Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Passat 1.8t -99 AEB

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

jimmywest (trådstartaren)

#1 » 20:13:05, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!

Ska till att byta kamrem på min nyinköpta Passat 1.8t från 99(Motor AEB). Ägaren hade för sig att han bytte vid 12.000, men jag har checkat alla servicepapper samt ringt firman som han brukade serva bilen hos och de hade inte registrerat att någon kam-service var gjord. Bilen har iofs bara gått 15500 just nu, men det är ju fortfarande verkligen dags..

Ska ge mig på detta själv hade jag tänkt och har förstått genom att läsa och att kolla lite YouTube att det är en del olika delar som BÖR bytas ut som oftast då följer med i kittet. Kamremssats har jag hittat 3st från Autodoc men är det något att ha?

Också förstått att det är lika bra att byta termostat samt multirem när man ändå är där. Vilka delar är det jag behöver här?

Behöver man en del nya bultar också eller? Vilka bultar är det i så fall?
138 vs 152 vs 153 kuggar, hur vet man vad man har och vad innebär det?

Kollat dessa tre:
https://www.autodoc.se/ridex/15226407
https://www.autodoc.se/stark/15226406
https://www.autodoc.se/mapco/2036440

Hoppas jag gör mig förstådd, annars säg till så får jag försöka omformulera mig :-)

Tack!
Vänligen,
Jimmy
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 20:33:38, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita inte för mycket på Youtubeklipp, läs hellre på i VAG's egen verkstadshandbok (den heter ELSAWIN i elektronisk form och brukar gå att ladda ner från lagom skumma fildelningssajter). Mest pålitlig på tyska, då minskar risken för översättningsfel som man kan drabbas av på andra språk.

Köp kamrem av något välkänt fabrikat (t ex SKF, Contitech, Gates), undvik okända "kartongföretag" som de du länkade till.
Kolla rekommendationstabellerna på kamremstillverkarens website, de brukar vara mer pålitliga än bildelsnasarnas rekommendationer. I synnerhet SKF.
Ett sätt att ta reda på vilken rem du har är att ta av kamremskåpan och kolla om det finns någon läslig märkning/beteckning på den befintliga remmen. Antingen ett VAG-artikelnummer om det är en originalrem som sitter där, eller någon remtillverkares beteckning. Vad du än hittar så bör det gå att söka på i en korsreferenslista hos bildelsnasare eller remtillverkare.
När du ändå tittar på den gamla remmen så kanske du kan hitta en datumkod på den och på så vis avgöra om den har varit med sedan bilen var ny eller om den är bytt i modern tid.

Jag skulle föreslå att du plockar isär och avsynar innan du avgör vilka ytterligare delar som måste köpas. Byt spännrullar om anliggningsytan är skadad eller om lagret glappar eller har missljud, är rullarna i perfekt skick kan de nog få sitta kvar.

Beträffande termostaten så är det lämpligt att kolla om termostathuspackning mm följer med den nya termostaten eller om den måste köpas separat.

Även när det gäller spännrullar och termostat är det bra att hålla sig till märkesprylar, det finns en del skumma fabrikat som är mer än tvivelaktiga.

Skruvar mm behöver du bara byta om de är uppenbart skadade eller om nya följer med i kamremssatsen. Har du tur följer detaljerade monteringsanvisningar med i satsen också.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jimmywest (trådstartaren)

#3 » 21:35:17, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Lita inte för mycket på Youtubeklipp, läs hellre på i VAG's egen verkstadshandbok (den heter ELSAWIN i elektronisk form och brukar gå att ladda ner från lagom skumma fildelningssajter). Mest pålitlig på tyska, då minskar risken för översättningsfel som man kan drabbas av på andra språk.

Köp kamrem av något välkänt fabrikat (t ex SKF, Contitech, Gates), undvik okända "kartongföretag" som de du länkade till.
Kolla rekommendationstabellerna på kamremstillverkarens website, de brukar vara mer pålitliga än bildelsnasarnas rekommendationer. I synnerhet SKF.
Ett sätt att ta reda på vilken rem du har är att ta av kamremskåpan och kolla om det finns någon läslig märkning/beteckning på den befintliga remmen. Antingen ett VAG-artikelnummer om det är en originalrem som sitter där, eller någon remtillverkares beteckning. Vad du än hittar så bör det gå att söka på i en korsreferenslista hos bildelsnasare eller remtillverkare.
När du ändå tittar på den gamla remmen så kanske du kan hitta en datumkod på den och på så vis avgöra om den har varit med sedan bilen var ny eller om den är bytt i modern tid.

