Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Råd inför köp av husbil typ våren 2023, 2024, 2025?

71 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bil-teman här

krokodilen

#31 » 08:23:13, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:Det blev en hobby, våningssäng på tvären längst bak till pojkarna. Jag och frun sover uppe längst fram.
Snurrsäten fram vilket jag tycker är bra, barnen i baksätet kommer närmare än om där är en sittgrupp.
Toalett och kök på mitten.
Denna är inte mer än 6,8 meter lång och går med godvilja att parkera på en vanlig parkering :smile:


Ok en halvintegrerad då eller?

Själv är det en halvintegrerad bil med fransk säng bak och bäddbar dinett som gäller (Ev taksäng men vill inte ha en alkovbil), kyl med separat frys, separat duschutrymme samt lite annan lull-lull som står på önskelistan. :thumme:

Orosmomentet i det hela är ju FUKT! :svettas:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Patrik440

#32 » 11:30:38, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här blev en halvintegrerad efter att voltat ett varv.

(Hade den varit helintegrerad så hade det inte gått så bra skulle jag tro..)

Bild

/ Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

David, Luleå

#33 » 13:50:21, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkraste stället verkar varit toalettstolen :D

Det var ju några år sen en massa rabalder om säkerhet och husbilar. Framme känns det väl halv ok i transiten. Men bak för barnen.
Kompisen låter aldrig bordsskivan vara monterad när de kör. Vårat bord är kvar. (Det är ju lite av det roliga att åka husbil för barnen. Sitta och spela spel eller pyssla medan man åker) Men vi låter aldrig någon sitta med ryggen i färdriktningen närmast mitten i bilen. Helst alltid bak vända framåt. Sen rensas allt löst från bilen så att det inte ska flyga runt grejer och inga paddor heller. Men hur rejäla är lucklås och annat egentligen? Både husbilar och husvagnar känns lite ibland som kulisser av något som ska se rejält ut (utan att vara det pga viktkraven)

(Minns någon vinjetten på Trafikmagasinet när husvagnen åker i diket och fälls ihop som ett korthus?)

En annan kompis svärfar dog när han fick husbilen över sig när han skulle byta till reservdäck vid vägkanten. Farorna äro oändliga.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Holger

#34 » 13:57:03, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte en sommar här utan någon helt ihoptryckt husbil mellan lastbilar på A7 där jag bor.
Autobahn A2 och A7 träffas här vid Hannover och det är MYCKET trafik.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen

#35 » 14:44:41, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:Så här blev en halvintegrerad efter att voltat ett varv.

(Hade den varit helintegrerad så hade det inte gått så bra skulle jag tro..)

Bild

/ Patrik


Ujuju jag passerade detta strax norr om Erikstad typ 3minuter efter att det hänt och kastade upp mobilen på måfå för att knäppa ett kort. Studerade bilden närmre senare på kvällen och konstaterade då att jag fått chauffören med på bild med blodet rinnande ner för pannan! :uupps: Blir mest skit kvar kan vi konstatera och halvintegrerad är nog att föredra då den ursprungliga strukturen till stora delar bibehålls.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#36 » 14:50:05, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Säkraste stället verkar varit toalettstolen :D

Det var ju några år sen en massa rabalder om säkerhet och husbilar. Framme känns det väl halv ok i transiten. Men bak för barnen.
Kompisen låter aldrig bordsskivan vara monterad när de kör. Vårat bord är kvar. (Det är ju lite av det roliga att åka husbil för barnen. Sitta och spela spel eller pyssla medan man åker) Men vi låter aldrig någon sitta med ryggen i färdriktningen närmast mitten i bilen. Helst alltid bak vända framåt. Sen rensas allt löst från bilen så att det inte ska flyga runt grejer och inga paddor heller. Men hur rejäla är lucklås och annat egentligen? Både husbilar och husvagnar känns lite ibland som kulisser av något som ska se rejält ut (utan att vara det pga viktkraven)

(Minns någon vinjetten på Trafikmagasinet när husvagnen åker i diket och fälls ihop som ett korthus?)

En annan kompis svärfar dog när han fick husbilen över sig när han skulle byta till reservdäck vid vägkanten. Farorna äro oändliga.


Jag tolkade denna smäll som en frontalkollision där de inte mötts mycket om lott utan att mötande bil touchat fronten/vänster skärm på husbilen och sedan huggit i påbygget och rivit sönder hela klabbet varvid husbilen vridits runt 110 grader. Gubben fick nog nån lös pryl i pannan misstänker jag.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

threviel

#37 » 16:15:39, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte precis tvärtom mot trådskaparen. Vi har haft husbil sen 2018, en normal halvintegrerad historia. Då var våra barn små och vi kunde använda föräldraledighet och semester när som helst till att åka runt på olika resor.

Sen började pojken skolan och föräldraledigheten tog slut, frugan jobbade varannan helg så vi tappade lite lusten. Sen slutade hon jobba men det blev egentligen inte mycket bättre för det. Ska vi åka på fredag eftermiddag för att ställa oss nånstans över helgen så är det fullt av tjocka, lata och ofta oväntat otrevliga pensionärer precis överallt. Priserna har gått upp och ställplatser som förr var billiga kostar nu nästan som en campingplats. Och ännu värre blir det på semestern, då är alla pensionärer och alla arbetare ute och dessutom tyskarna, så ännu fullare precis överallt. Vidare ser man mer och mer om ställplatser som stänger och det är svårare och svårare att få en fin central plats i någon stad.

