Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Nedslag på avtagbar krok

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

kimmen

#16 » 20:49:38, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt den sitta kvar och låt bli att smörja, då blir du nog varse vad det kostar
Men där jag bor saltar dom så vansinnigt så det är löjligt, att då ha kroken sitta kvar är helt fel..Vet inte hur det är ute i landet

Men svar till tr sk. Lägg kroken i lysfotogen, värm den lite först i ugnen så att fotogenet tränger in ordentligt, och försök sedan leda upp den, dränk den i motorolja
Den ska spärra i upplåst läge så att det bara är att trycka dit den med ett snäpp ljud. Varför? jo ingen ska låsa fast kroken, det ska den göra själv..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



toker

#17 » 21:22:18, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Löstagbart är ett otyg för oss som använder dragkrok ofta brukade ta bort min 1 gång per år och smörja men har nu en golg med infällbar krok och fäller faktiskt in den i stort sett varje gång bara dra i ett handtag och skjuta den på plats med foten.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#18 » 21:48:04, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
1 ggr / år låter väl inte allt för jobbigt :thumme:

Får väl öka på då.


Men varför ska en dragkrok vara avtagbar egentligen?

Är det möjligen skämmigt?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

bert

#19 » 21:54:08, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv gillar jag och slippa ha den och slå knäna i och slippa få oljefläckar på byxorna
Har nog kommit mycket pga det här med att krockskydd/krockzonen i bilarna inte funkar som tänkt med den dragkrok som sticker ut

3 personer gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

David, Luleå

#20 » 21:59:26, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en rörlig kil-liknande hävarm på framsidan av kroken. (Framåt i bilens riktning) denna ska kunna röra sig lite i leden. När du trycker upp kroken lossar den spärren som håller vredet öppet så att kroken låser fast, när du tar ur kroken hakar denna mekanism tag i nåt som låser vredet i öppet läge.

Smörj denna och jobba upp så den rör sig lätt. Då lunkar nog ditt vred.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Mattias Petterson

#21 » 23:29:08, 22-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Själv gillar jag och slippa ha den och slå knäna i och slippa få oljefläckar på byxorna
Har nog kommit mycket pga det här med att krockskydd/krockzonen i bilarna inte funkar som tänkt med den dragkrok som sticker ut

Finns mjuka kulskydd att sätta på :thumme:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Iznogoud

#22 » 08:04:59, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
bert skrev:Själv gillar jag och slippa ha den och slå knäna i och slippa få oljefläckar på byxorna
Har nog kommit mycket pga det här med att krockskydd/krockzonen i bilarna inte funkar som tänkt med den dragkrok som sticker ut

Finns mjuka kulskydd att sätta på :thumme:
Har man inte lärt sig runda bilen efter första knäsmällen så gjorde det nog inte så ont.

Tar aldrig bort mina demonterbara krokar, och har sällan haft problem på besiktning även om det knorrats för att STORA rörtången behövt hämtas.
Har du en bil med drag där du hyr ett släp var 6År så visst, men dras det släp ofta, varför ta bort dragkroken?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

toker

#23 » 08:27:53, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt så där tänkte också jag tills jag köpte bil med invikbart drag men skulle jag köpa ny bil blev det nog ett fast drag just på grund att dom är billigare.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Kalle Gustafsson (trådstartaren)

#24 » 08:39:59, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ursäkta frånvaron men blev tvungen hastigt att åka iväg i går eftermiddag. När jag kom hem till kvällen tog jag bort kroken och som David Luleå påpekade så var det "kilen" som påverkas av en liten stång som tittar fram där hade smuts samlats. Efter lite renblåsning och lite smörja så fungerade allt som det skulle. Den är nu ombesiktad nu på morronen med godkänt.

1 person gillar det här inlägget.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

Sparrow

#25 » 08:41:22, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Håller med om att de e onödigt med avtagbar krok om man använder släp ofta.

Man måste se till att en krok går att demontera vid besiktning annars får man gärna återkomma med ny kostnad som följd.
En demonterbar krok som inte går att ta bort räknas inte som fast monterad, har försökt.

