Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-Traktorer

762 inlägg • Sida 1 av 51
Diskutera bil-teman här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 09:16:51, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Börjat notera vad som skrivs ang dessa
fordons framförande på de Värmländska vägarna.
Uppföljningen bara en månad, än så länge.
Men det ser ut att vara en "händelse" i stort sett varje vecka i länet, d v s typ mer än 50 om året.

Går väl knappast att härleda till bristande utbildning?

Nu har jag aldrig haft ett sådant åkdon, men jag inbillar mig att det inte var lika lätt att manipulera fordonen tidigare.

Varför inte återgå till tidigare krav?
Bl a dubbla växellådor, spärrade växlar
e t c.
Visst, det gick väl att manipulera även dessa under färd? Men kanske inte med en enkel strömbrytare eller fjärr i fickan.

Bild

- Vill ju att så få som möjligt ska skadas i trafiken. :sad:

.


Gå till lösningen
Senast redigerad av Volvot24 09:30:57, 29-09-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Nemesis_turbo

#2 » 09:28:04, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

har väll ganska mycket att göra emd uppfostran hemifrån och lite föräldra ansvar att hålla koll på hur laglig/olaglig traktorn är, numera är dem flesta ecu strypa men det kan fota manipuleras enkelt med en strömbrytare ell så, förr var det dubbla lådor osv men ofta hade man iaf jag i samtliga jag haft en möjlighet att växla upp på den ena lådan så den gick precis som en bil, men inte körde man som en idiot för det då farsan hade talat om för en vad som gällde. numera verkar dem yngre tycka det är skitfräckt att åka så fort som det bara går på så dålig väg som möjligt spelandes extremt högt på stereon med en drös kompisar med oså pilla på telefon samtidigt osv.

1 person gillar det här inlägget.
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 09:41:07, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Detta kan vi tro på.

Och givetvis håller sig säkert de flesta tillgällande regler.

Men skadorna blir alltid större ju högre hastigheterna är.
Bara i urklippen ovan, nämns 100, 101 samt 180 km/h.

Inga av skadorna, risk för dödsfall mm hade förmodligen hänt i 30 km/h, eller 45 km/h för den delen.

Skyll inte på föräldrar eller andra.
Det handlar bara om eget ansvar.

Jo, möjligen lagstiftarna... Fordonens utförande, godkännande.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Nemesis_turbo

#4 » 10:16:30, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vill ändå påstå att lite ligger i föräldrarnas fostran att få den egna individen att ta ansvar,, 180 i en a-traktor eller personbil för den delen är inte okej alls... sedan där dem kört 100,, ja förmodligen skulle det vart forkörning med på dem sträckorna även om man kört bil...... ofta är det på 50-70 vägar som det körs så fort osv, eller än värre i bostadsområden där det är 30-40 körs det i 100.

konfronterar man en förälder till en ungdom som man ser kör fort ofta på fel ställen, så brukar svaret vara från den föräldern nej inte mitt barn inte du måste ha sett fel... samam gällande mopedåkare eller för den delen som ungar som far runt på cyklar i byn leker mitt i vägens ka cykla på bakhjulet på byns enda trafikerade väg utanför ica sov..

tyvärr krävs det ofta att någon form av rejäl olycka skell se, var en större dödsolycka en par mil härifrån för några år sedan, där det hade lagts ut filmer på snapchat osv när det kördes mellan 150-180 på en kurvig 70 väg innan och alla i bilen hejjade på och tyckte det avr skitfränt samtidigt somd ens om körde satt och pillade på telefon....,,, chauförren överlevde med straffet att ha kört ihjäl 3 kompisar...

många yngre idag är juh fostrad lite lätt att man behöver itne ta snavar, någon annan för reda ut problemen, man behöver inte följa regler osv... var på föräldramöte i skolan häromdagen,, dock abra första klass emn lärarna förväntar sig inte att barnen skall ha satt sig ned vid bänken förn 10 minuter efter attd et ringt in att rasten är slut.... så har dem rast mellan 9 och kvart över så planneras lektionen igång 09:30... jag tycker det låter helt absurt,,, visst det kan ta en minut eller 2 att fåa vs ig yterkläder osv, när jag gick i skolan så var nog alla inne 1-2 minuter efter att klockan ringt, dem som itne var det fick antingen mötas av en låst dörr missa en lektion coh fick hemläxa, kvarsittning, samtal hem...