Efter mycket diskuterande har vi landat i att sälja husbilen och att köpa en liten segelbåt, typ en IF-båt eller så. Betydligt billigare med en sån och då behöver man inte gräma sig om man inte använder den hela tiden. Tänkte göra det till våren, får hoppas att priserna håller i sig.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189

anders holmström

#38 » 19:51:11, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
anders holmström skrev:Det blev en hobby, våningssäng på tvären längst bak till pojkarna. Jag och frun sover uppe längst fram.
Snurrsäten fram vilket jag tycker är bra, barnen i baksätet kommer närmare än om där är en sittgrupp.
Toalett och kök på mitten.
Denna är inte mer än 6,8 meter lång och går med godvilja att parkera på en vanlig parkering :smile:



Ok en halvintegrerad då eller?

Själv är det en halvintegrerad bil med fransk säng bak och bäddbar dinett som gäller (Ev taksäng men vill inte ha en alkovbil), kyl med separat frys, separat duschutrymme samt lite annan lull-lull som står på önskelistan. :thumme:

Orosmomentet i det hela är ju FUKT! :svettas:

/C


Bäddbar dinett är jag skeptisk till, allt måste plockas undan för att det skall gå att bädda och sen på morgonen måste dom som sover där upp och allt skall bort innan det kan bli frukost.
I våran får barnen "var sitt rum" där dom kan ha sina grejer och i alkoven kan man ha lite väskor på dagarna.

Bild
En helt fantastisk fin kväll när vi letade plats och blev stoppade av en tjej som sa att ställ er bakom våran ladugård om ni vill :grin:
Lösningen på Fuktproblem tror jag är att när man inte använder dom ska dom stå inne, vi har gjort i ordning ett garage som den alltid står i här hemma....
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

bm1113

#39 » 20:01:46, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Det var ju några år sen en massa rabalder om säkerhet och husbilar.


Här har ni det
https://www.youtube.com/watch?v=JuNOarORALM


Och jodå jag mins trafikmagasinet introt med ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#40 » 22:49:45, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I introt så var det ju typ folkrace med rensade / lättade husvagnar
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

David, Luleå

#41 » 23:10:44, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det också. Men en avåkning/tappad husvagn var också där.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Volvot24 (trådstartaren)

#42 » 23:34:01, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ja herrejösses... Inget jag aktivt söker upp eller ö h t betalar för.

"Ska vi åka på fredag eftermiddag för att ställa oss nånstans över helgen så är det fullt av tjocka, lata och ofta oväntat otrevliga pensionärer precis överallt. Priserna har gått upp och ställplatser som förr var billiga kostar nu nästan som en campingplats. Och ännu värre blir det på semestern, då är alla pensionärer och alla arbetare ute och dessutom tyskarna, så ännu fullare precis överallt. ”



- Nu kommer jag aldrig och har aldrig beblandat mig med folk enligt ovan, trots att jag är pensionär.
Jag gillar nämligen lugn, ro, tystnade, stillheten och ensamheten.

Höra orrarna spela ute på myren, och öringarna hoppa i tjärnen.
Inte behöver jag 200 pers som glanar, spelar musik o skriker hela natten. Och dessutom betala stora pengar.

Perfekt på t ex hela Vänern, när jag är ute med båten. Stökigaste var nog när Sven-Ingvars spelade på Läckö Slott, men då låg jag i Snikviken, strax utanför.

Undviker t ex Bluesfestivalen i Åmål.

Med husbil är målet för mig att kunna söka mig det samma på landbacken. t ex Liljedahl.
Varit där säker dryga 50 nätter med båten. Visst kan man höra en enda gräsklippare en dag, och en annan nästa dag.
Alla som besöker en sån plats, förstår att det är inget hålligång där till 04.05
De njuter av lugnet.

M a o så väljer jag själv vart jag vill ställa bilen, i vart fall 24 timmar.

Så förstår inte riktigt detta med dyra avgifter o hålligång (hos alla andra).

Valet är väl fritt var jag vill stå med husbilen.

2021. Kristinehamns gästhamn. En helg typ 40 båtar och 10 husbilar.

2022. 3 båtar och 70 husbilar. Choppade och la mig på svaj strax utanför, liksom 20 andra.

Kände liksom ingen tillhörighet, till resande gänget i hamnen. Hälften halvsura på allt ståhej.
Bompa, bompa, booompa, hela natten lång, hördes sagt över viken. Och ett och annat vad jag tror brunstvrål.

.
Senast redigerad av Volvot24 23:42:11, 28-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#43 » 23:40:10, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Jag tror att man ska inte vara främmande för att besöka platser utanför det iordningställda och kommersiella.

Har en kåta stående på gården och tältat ofta.
Har hänt även vintertid. Kallt... Nääää.


-Välkommen till min del av Värmland, på vischan. Nån natt kan ni stå gratis hemma hos mig. Annars har jag många tips, där det garanterat är lugn o ro.

.
Senast redigerad av Volvot24 07:02:27, 29-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

marve

#44 » 00:33:36, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Det finns ställplats appar. Hur man länkar till en app vet jag inte. Den vi gillar ser ut så här.

Bild
Göran i Norråmyra


Kan det vara samma?
Kopiera länkadress och klistra in i adressfältet så blir det rätt.

https://play.google.com/store/apps/deta ... qwGF2ZnoDw
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

threviel

#45 » 06:53:57, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att ställa sig på undanskymda platser med lugn och ro är att de nästan alltid finns med i appen park4night, vilket gör att det i princip alltid redan står ett par tyska bilar med ungdomar i där. Vissa platser finns inte med, men då känner man inte till platsen själv heller. Känner man till platsen så ligger den i hemkommunen/hemlänet och då är det ingen idé att ha husbil för att åka dit.

Men visst, tidig vår och senare höst, när tyskarna håller sig hemma så går det ju bra.
threviel
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:23:40, 02-07-2020
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Kåell V7B
Monark 1189


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se