Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Råd inför köp av husbil typ våren 2023, 2024, 2025?

71 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 15:02:32, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpa Husbil


Börjar alltmer kika på minde husbil.
Helst med drag. Inte nödvändigtvis vinterbonad, dock med värmare.

- Har kuskat runt på Vänern i 15 år. Ligger ute 70 - 80 nätter varje säsong.

Planen är att halvera detta till förmån för bekväma landbaserade verksamheter, så här på ålderns höst.

- Talade med en företrädesvis bilhandlare.
Han gav rådet att vänta tills nästa höst,
d v s 2023. P g a kraftigt prisfall.

Pandemin i grunden, har gjort att mycket många som normalt flugit världen runt, satsat på att semestra inom landet. Och även i scandinavien.
Men vill nu åter ut i stora världen. För att få ekonomi i detta, så blir det att sälja husbilarna. Man vill kunna spendera som tidigare.

Talade med några husbilsägare, som redan sett ett dalande värde, p g a begynnande överskott och minskande efterfrågan.
Flera övervägde att framöver slå till och köpa dyrare och nyare bilar.

Så när kan det bli läge, tror ni?

.
Senast redigerad av Volvot24 15:10:07, 22-07-2022, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



David, Luleå

#2 » 15:09:16, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas aldrig. Funderar tvärtom. Har haft husbilen nu i två somrar. Kanske vill ha den i en eller två säsonger till. Skulle vilja att populariteten hos husbilar står sig till dess :???:
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24 (trådstartaren)

#3 » 15:16:45, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Besökte hamnen i Kristinehamn under veckan.
Tidigare 10 - 15 husbilar och 20 - 30 besökande båtar per dag.

Herrejösses. Nu 60 - 70 husbilar uppställda på rad i 5 led och max 5 - 10 besökande båtar. Hamnavgiften (troligen även för husbilar), 300 kr /natt.

He, he... Semestra tätt boende i en mobil semesterby.
Minst 50 par ögon som stirrade på mig och det minsta jag gjorde på båten.
Råkade släppa en brakare, skarp tillsägelse till hunden, att sköta sig.
Inga glada miner där inte.

Samma när jag slängde i gummijollen med ett större plask. Än värre när jag tog mig ett nakendopp, stilfullt från badbryggan på aktern.
Så var det dags för hunden att få sig ett svalkande bad, med lite apport...
Då blev det sura miner, tisseltassel och korvande i solstolarna.

Absolut inget för mig.

Husbilar parkerade med första ledet typ vattennära 5 meter från sjön och min båt!

Bild

Bara min mast som syns.

Verkar som om båtfararna flyr hamnarna och ligger ute mot nån ö eller på svaj. Så även jag.

Och deffinitivt mindre med vattenskotrar! Tror dessa sörplar i sig rätt mycket bränsle.

.
Senast redigerad av Volvot24 15:50:59, 22-07-2022, redigerad totalt 10 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 15:25:04, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Tänker delvis finansiering genom att låna på huset, som i stort sett är betalt.
Räknar med typ 10 år till med aktivt friluftsliv om man får behålla hälsan, med inte allt för allvarliga skavanker.
Krävs ju en del, när man är i stort sett ensam på sjön.

Tror inte arvingarna, som ekonomiskt klarar sig mycket bra, bryr sig värst om de får med en prisvärd husbil i arvet, i stället för bara huset (som jag ensam äger).
Bara rena penningplaceringar och allt går ju att sälja...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#5 » 16:16:06, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses vad bilar, och vi som drömmer om husbil, kanske en plåtis, men ser man din bild börjar man tänka till..
Frikampar man inte i dag, det är ju vår önskan att göra, det är väl därför man har husbil, eller har jag fel och bara drömmer
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

robin.gustavsson

#6 » 16:36:50, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satt sålde husvagnen förra veckan, sista kvällen på campingen la jag ut den på blocket. Han lagomt hem och städa ur den innan den blev såld för samma peng jag köpte den för tre år tidigare.

Att jag sålde den nu var enbart i spekulativt syfte. Tänkt ett tag att byta till större vagn och känns enigt mig så kommer marknaden svalna av rätt rejält direkt efter den här semestern. Så för mig så sitter jag på pengarna till hösten/vintern då jag hoppas att det går att göra en vettig affär då för det har de då inte gått att göra dom sista två åren.

Ser redan nu på husvagnar att priser sjunker och dom ligger längre på blocket.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 16:42:03, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Jag tror att 90 % av husbilarna på bilden, har ägare som före pandemi mm, charteråkte utomlands.
Vana att trivas packade (intill andra). Både på flyget, i köerna och när de väl är framme.

Högst troligt att mycket få av dessa ställer upp bilen en natt efter en skogsväg intill ett tjärn och drar en öring eller två, kanske plockar lite bär o s v. Eller åker till en folkpark.

Om jag fattat rätt, så får du ställa dig vart du vill i högst 24 timmar, om du inte stör någon annan.
Gissa hur jag kommer att göra.