nu gick jag reält off topic, emn problemet i sig är inte inte a-traktorn utan det är att den som kör den inte har fått någon form av fostran på vad som är ok att göra eller inte om dem åker runt i hög fart på små vägar osv..
hade själv flertalet a-traktorer som ung, alla gick för fort,,, men inte tokfort på allmän väg och aldrig över rådande hastighetsbegränsning, dvs var det en 50 väg så låg man i 45-50 och följde trafikrytmen, klart det lektes och sladdades osv men inte mitt i trafiken,,,, dem som kör som dårar med en a-traktor kommer göra eller hade ananrs kört lika dårakt med sin första personbil,, då föräldrar och samhälle fostrat att det är ok att inte följa regler att inte tänka på andra och att inte ta ansvar för sina egna handlingar
Senast redigerad av Nemesis_turbo 10:35:37, 29-09-2022, redigerad totalt 2 gånger.

7 personer gillar det här inlägget.
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Iznogoud

#5 » 10:18:36, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra, fokusera på a-traktorer och blunda för de mer än 5x mer olycksdrabbade elsparkcyklarna.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Ny ... ga-skadas/

Och jo, både skador och dödsfall kan ske i 30Km/h om man bara vill.
Som nämnt i annan tråd blev brorsonen tagen för att ha orsakat kroppskada på en kille som i farten ( lägre än 30Km/h ) hoppade upp på hans a-traktorflak, och genast ramlade av och skada sig i fallet utan att brorsonen hann reagera. Ärendet lades ner efter vittnesmål från andra på platsen.

Bild nedan från då en polisbil krossade en mopedbil ( Ägg ), hur hade olycksutgången blivit om det varit en H reggad A traktor istället?

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

RoXa

#6 » 10:39:22, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är jag av åsikten att a-traktorer antingen skulle tillåtas gå i 50 km/h, eller förbjudas. Sedan de nya reglerna togs i bruk, så har antalet a-traktorer exploderat i centrala göteborg, med galna(re) trafikköer som följd. Hade de fått gå i 50 km/h så hade de smält in i trafikrytmen utan problem. Ute på bögda, så är de inte ett problem, då det oftast är lätt att köra om och lägre intensitet på trafiken. Men avstånden är längre, så på ett sätt försåtligt att ungdomarna frestas att släppa på spärren.

Att de bara får gå i 30 km/h är dumt på alla sätt.

Busåkandet är däremot ett ständigt problem. När jag var ung så gick eporna lika fort som bilarna och mopederna gick alltid för fort. Nu verkar det ha eskalerat med de modernare fordonen. Som nämnts ovan, så är man lite förvånad över att föräldrar inte tycks vara mer rädda om sina barn. Även om de inte kör ihjäl sig/någon annan, så ligger deras framtida körkort för bil risigt till, vilket kan ställa till det rejält senare när de ska skaffa sig ett jobb.

2 personer gillar det här inlägget.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Nemesis_turbo

#7 » 10:55:14, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med om att fick dem gå 45 eller 50 vore det bättre, men det skapar problem med andra regler, en 50km klassar jordbruakre får bara köras 30 med traktorkort kräver bilkörkort för att få köras i 50... en mopedbil får köras 45,,, för att det är en moped, med låg vikt... dem får inte väga som en bil

jag själv är förvånad att inte eu stoppat oss från att registrera nya a-traktorer över huvud taget eftersom vi verkar vara ensam inom eu med detta,,
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Volvot24 (trådstartaren)

#8 » 11:07:29, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Iznogoud.

"Bra, fokusera på a-traktorer och blunda för de mer än 5x mer olycksdrabbade elsparkcyklarna."

Förstod ironin.

- Ang detta med sparkcyklar...
Händer det att man kör ihjäl eller skadar någon annan rejält med sådana tingestar?

Och hur ofta då? 5 ggr oftare än med en A-traktor? De ÄR ju så många gånger fler.

Egna skador får man väl räkna med... De är ju inte tippskyddade framåt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Iznogoud

#9 » 11:15:17, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:Själv är jag av åsikten att a-traktorer antingen skulle tillåtas gå i 50 km/h, eller förbjudas. Sedan de nya reglerna togs i bruk, så har antalet a-traktorer exploderat i centrala göteborg, med galna(re) trafikköer som följd. Hade de fått gå i 50 km/h så hade de smält in i trafikrytmen utan problem. Ute på bögda, så är de inte ett problem, då det oftast är lätt att köra om och lägre intensitet på trafiken. Men avstånden är längre, så på ett sätt försåtligt att ungdomarna frestas att släppa på spärren.

