Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nedslag på avtagbar krok

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

toker

#31 » 17:42:04, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen som kräver att avtagbar krok ska tas bort. Har haft flera bilar med avtagbar krok och har då inte märkt av nått glapp när jag kört med vagn. Jag brukar stanna innan det tar stutt då spelar det ingen roll om kroken sitter där eller inte så numera med invikbar krok viker jag in den.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Robert T

#32 » 17:46:15, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skalis skrev:Läste den här tråden av en slump.
Fattar inte. Skulle man bli bötfäld om någon kör in i min dragkrok som inte har blivit bortplockad? Men fasta krokar då? De är alltid i vägen så att säga?
Sen anser jag att fasta krokar är bättre. Särskilt när man parkerar i ett garage mot väggen. Bättre lite väggfärg åker bort än skada på bilen.
(Lugn.. jag har inte gjort så, säger det bara....) Det lilla glapp som det torts allt finns på avtagbara krokar känns faktiskt när man kör med mycket last.
Men som sagt, varför "måste" man ta av den avtagbara enl Förs.bolagen å ev andra?


I Sverige är fasta dragkrokar tillåtna och så även delbar monterad trots att du ej använder den. Så är det dock INTE i hela resten av världen...
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#33 » 17:55:32, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är länge sen jag hörde det var så med böter i tyskland men om det är så här vet jag inte
En lös krok är ett enkelt handgrepp så är den loss och då skall den tas bort en fast är ju en fast och kan ju va ett lika stort jobb och ta bort som det är när den monteras för första gång så det faller lite på att det är orimligt att den skall bort men vem vet det kanske blir så att det bara blir godkänt med någon form av infällbar/löstagbar krok i framtiden
Det har väl med att dom inbyggda deformationdszonerna i bilen funkar inte som tänkt när dragkroken sticker ut istället för kofångaren om jag har fattat saken rätt
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Volvot24

#34 » 18:29:48, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
En monterad avtagbar dragkrok, med gällt färgat kulskydd, verkar ha en viss inverkan på röfslickare. D v s de som ligger närmare än 10 meter i 100 km/h.
Varför då?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

David, Luleå

#35 » 22:41:55, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.

Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.

Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Robert T

#36 » 23:20:59, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.

Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.

Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.


Du vet att många tillverkare idag har infällbara krokar monterade från fabrik? Påfallande vanligt på tyska bilar.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#37 » 02:59:27, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När dessa sofistikerade konstruktioner åldras , hamnar de på skrothögen och ersätts av fasta dragkrokar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#38 » 07:33:40, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.

Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.

Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.

Är väl egentligen inte konstigt att en löstagbar krok ska vara just löstagbar sitter den fast är nånting fel och besiktningen kan ju inte kontrollera om den låser eller bara rostat fast och lossnar vid belastning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#39 » 08:29:27, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det konstiga är att den skall tas loss/bort när det inte sitter en släpkärra på den...Hur många bryr sig om det? Min bil med dragkrok går ju med kärra halva tiden så kroken får sitta kvar mellan uppdragen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Iznogoud

#40 » 09:14:54, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.

Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.

Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.
Följdfråga då vore varför fasta dragkrokar tillåts? Eller hur rost påverkar nämnda krockskydd efter 5-10År
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#41 » 09:19:18, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varje dragkrok är ju typgodkänd för att monteras på en viss bilmodell. I typprovningen borde rimligtvis ingå att verifiera att inte dragkroken (eller monteringen enligt godkänd monteringsanvisning) påverkar bilens krockskydd på olämpligt sätt. Är det förresten någon som vet vilken standard, föreskrift eller ECE-reglemente som ligger till grund för dragkrokars typgodkännande?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Japa370

#42 » 09:28:14, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En anhörig 85 årig blev tvungen att köpa en lös krok,var tvunget att finnas vid besiktning. Aldrig kört något efter bilen.

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

toker

#43 » 11:35:18, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Det konstiga är att den skall tas loss/bort när det inte sitter en släpkärra på den...Hur många bryr sig om det? Min bil med dragkrok går ju med kärra halva tiden så kroken får sitta kvar mellan uppdragen.

Den behöver inte tas loss enbart besiktningen som tar loss kroken anbars kan du ha den monterad hela tiden om du vill men jag rekonenderar att smörja ibland.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#44 » 15:07:20, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:En anhörig 85 årig blev tvungen att köpa en lös krok,var tvunget att finnas vid besiktning. Aldrig kört något efter bilen.

Skickat från min moto e20 via Tapatalk


fick veta på första besiktningen att bilen skulle ha drag (VW Scirocco) Men det fanns uppenbarligen inte så jag blev förelagd att montera ett eller typa om bilen. Alt två var lämpligt och de kunde de göra på plats på stationen vid samma tillfälle så det vart enkelt. Men kostade en omtypning.

(15 år sedan. Kanske annorlunda idag)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Robert T

#45 » 15:11:54, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:fick veta på första besiktningen att bilen skulle ha drag (VW Scirocco) Men det fanns uppenbarligen inte så jag blev förelagd att montera ett eller typa om bilen. Alt två var lämpligt och de kunde de göra på plats på stationen vid samma tillfälle så det vart enkelt. Men kostade en omtypning.

(15 år sedan. Kanske annorlunda idag)


Börjar bli länge sedan nu man regbesiktade dragkrokar. Är bilen EU-typgodkänd och så även draget behövs varken reg vid montering eller demontering.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se