Jag skulle föreslå att du plockar isär och avsynar innan du avgör vilka ytterligare delar som måste köpas. Byt spännrullar om anliggningsytan är skadad eller om lagret glappar eller har missljud, är rullarna i perfekt skick kan de nog få sitta kvar.

Beträffande termostaten så är det lämpligt att kolla om termostathuspackning mm följer med den nya termostaten eller om den måste köpas separat.

Även när det gäller spännrullar och termostat är det bra att hålla sig till märkesprylar, det finns en del skumma fabrikat som är mer än tvivelaktiga.

Skruvar mm behöver du bara byta om de är uppenbart skadade eller om nya följer med i kamremssatsen. Har du tur följer detaljerade monteringsanvisningar med i satsen också


Grymt svar, tack!
Okej skall kolla runt på de märkena lite. Bilen kom hem nu på kvällen så får kolla imorgon och se ifall jag hittar något i / vid kamremskåpan :-)
Märkte dock att jag har termostatproblem.. Bilen ligger kring 80 grader istället för 90. Antar det är bara att byta termostat så bör det fungera som det ska igen?

De videos jag har sett är från mekaniker-företag. Iofs från USA. Men den ena är HumbleMechanic och den andra är Deutsche Auto Parts. Även nu börjat kolla på denna video: https://www.youtube.com/watch?v=ay-PeW1LJMA där han verkligen går steg för steg.
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 21:52:43, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att VW från 90-talet har en lite "lömsk" tempmätare med ett dödband omkring rätt temperatur. Detta för att inte folk ska oroa sig i onödan över pendlingar på instrumentet. Det är också vanligt att motortempgivaren åldras och får ändrade data med tiden, vilket får instrumentet att visa fel. Jag är osäker på om den där bilen har separata givare för motorstyrsystem och instrument eller om det bara är en givare kopplad till motorstyrsystemet, och instrumenteringen får temperaturvärdet därifrån. Under alla förhållanden kan det vara intressant att koppla in en OBD-kabel och kolla vad du får ut för temperaturvärde den vägen med t ex VCDS (f d VAG-COM). Om termostaten börjar vara dålig så märks det framför allt på att det tar tid innan motortempen orkar upp de sista 10-20 graderna till slutvärdet, samt att värdet varierar mycket beroende på motorbelastning, om man har kupévärme igång eller inte mm. Om motortempen är någorlunda stabil och motorn blir varm relativt fort efter kallstart, så är nog termostaten i stort sett i ordning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jimmywest (trådstartaren)

#5 » 22:23:29, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Jag har OBDEleven, tänkte kolla lite med den imorgon :-)
Såg att tempmätaren gick lite upp och ner. Inte mycket, men den rörde sig lite fram och tillbaka.

Jag har ingen större koll heller på dessa bilar. Chassinr är WVWZZZ3BZXE241336 om det säger dig något om motorstyrsystemet etc :-)
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#6 » 22:40:06, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De 3 bultarna som visas, ersätt 1 av dom med en gängstång på vardera sidan som fronten kan glida ut på 10Cm eller så.
Räcker för att komma åt och byta kamremmen.
Då slipper du ta bort hela fronten med allt slabbande som följd. Ska v-pump eller kylarvätska bytas så kan kylet tömmas så som visas, annars inte.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ivar Risslén

#7 » 22:48:04, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du köper en sats med rem och spännhjul så byt även fast de gamla kan synas bra. Då är du säker på att de håller till det är dags att byta rem nästa gång.
Jag har brukat köpa satser från SKF eller Gates, då har det följt med nya skruvar som man bör byta och behövliga packningar. Det är bra att ha en verkstadshandbok till hands så att man ser vilken arbetsgång man ska ha när man ska montera den nya remmen och vilka moment man ska dra skruvarna med samt att se var märkningarna ska vara.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

hartagga

#8 » 22:53:19, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att VW från 90-talet har en lite "lömsk" tempmätare med ett dödband omkring rätt temperatur. Detta för att inte folk ska oroa sig i onödan över pendlingar på instrumentet. Det är också vanligt att motortempgivaren åldras och får ändrade data med tiden, vilket får instrumentet att visa fel. Jag är osäker på om den där bilen har separata givare för motorstyrsystem och instrument eller om det bara är en givare kopplad till motorstyrsystemet, och instrumenteringen får temperaturvärdet därifrån. Under alla förhållanden kan det vara intressant att koppla in en OBD-kabel och kolla vad du får ut för temperaturvärde den vägen med t ex VCDS (f d VAG-COM). Om termostaten börjar vara dålig så märks det framför allt på att det tar tid innan motortempen orkar upp de sista 10-20 graderna till slutvärdet, samt att värdet varierar mycket beroende på motorbelastning, om man har kupévärme igång eller inte mm. Om motortempen är någorlunda stabil och motorn blir varm relativt fort efter kallstart, så är nog termostaten i stort sett i ordning.


