara likvärdiga och av samma märke.
Hur lättstartade är en diesel på vintern? Bensin normalt sett inga problem på vintern. E85 svårstartade vid frostgrader.
Jag är nog inte den första som räknat och funderat på detta och med den stora kunskapsbank som finns här på maskinisten så tänkte jag att någon annan kanske har räknat på detta tidigare och ville dela med sig vad dom kommit fram till.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

Ivar Risslén

#8 » 21:45:00, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag räknade på det för länge sedan och upptäckte att jag hade slösat mycket tidigare år.
Det man får ta med i beräkningen är skillnaden i fordonsskatt och förbrukning. Skatt och bränsle är de stora kostnaderna. Den normala skillnaden i bränslepris ger inte så stort genomslag. Servicekostandena har jag inte räknat med då jag servar själv och lika ofta på alla bilar. Jag har köpt bilar som andra har ratat och tyckt att de har gått långt sedan så har jag kört dom till de har passerat 50 000 mil.

Jag har inte upplevt de moderna dieslarna som svårstartade när det varmare än minus 30 grader Celsius och är det kallare så litar jag inte riktigt på att dieseln är nog lättflytande. Jag har varit ute och kört med dieslar när det har varit närmare -40 utan problem. På vintern så har jag nästan alltid använt mig av elektrisk motorvärmare någon timme innan jag ska iväg.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kungsis

#9 » 22:42:11, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wol skrev:Det är klart att det går att räkna ut milkostnaden men det är väldigt många parametrar som påverkar och en del går inte att förutspå för miljönissarna och politik kan ändra spelreglerna på en kafferast. Skatten är väl bland det lättaste att ta reda på men även den kan förändras.
Sedan kan ju värdeminskningen skilja beroende på vad som efterfrågas på begagnatmarknaden..


Ok, men de saker du räknat upp nu är ju nästan omöjliga att förutspå. Ta bara en sådan sak som att alla förväntas pendla betydligt längre numera. Skulle det ändra sig så??? Det enda du kan räkna med är att staten behöver sin del. Jag ser det som att man utgår från nuläget och tar smällen när och om den kommer.
Själv har jag löst det genom att köpa bruksbilar som är så billiga att jag skrotar dem om något drastiskt händer.

Mvh
Kungsis

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Murre o2

#10 » 08:57:34, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen nämner krocksäkerheten här men den ingår alltid i min beräkning när jag köper bil. Efter front smällt en gång med en grabb med en vecka gammalt körkort som fick sladd och hamnade i min körbana så har jag insett att det kan hända sånt precis när som helst och du kan inte göra mycket för att undvika det. Så småbilar utgår och bilar som får dåliga omdöme i Folksams statistik över verkliga olyckor utgår.

Hur det gick när jag krockade? Skapligt, jag hann bromsa ned till en 30 när jag såg vad som var på väg att hända men ont i bröstet efter säkerhets bältet och ömmande ena skenbenet, en veckas sjukskrivning så var jag tillbaka till jobbet igen. Kunde inte väja, hade jag försökte köra av vägen som jag kollade på hade jag fått hans bil i min dörr istället och det hade gått illa. Min bil var en Golf tvåa.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se