Robin.
- Om du inte har stort behov av husbil, så tror jag att det är mycket fördelaktigt att vänta ett år.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

David, Luleå

#8 » 17:04:39, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är trevligt att ibland stanna och ladda om. Tvätta sig, fylla vatten och tömma tankar. Allt går att göra u det fria, men efter några dagar är duschen På servicehuset guld. Avstår gärna att duscha i husbilen. Det går väl, men…

Det jobbiga med att stå var som helst är mera övriga familjens krav och oro för störande andra fordon (första försöket råkade vi ställa oss på den allmänt accepterade pinkar-parkeringen vid Boden cruising. Raggarbilar, hög musik och höga röster bland fulla ungdomar och raggare fram till 3-tiden på morgonen. Sen vart kära sambon lite skeptisk till en del ställen.

På populära turistmål, har man inte så mycket val än att stå på ställplatser, men man kommer närmare målet än husvagnscampingarna. Ex Långholmen k Stockholm är ju inom cykelavstånd från centrala delarna. Husvagnscampingarna är mindre centralt. Efter min erfarenhet iallafall.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#9 » 17:10:59, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del samhällen har börjat mota iväg husbilar =turister också. Ex Mariefred får underkänt då de hade skyltat alla parkeringsplatser med ”klass 1” skyltar. Det vill säga att klass 2 = husbilar inte får parkera inte ens för att ta en kaffe på fiket vid stranden. Hur tänker man där? Skriv camping förbjuden eller nåt så kan man ju iallafall få chansen att turista lite när man som Norrbottning kört långt och kommer med husbilen.

Västervik har förvirrande skyltning, men en hel del platser avsatt för både husbilsekipage och husvagnar. Bra jobbat av dem.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

bm1113

#10 » 18:20:03, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart intressant tråd att läsa i varjefall
Själv har jag väl inte så mycket att tillägga mer en att här i trakterna är det Många som köpte ny Husbil / husvagn för några år sedan av en helt annan anledning då en stor vinterförvaring brann
så vet inte hur det påverkat priserna här i norr

Lite OT men För egen del om jag skaffat en hade jag nog helst valt en Plåtis eller Ombyggd buss då mina kroppsstorlek gör att vanliga husbilar känns så ömtåliga :mrgreen:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#11 » 19:29:03, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm..Det verkar som man inte är välkommen ute i landet med husbil, våran önskan är ju komma kontakt med byar med hembygdsföreningar som brukar hitta på mycket att visa upp om sin hembygd
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

David, Luleå

#12 » 19:44:25, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexander, sökte vinterplats för vår husbil första hösten vi hade den. Hittade ingen, men fick in den i Brännberg, dagen efter jag tackat ja ringde de från Morjärv att det fanns plats om jag ville. Men jag tackade nej. Nån månad senare brann allt där upp. Hade de ringt mig en dag tidigare hade vi varit utan husbil.

Om hembygdsföreningar. Där upplever jag det som om många har egna ställplatser på fina ställen. Tyvärr blir ju Norrland mest en transportsträcka till släkt och mål söderut. Men då är det extra praktiskt med husbilen. Bara att hitta ett ensligt ställe, sova och sen på morgonen fortsätter färden.

Ett snabbstopp i Härnösand förra veckan slutade i en helkväll då bilmuseumet hade öppet hus med mingelkväll just då.
Underbart ställe och ett fantastiskt initiativ av ägaren med denna kväll. Vi hade nog inte gått in mer än tittat på fordonen utanför om det inte vart kvällsöppet. Men efter ångloket, lingrävaren och de gamla traktorerna utanför ville barnen titta in. Och där blev vi välkomnade med ett glas bubbel i handen, tilltugg och ett varmt välkomnande att gå in och titta mera. Tom kära sambon uppskattade besöket, även om hon är måttligt intresserad av bilar och maskiner. :buga:
Men med den samlingen så är ett besök rekommenderat även till normalt inträde. De har även egna ställplatser med servicemöjligheter.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Towil

#13 » 19:56:51, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att dagens husbilar med framhjulsdrift är lite som en strandad val utanför hårt underlag eller medlut när man skall komma igång.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Alrik

#14 » 22:45:12, 22-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt tid att köpa är när man hittar de man vill ha och tycker att man har råd för nämnda objekt. Spekulera ifall de kanske blir ett tapp eller ej pris så blir de alltid fel tid att köpa.

De du kunde köpa för ett år sedan för nytt för 8-900 kostar idag över miljonen. Drar med begagnatmarknaden uppåt också.

De du kunde låna för för ett år sedan är bättre villkor än idag.

Nä, handla när du vill ha.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Volvot24 (trådstartaren)

#15 » 08:29:33, 23-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Tack för synpunkterna.

Ska noga studera marknaden, inför ev köp nästa år.

Men kanhända Du har bästa tipsen. Återstår att se.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Murre o2 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se