Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dubbelmasse svänghjul B230

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 21:12:50, 06-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte min gamle 945 skulle få en bättre begagnad koppling.
När jag rivit ner växellådan och gamla kopplingen kände
jag på svänghjulet, det rör sig kanske 10-15 grader om man
vrider fram och tillbaka utan att motorn rör sig.
Det känns som att gummidelarna är slitna, har ju gått 50.000mil :mrgreen:
Ett bättre begagnat från skroten är beställt.
Hur borde ett dubbelmasse kännas när det är fräscht?
Borde ju inte gå att vrida mycket innan motorn följer med?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



Nemesis_turbo

#2 » 09:38:06, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dem går att vrida ganska mycket, skall dock vara motstånd hela tiden men motorn ska inte följa med förns efter att man vridigt en bit
Nemesis_turbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:40, 07-10-2013
Ort: Nordanstigs kommun gävleborg
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Nuvarande maskiner
Ih 624 1966
Case 688p 1990
Lm 846 1977
Gamla maskiner
Volvo t32 med en ålö 1256 lastare
Lm225 med stora bm
Mf 65 med runtomsvängande ticokran
Hymas s4 byggd på en power major

Stefan1972

#3 » 12:23:17, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta dmf går ju att vrida fram och tillbaks.........Det som gör dem dåliga är når den yttre delen som kopplingen sitter på börjar glappa i centrum så att tryckplattan slutar att centrera. Det är då förfallet och vibrationerna börjar. Så länge det är okej så spelar det ingen större roll att det rör sig mycket fram och tillbaks.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tronde

#4 » 20:02:07, 10-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fra britiske "Car Mechanics".

Dual Mass Flywheel TransferringTheDrive.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

bmrobban (trådstartaren)

#5 » 20:23:45, 11-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha kollat filmen så förstod jag lite bättre hur det fungerar :smile:
Mitt svänghjul var nog slitet mellan halvorna, var rostdamm där delarna rör sig mot varann.
Fjädrarna var säkert trötta också, för när man skulle iväg och det var lite halt så det småslirade så dunkade det i hela bilen.
Det blev bra med det bättre begagnade svänghjulet :thumme:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se