Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Inkoppling krockkudde?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

braha (trådstartaren)

#1 » 15:16:44, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behövde pilla med blinkersspaken, och blev därför tvungen att ta lös ratten.
Lade upp den ovanpå instrumentbrädan, å gick för att hämta en skruvmejsel,
varvid det sa
DUNK,
å då låg ratten på golvet.
Sladden (2-ledare) till krockkudden hade då slitits av i den gula kontakten
F-N!!!
Titta (och förstora) bilden, så syns en liten röd spole och två fyrkantiga metallanslutningar?
Laborerar inte gärna med denna sprängladdning, så hur ska den platta elkabeln lödas fast igen?
Den andra bilden visar även ratten med elsladden avslutad med eltejp.
Ska de två ledarna lödas på var sin sida av spolen så det blir en sluten krets, eller har de fyrkantiga grejorna något med detta att göra?
Bilen kan köras utan hinder, men en röd lampa lyser hela tiden. Den stör mig inte, men besiktning i närtid kanske kommer att ha synpunkt på fenomenet (vilket helst undviks)
Bild
Bild
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



Iznogoud

#2 » 15:22:26, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gula delen är troligen en instickskontakt som kan demonteras från rattairbagen, på så sätt riskerar du i alla fall inte en ofrivillig utlösning.
Sedan kan du löda ihop kabel/kontakt igen, eller byta ifall du hittar en res,delsbil.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ähee

#3 » 15:41:12, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du ta bild på kabeländen?
Vad är det för bil?
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

G_Hackman

#4 » 19:16:09, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud har helt rätt!
Ta ur kontaktstycket (det gula) ur airbagmodulen innan du gör något mer. Som den är just nu kan faktiskt statisk elektricitet räcka för att utlösa den.
Det bör sitta någon form av spärr (av plast) som kanske får pillas loss med en skruvmejsel. Gissningsvis mellan kontakten och airbagen i så fall. Oftast är dessa färgade så de syns tydligt.
Håll dig undan från bagen när du gör detta. Befinn dig vid sidan av och på så långt avstånd som möjligt. Det är inte fel att ha skyddsglasögon och hörselskydd på.
Detta är farligt på riktigt!
När du väl fått ur kontaktstycket ur airbagen kommer troligen airbagen att vara kortsluten med små metallbleck. Då är den inte (särskilt) farlig längre men var ändå försiktig med den.


Jag skulle nog absolut rekommendera att du skaffar nya delar istället för att laga dessa. Vill återigen poängtera att detta är farliga saker. Man vill inte komma i vägen om den löser ut felaktigt.
Det är lätt att tänka att "den ska ju rädda en i en olycka". Det är absolut sant. Men det innebär inte att den är ofarlig om den löser ut när man befinner sig för nära eller om den inte är korrekt monterad.

Jag har jobbat med bilsäkerhet i långt över 20 år så jag har viss kunskap om vad som kan hända

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

kimmen

#5 » 20:07:26, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu leker du med döden grabben, dra ur kontakten ur kudden innan du löder
Förvara inte kudden nedåt så att när den exploderar inte trycker upp ratten med dig i taket
Mät aldrig i kudden med något instrument
När allt är ok, är den ofarlig
Har bara själv smält en bältessträckare, inte en rattkudde, dom är ettriga..

När du monterar ratten, kolla att ev. ratt rulle är rätt inställd, annars vrider du sönder den vid fulla rattutslag
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Iznogoud

#6 » 20:39:37, 06-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

G_Hackman skrev:Iznogoud har helt rätt!
Ta ur kontaktstycket (det gula) ur airbagmodulen innan du gör något mer. Som den är just nu kan faktiskt statisk elektricitet räcka för att utlösa den.
Det bör sitta någon form av spärr (av plast) som kanske får pillas loss med en skruvmejsel. Gissningsvis mellan kontakten och airbagen i så fall. Oftast är dessa färgade så de syns tydligt.
Håll dig undan från bagen när du gör detta. Befinn dig vid sidan av och på så långt avstånd som möjligt. Det är inte fel att ha skyddsglasögon och hörselskydd på.
Detta är farligt på riktigt!
När du väl fått ur kontaktstycket ur airbagen kommer troligen airbagen att vara kortsluten med små metallbleck. Då är den inte (särskilt) farlig längre men var ändå försiktig med den.


Jag skulle nog absolut rekommendera att du skaffar nya delar istället för att laga dessa. Vill återigen poängtera att detta är farliga saker. Man vill inte komma i vägen om den löser ut felaktigt.
Det är lätt att tänka att "den ska ju rädda en i en olycka". Det är absolut sant. Men det innebär inte att den är ofarlig om den löser ut när man befinner sig för nära eller om den inte är korrekt monterad.

Jag har jobbat med bilsäkerhet i långt över 20 år så jag har viss kunskap om vad som kan hända

Tror inte kontakten är spärrad, endast intryckt i airbagen.
Övriga kontakter i airbagsystemet har däremot nog en spärr då de sitter mer öppet och utsatta för yttre påverkan.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mf uffe

#7 » 17:50:05, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakten har haft en spärr, men den sitter på den del som slitits bort. Precis som ni säger ska den gula kontakten sitta på kabeln och tryckas i kontakten i ratten, som har kortslutningsbleck. Innan man överhuvudtaget arbetar med airbagsystem bör man ha grundläggande kunskap om hur systemet fungerar, eller ta hjälp av någon som har det. gör man fel kan det som det påpekats vara riktigt farligt. Man ska exempelvis alltid göra fordonet strömlöst och vänta ca 15 min innan man rör airbagsystem.
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165

torbjorn_forsman

#8 » 22:26:35, 07-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, jag skulle rekommendera att man tittar på vad som står i VHB för det aktuella fordonet och/eller studerar elschemat för att se hur det är inkopplat och uppbyggt.
På de flesta bilar blir airbagsystemet helt spänningslöst då tändningen är avstängd och man behöver alltså inte vidta några fler åtgärder. Man brukar räkna med 1 minut säkerhetstid efter att ha slagit av tändningen, om man vet att systemet var felfritt (inga felkoder, varningslampan betedde sig normalt osv). Vid misstanke om att systemet är felaktigt bör man vänta 10 minuter efter avstängd tändning innan man börjar pilla. Om man måste slå på tändningen när saker är bortkopplade ur airbagsystemet, så är det lämpligt att först ta ur säkring/säkringar för systemet eller lossa alla kontakter till styrenheten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#9 » 07:28:57, 08-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt kontaktrullen så är allt som det ska utan hemsmide.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

braha (trådstartaren)

#10 » 18:38:32, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare ett kabelavbrott upptäcktes och åtgärdades. Sen omprogrammering som gav släckt instrumentlampa.
Bilprovningen tyckte det var bra...

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se