Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW LT35 Förgasare Pierburg 2E3 otät nålventilsäte

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

gunnar armandt (trådstartaren)

#1 » 17:42:11, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

VW LT 35, förgasaren flödar ibland. Klarar inte tomgång, stiften sotar igen.
Har bytt nålventil flera ggr, men det hjälper inte. Enligt spec. skall bränsletrycket vara 0,25 kg/cm alltså c:a 3,5 Psi.
Väldigt lågt tryck tycker jag. Därför har jag en lågtryckspump och en tryckregulator, svårt att skapa ett så lågt tryck.
Men den flödar ibland ändå, förmodligen är nålsätet dåligt, finns ej som reservdel, och verkar svårt att byta eller
fixa på något sätt. Finns det några tips på åtgärder.

Gunnar
gunnar armandt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:50, 22-07-2018
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R, Cobra 47L
VW LT35



torbjorn_forsman

#2 » 17:57:35, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt bränsletryck för en förgasarmotor, kanske t o m i högsta laget. Det finns bilar som ska ha ner till 0,1 bar. Jag har dålig erfarenhet av eftermarknads-tryckregulatorer, de läcker ofta igenom så att trycket stiger över det inställda trycket då motorn behöver ett mycket litet bränsleflöde (t ex vid tomgång).

På många VW med förgasarmotor från 70-80-talet, finns en returledning från förgasaren med en liten strypning. I vissa fall en mässingring inpressad i en gummislang, i andra fall ingår strypningen i ett T-stycke eller i förgasarens bränsleanslutning. Om man missar den där strypningen och kopplar in returledningen så att säga helt öppet, så går allt flöde från bränslepumpen tillbaka till tanken och trycket räcker inte ens för att öppna nålventilen på de förgasartyper där bränsletrycket måste lyfta den. Och om det är stopp i returledningen så blir bränsletrycket för högt och förgasaren flödar över.
De sista årsmodellerna med förgasarmotor åtminstone av personbilar (t ex VW Golf II och Passat II, Audi 80 m fl i mitten av 80-talet, har istället en bränsletryckregulator med en returanslutning så den skickar överskottsbränslet tillbaka till tanken. Jag kan rekommendera att du försöker hitta en sådan på skroten, de är mycket mer tillförlitliga än eftermarknadsregulatorer. En liknande regulator satt också på de sista Ford Sierra med förgasare omkring 1986-87.

Undvik elbränslepumpar, de ger ofta onödigt högt flöde så att retursystem/tryckregulator får problem på tomgång då motorn inte behöver så mycket bränsle. En mekanisk pump av originaltyp är nog att föredra.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gunnar armandt (trådstartaren)

#3 » 20:07:31, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är hängande elpump i tankarmaturen, ny från Misab, deras förslag , trycket från pumpen reduceras till 3 Psi genom ett hål i övre gaveln på pumpen, en stråle sprutar rakt upp i tankens armaturlock. Har löst det med ett tunt metallbleck som skydd. Att få ett lågt tryck från
pumpen borde väl pumpen dimensioneras till.
Bränslet leds till en liten bränslebehållare med två utgångar en till förgasaren och den andra till returledningen via bensinvärmaren
som har en en liten behållare.

Något som jag inte tänkt på är att på returledningen sitter ett litet filter som jag ej har kollat, dåligt flöde kan öka trycket in till
förgasaren. Måste kolla filtret. Jag mäter trycket vid förgasaren via ett t-stycke.
gunnar armandt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:50, 22-07-2018
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R, Cobra 47L
VW LT35

torbjorn_forsman

#4 » 20:23:39, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur såg bränslesystemet ut från fabrik? Finns det någon returledning som går från motorrummet till tanken? I så fall är det bättre att utnyttja den, så man får cirkulation på bränslet hela vägen och får någorlunda kallt bränsle in i förgasaren även efter att ha stått på tomgång länge.
En nackdel med bara en strypning som tryckreglering är, att bränsletrycket då kommer att variera med bränslets viskositet. Bensin blir ju mer tunnflytande ju varmare den blir.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#5 » 20:29:07, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bensinen ändrar viskositet är än värre i dag med spritinblandningen vi tvingas leva med.
Är flottören schysst?
Är flottörnivån inom rimliga nivåer?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

gunnar armandt (trådstartaren)

#6 » 17:51:22, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet verkar löst, hoppas jag.
Formerade en träpinne i samma nålvinkel som nålventilen.
Med skruvdragare, träpinne och ventilslippasta lyckades jag få sätet att täta.
Tidigare ägare har jobbat med chok-mekanismen, trott att det var felet, tagit bort choke-spjället.
Med förstoringslupp syntes repor i sätesbotten.

3 personer gillar det här inlägget.
gunnar armandt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:50, 22-07-2018
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 40R, Cobra 47L
VW LT35


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: osla och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se