På en SAAB 900 jag hade fanns ett inskjutbart drag. Man drog ut en spärr, vred draget 90 grader och tryckte in den under bilen.
Spärren fick jag att fungera men den hade rostat fast i hylsan vid en besiktning. Den behövde jag bara stumsvetsa i hylsan och besiktiga om.
Det hade nog inte gått med dagens regler.


Exakt detsamma hände mig med Saab 9000. 3 små svetsar sen var det godkänt. :hurra:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

silverryggen

#26 » 10:15:58, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalle Gustafsson skrev:Enligt bild på nätet så är det en Westfalia Monoflex (som verkar vara gångbart på Skoda). Men jag ska ladda kameran och ta en aktuell bild. Vår bil i fråga är Skoda Yeti. Det märkliga är att vid besiktningen för två år sedan var den godkänd ( och tyvärr suttit på plats sedan dess....) Jag kan inte påminna mig att den någonsin spärrat i upplåst läge. Jo i boken står att den spärrar i upplåst läge, men inget jag tänkt på (och heller inte läst förrän nu heller om sanningen ska fram)


Ett tips ,ta av dragkroken en gång i halvåret och stryk på rikligt med fett på delen som sitter fast på bilen och spruta in rostlösare på låsmekanismen
från hålet i dragkroken och stryk sedan fett på insidan av dragkroken.
Upprepa ovanstående procedur några gånger nu ,så slipper du problem i framtiden...
Välj gärna ett bra fett med molybdensulfid (Biltema har en 400 gr patron för 79 kronor).
:coffee: :bira:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

jonas_81

#27 » 11:07:08, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

silverryggen skrev:
Kalle Gustafsson skrev:Enligt bild på nätet så är det en Westfalia Monoflex (som verkar vara gångbart på Skoda). Men jag ska ladda kameran och ta en aktuell bild. Vår bil i fråga är Skoda Yeti. Det märkliga är att vid besiktningen för två år sedan var den godkänd ( och tyvärr suttit på plats sedan dess....) Jag kan inte påminna mig att den någonsin spärrat i upplåst läge. Jo i boken står att den spärrar i upplåst läge, men inget jag tänkt på (och heller inte läst förrän nu heller om sanningen ska fram)


Ett tips ,ta av dragkroken en gång i halvåret och stryk på rikligt med fett på delen som sitter fast på bilen och spruta in rostlösare på låsmekanismen
från hålet i dragkroken och stryk sedan fett på insidan av dragkroken.
Upprepa ovanstående procedur några gånger nu ,så slipper du problem i framtiden...
Välj gärna ett bra fett med molybdensulfid (Biltema har en 400 gr patron för 79 kronor).
:coffee: :bira:


Har inte ervarenhet av mekanik i dragrokar men övrig mekanik.
Rikligt med fett är ju bra när något skall röra på sig men en fet/oljig yta så drar till sig och binder smyts och dam också så då kan man få en besvärlig "gröt" av fett och grusväg
Så smörjmedel som lämnar en "torr yta" skulle jag rekomendera
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

torbjorn_forsman

#28 » 11:41:34, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lämpligt att studera noga hur mekanismen är gjord innan man avgör vad den ska smörjas med, och framför allt var den ska smörjas. På en del dragkrokstyper där bilprovningen ofta slår ner på att den löstagbara delen "glappar" utan att det är något egentligt fel, kan man förebygga onödiga anmärkningar genom att smörja med segt fett och planera in besiktningen någon gång när det är riktigt kallt ute.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson

#29 » 18:59:13, 23-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade vad som stod i handboken idag, teknikern har följt boken till punkt och pricka.
Men det är nog inget jag hade anmärkt på personligen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Skalis

#30 » 16:32:27, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste den här tråden av en slump.
Fattar inte. Skulle man bli bötfäld om någon kör in i min dragkrok som inte har blivit bortplockad? Men fasta krokar då? De är alltid i vägen så att säga?
Sen anser jag att fasta krokar är bättre. Särskilt när man parkerar i ett garage mot väggen. Bättre lite väggfärg åker bort än skada på bilen.
(Lugn.. jag har inte gjort så, säger det bara....) Det lilla glapp som det torts allt finns på avtagbara krokar känns faktiskt när man kör med mycket last.
Men som sagt, varför "måste" man ta av den avtagbara enl Förs.bolagen å ev andra?
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Robert T, Tryggve och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se