Att de bara får gå i 30 km/h är dumt på alla sätt.

Busåkandet är däremot ett ständigt problem. När jag var ung så gick eporna lika fort som bilarna och mopederna gick alltid för fort. Nu verkar det ha eskalerat med de modernare fordonen. Som nämnts ovan, så är man lite förvånad över att föräldrar inte tycks vara mer rädda om sina barn. Även om de inte kör ihjäl sig/någon annan, så ligger deras framtida körkort för bil risigt till, vilket kan ställa till det rejält senare när de ska skaffa sig ett jobb.
Ja det är märkligt att först nu 2022 tycks folk ha insett att epor och a-traktorer "trimmas" och har gjorts så i alla tider.
Som jag skrev tidigare i andra tråden gick de flesta epor och a-traktorer då fullt ut, och då ofta fullstora lastbilar.
Att det först nu skulle ha blivit ett problem beror nog på att folk haft huvudet i sanden, och att de inte alls är så sugna på att köra långsamt i de köer som skapas, som de godhetssignalerar så fort trafik kommer på tal.

Låt ungdomarna köra 45-50Km/h lagligt även i en H-reggad och trafiksäker A-traktor så minskar nog lockelsen att ta bort spärren.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

RoXa

#10 » 11:21:23, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nemesis_turbo skrev:håller med om att fick dem gå 45 eller 50 vore det bättre, men det skapar problem med andra regler, en 50km klassar jordbruakre får bara köras 30 med traktorkort kräver bilkörkort för att få köras i 50... en mopedbil får köras 45,,, för att det är en moped, med låg vikt... dem får inte väga som en bil

jag själv är förvånad att inte eu stoppat oss från att registrera nya a-traktorer över huvud taget eftersom vi verkar vara ensam inom eu med detta,,


En jordbrukare som drar många ton i 50 km/h, är en helt annan varelse än en bil som är konstruerad för höga hastigheter med låg last. Det borde rimligen vara enkelt att hålla isär en traktor B och en A-traktor, vad gäller körkortsregler. Lustigt förövrigt med fantasilösheten vad gäller med namngivningen av de olika fordonstyperna. A-traktor är inte samma sak som traktor A :ohnej:

Det stora problemet är den ökade kinetiska energin vid en krock, som är betydligt högre vid 50 km/h. Men frågan är om det har någon större praktisk betydelse. Krock med andra fordon ska inte medföra några större personskador vid de hastigheterna. Oskyddade trafikanter är mer utsatta, men frågan är om inte en vanlig mopedbil i 45 km/h är lika livshotande i det avseendet.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

Iznogoud

#11 » 11:27:51, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.
Iznogoud.

"Bra, fokusera på a-traktorer och blunda för de mer än 5x mer olycksdrabbade elsparkcyklarna."

Förstod ironin.

- Ang detta med sparkcyklar...
Händer det att man kör ihjäl eller skadar någon annan rejält med sådana tingestar?

Och hur ofta då? 5 ggr oftare än med en A-traktor? De ÄR ju så många gånger fler.

Egna skador får man väl räkna med... De är ju inte tippskyddade framåt.

.
Hur många som dödats av att ha blivit påkörd av en självmordsbenägen elsparkcyklist vet jag inte, men det dör folk i olyckor med elsparkcyklar ja. Sök och du skall finna.

idioten som körde på hjullastaren jag arbetade med hade mycket väl kunnat dött också, eller barnet han skjutsade, om jag inte vetat att han befunnit sig bakom maskinen strax innan, men var ur bild i både backkamera och speglar då jag skulle backa maskinen.
Egentligen ren tur att jag såg en cykelhjälm på marken i backspegeln som omöjligen kunnat ha legat där sekunderna innan under färd framåt.
Utan ständigt fungerande backkamera hade kanske den situationen blivit olyckstatistik också.

5ggr fler är endast de olyckor som nämns i länken ovan, och fram till Augusti -21, gissningsvis är de många fler men som aldrig rapporteras.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

krokodilen

#12 » 11:30:08, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mmm här snackas det om hastigheter hit och dit, det är ju för faen inte ens bälteskrav i en A-traktor och man får åka hur många som helst "så länge det inte stör föraren".

Hur kan en seriös (eller ja,,,) myndighet omarbeta en liten del och hoppa ett stort omtag/genomgång, detta är för mig en gåta.

Vid förra A/EPA-traktor boomen typ tidigt/mitt-nitti så får man ju även tänka in vad en ostrypt Duett eller möjligen ombyggd 142:a klarade 0-200 blås på i tid och jämföra det med tex en BMW X5 utan koppel på.

Låt dem gå 45-50 med matchande antal åkande till antal bältade platser och micklar man med programmet så obligatorisk väntan på B-kort till 21 års ålder samt 10-15 000:- i böter i föräldrarnas riktning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/a-traktor-i-svar-olycka-med-lastbil-mellan-lidkoping-och-trollhattan

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#13 » 11:46:10, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

RoXa skrev:
Nemesis_turbo skrev:håller med om att fick dem gå 45 eller 50 vore det bättre, men det skapar problem med andra regler, en 50km klassar jordbruakre får bara köras 30 med traktorkort kräver bilkörkort för att få köras i 50... en mopedbil får köras 45,,, för att det är en moped, med låg vikt... dem får inte väga som en bil

jag själv är förvånad att inte eu stoppat oss från att registrera nya a-traktorer över huvud taget eftersom vi verkar vara ensam inom eu med detta,,


En jordbrukare som drar många ton i 50 km/h, är en helt annan varelse än en bil som är konstruerad för höga hastigheter med låg last. Det borde rimligen vara enkelt att hålla isär en traktor B och en A-traktor, vad gäller körkortsregler. Lustigt förövrigt med fantasilösheten vad gäller med namngivningen av de olika fordonstyperna. A-traktor är inte samma sak som traktor A :ohnej:

Det stora problemet är den ökade kinetiska energin vid en krock, som är betydligt högre vid 50 km/h. Men frågan är om det har någon större praktisk betydelse. Krock med andra fordon ska inte medföra några större personskador vid de hastigheterna. Oskyddade trafikanter är mer utsatta, men frågan är om inte en vanlig mopedbil i 45 km/h är lika livshotande i det avseendet.
Se krocktestfilmerna jag lade ut tidigare, att krocka med ett ÄGG är en helt annan sak än med en vanlig, modern personbil. Att de ens har godkänts är en gåta för mig.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#14 » 11:55:32, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Låt dem gå 45-50 med matchande antal åkande till antal bältade platser och micklar man med programmet så obligatorisk väntan på B-kort till 21 års ålder samt 10-15 000:- i böter i föräldrarnas riktning.

/C


Ett annat förslag i samma riktning: Om myndigheterna konstaterar att det har fifflats med en typgodkänd hastighets/varvtalsbegränsare i en A-traktor, så innebär det omedelbart indragande av typgodkännandet och därmed körförbud för samtliga A-traktorer som har besiktigats med just den begränsarlösningen. Det bör göra det mindre attraktivt för vissa firmor att lämna bakdörrar öppna i sina system.

Jag skulle gärna se att det gick att förbjuda A-traktortrafik på vissa vägavsnitt och under vissa tider på dygnet. T ex under rusningstid på vägsträckor med köproblem, och rent generellt på vägar med högre hastighetsbegränsning än 70 och dåliga möjligheter till säker omkörning (ingen vägren, kurvigt/backigt osv).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RoXa

#15 » 12:07:10, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett annat förslag i samma riktning: Om myndigheterna konstaterar att det har fifflats med en typgodkänd hastighets/varvtalsbegränsare i en A-traktor, så innebär det omedelbart indragande av typgodkännandet och därmed körförbud för samtliga A-traktorer som har besiktigats med just den begränsarlösningen. Det bör göra det mindre attraktivt för vissa firmor att lämna bakdörrar öppna i sina system.


Bra förslag, men det verkar som att de flesta säljer en piggyback box som kopplas direkt in på CAN på moderna bilar, eller fulas in på vartals- och hastighetssignalerna på enklare bilar. Alltså väldigt enkelt att återställa till vanlig bil, genom att bara koppla från/ur boxen. Kanske skulle man ha som krav att bilens originalbox måste programmeras om med hastighetsbegränsningen.

Det verkar som att det redan nu är krav på intyg från leverantören att inga bakvägar finns. Kanske skulle man ha ett register med godkända leverantörer.

torbjorn_forsman skrev:Jag skulle gärna se att det gick att förbjuda A-traktortrafik på vissa vägavsnitt och under vissa tider på dygnet. T ex under rusningstid på vägsträckor med köproblem, och rent generellt på vägar med högre hastighetsbegränsning än 70 och dåliga möjligheter till säker omkörning (ingen vägren, kurvigt/backigt osv).

Alldeles för svårt att hålla koll på som förare. Då är det bättre att höja tillåten hastighet till något som passar trafikrytmen och som underlättar omkörningar.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se