AEB har en gemensam givare för ECU och instrument. Det gäller också åtminstone APU och AWT. Givaren är fyrpolig (två poler för ECUn och två för instrumentet) och sitter härligt monterad mellan topplock och torpedvägg. Det är inte helt ovanligt att den börjar krångla. Inte heller ovanligt att o-ringen blir stel och läcker kylarvätska. Givaren är billig och inte alltför svår att byta om man monterar lite vevhusventilationsslangar som sitter i vägen. Små händer är en stor fördel och ett rikligt förråd av svordomar hjälper även det.

Samma givare är en barnlek att byta på bilar med tvärsmonterad motor, men just på Passat B5 och Audi A4 B5 är den som sagt lite jobbig om man som jag har stora händer :(
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 08:38:37, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Jag hade det i bakhuvudet, men då är det ju ändå två elektriskt sett separata givare som bara råkar vara mekaniskt hopsatta till samma enhet. Och då kan mycket väl ena halvan av givaren krångla fastän den andra ger korrekta mätvärden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hartagga

#10 » 08:58:44, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ok! Jag hade det i bakhuvudet, men då är det ju ändå två elektriskt sett separata givare som bara råkar vara mekaniskt hopsatta till samma enhet. Och då kan mycket väl ena halvan av givaren krångla fastän den andra ger korrekta mätvärden.


Absolut! Saknade bara terminologin. Det är också mycket riktigt så att enbart en av dem brukar krångla, oftast den till instrumenten.
hartagga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:06, 14-06-2015
Ort: Södra Hälsingland
Maskintyp: Traktor

jimmywest (trådstartaren)

#11 » 09:12:36, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, så för att tyda er rätt så tror ni inte att det är termostaten det är fel på utan en givare som sitter mot torpedväggen vid tid topplocket?
Jag laddade faktiskt ner en handbok från erWin, så fick jag all dokumentation jag någonsin skulle kunna tänka mig behövas :-D
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 09:19:59, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket troligt att det är givaren. Som sagt, kolla vad du får ut för temperaturvärden via OBD och om de inte stämmer med var tempmätaren visar så kan man vara rätt säker på att det är givaren det är fel på.
Kolla givarens detaljnummer, antal pinnar och färgen på kontaktstycket innan du beställer en ny, det finns många varianter som ser snarlika ut och bildelswebshoparna har ofta inte exakt koll på vilken givare som ska sitta i vilken bil. Och se till att du har en ny O-ring till hands.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jimmywest (trådstartaren)

#13 » 09:24:19, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt, skall checka det!
Hittade även delen i min dokumentation

8 - Coolant temperature sender - G62-
Bild
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#14 » 09:39:04, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt givaren plus termostat oavsett. Så är det ju gjort sen.
Sen alla spännrullar o remmar. Jag brukar köpa skf på sånt. Bra grejer och några hundralappar dyrare bara. Samma med luftfilter mm; bättre passform på skf/bosch om det finns.

Sen om du ska ha bilen kvar kan du fundera på att byta tändspolar till dom nyare med inbyggda steg.
Finns kit att köpa på nascom. Har bytt på min AEB.

Ta upp ett tändstift och kolla om det är olja runt det. Isf ta med en ventilkåpspacknikg från tyskland med. Ofta dom läcker.

Funkar inte ACn så köp remmen som är utan AC. Så slipper den snurra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jimmywest (trådstartaren)

#15 » 11:03:54, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar :-D

Bifogar 2 bilder på kamremmen samt en bonusbild på Svante The Garage Cat
https://photos.app.goo.gl/BzigftDX3QQ9vqjz9

Tycker inte att jag ser några sprickor i alla fall och det är ju bra. Ser dock inget nummer på den, så man kanske får snurra runt motorn lite?
Kollade även kylartempen och den kom upp i max 69c så då är det antagligen termostaten i alla fall då? Men som du säger, det är väl lika bra att byta alltihopa liksom.

ACn går som den ska :-)
Vad gör den uppdaterade tändspolen? Med steg, vad innebär det? :-)

Från vilka sidor bör jag handla egentligen? Har jämfört BDS, Meca, Autoexperten och nån till men blir så himla osäker på vad jag ska lägga i kundkorgen. Kamremssatsen tror jag att jag fattar, det enda här är ju 138,152 och 153 kuggar som jag får ta reda på så klart, men hur många remmar är det egentligen för "multiremmen"? Är det en rem som går runt generator, styrservo och sen en till rem som driver AC?

Jag har också hört det är rekommenderat att byta kedja och kedjespännare på andra sidan kamaxeln?
jimmywest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:01:01, 07-05-2022
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se