Skalis skrev:Läste den här tråden av en slump.
Fattar inte. Skulle man bli bötfäld om någon kör in i min dragkrok som inte har blivit bortplockad? Men fasta krokar då? De är alltid i vägen så att säga?
Sen anser jag att fasta krokar är bättre. Särskilt när man parkerar i ett garage mot väggen. Bättre lite väggfärg åker bort än skada på bilen.
(Lugn.. jag har inte gjort så, säger det bara....) Det lilla glapp som det torts allt finns på avtagbara krokar känns faktiskt när man kör med mycket last.
Men som sagt, varför "måste" man ta av den avtagbara enl Förs.bolagen å ev andra?
David, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.
Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.
Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.
David, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.
Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.
Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.
Följdfråga då vore varför fasta dragkrokar tillåts? Eller hur rost påverkar nämnda krockskydd efter 5-10ÅrDavid, Luleå skrev:När jag tog BE kort så hade jag en diskussion om varför kroken måste gå att ta loss med teoriläraren på körskola.
Han menade att man måste ta bort den för annars fungerar inte bilens krockskydd som det ska.
Men om man monterar en dragkrok så tar man ju bilens deformerbara balk och kastar i skrothögen och ersätter den superdesignade plåt och frigolitprofilen med dragkrokens kraftigt odeformerbara balk. Sen gömmer man den med bilens tunna plastskål till kofångare. Så vad bilen anbefaller så är original krockskydd redan satt ut spel när krokens infästning monterad. Sen om kroken är där eller inte har väl marginell påverkan på det.
Han gav med sig men konde konstatera att man ändå måste kunna ta loss den för reglerna är sådana.
Japa370 skrev:En anhörig 85 årig blev tvungen att köpa en lös krok,var tvunget att finnas vid besiktning. Aldrig kört något efter bilen.
Skickat från min moto e20 via Tapatalk
David, Luleå skrev:fick veta på första besiktningen att bilen skulle ha drag (VW Scirocco) Men det fanns uppenbarligen inte så jag blev förelagd att montera ett eller typa om bilen. Alt två var lämpligt och de kunde de göra på plats på stationen vid samma tillfälle så det vart enkelt. Men kostade en omtypning.
(15 år sedan. Kanske annorlunda idag)
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster