Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

King Cab 02 vill inte starta.

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#31 » 11:02:22, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syns det inte i elschema för bilen hur NATS är inkopplat? Har bilen något buss-system (CAN, LIN eller liknande)? Om du tittar på signalen på den där kommunikationsledningen med oscilloskop eller logikanalysator, hur ser den ut?
Och om det inte är lämpligt att byta ut boxen, varför inte felsöka och reparera den istället?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Berntson

#32 » 11:35:15, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde en Renault Kango för ett par år sen.
När köparen kom startade inte bilen, gick runt på startmotorn men tände inte.
Är nog startspärren sa köparen eftersom batteriet var dåligt. Han tog då nyckeln
och höll den mot lampan för startspärren vid backspegeln, antar att han höll inne lås
eller öppningsknappen några sekunder, satte nyckeln i tändningslåset och bilen startade!!!
Affären gjordes upp och bilen rullade från gården.

1 person gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Daniel Medin (trådstartaren)

#33 » 13:54:42, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ingen Buss i den här i övrigt... Möjligen att Natsboxen och Ecu prata med varandra via buss... Buss måste vara två tåtar för att fungera va? Can high/Low?
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

torbjorn_forsman

#34 » 20:27:24, 19-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel Medin skrev:Finns ingen Buss i den här i övrigt... Möjligen att Natsboxen och Ecu prata med varandra via buss... Buss måste vara två tåtar för att fungera va? Can high/Low?


Det är olika. Balanserade seriebussar som t ex CAN, CCD och RS-485 har två ledare. Det finns också entrådsbussar som t ex LIN, One-Wire eller ISO 9141. Även Chryslers (EJ dator-världens, olyckligtvis finns det två helt olika bussar med samma namn) PCI kan räknas dit. Vissa bussar har två eller flera ledare utan att vara balanserade, som t ex I2C som har en tråd för klocksignal och en för data. Parallellbussar kan ha hur många ledare som helst, t ex ISA-bussen i en gammal PC som har 62 ledare (då inklusive jord, matningsspänning mm).

Berntson's knep är välkänt i Renaultvärlden, skulle inte förvåna mig om det till och med finns omnämnt i instruktionsböckerna. Det var några år omkring millennieskiftet som Renault hade mycket startspärrbekymmer och provade olika lösningar för varje årsmodell och fick nya problem för varje gång. Jag tror t ex det är 01'or som ofta har dåliga elektrolytkondensatorer i startspärrenheten vilket leder till att bilen inte går att starta om det är kallt i kupén. De behöver alltså kupévärmare, inte motorvärmare, för att starta på vintern. Men lätt gjort att åtgärda genom att byta några kondensatorer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Daniel Medin (trådstartaren)

#35 » 22:53:00, 20-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj! Okej:) Jag har kastat in handduken! Det här är inget jag kan lösa! Hela iden med att jag tog hem bilen var att jag helt ville utesluta att det inte är något skitfel... Jag har varit i kontakt med Bilnyckeltjänst här på ön som lär vara den enda här som har utrustning och han skulle svänga förbi någon dag å se om han inte lyckats läsa ur Eprom... då kan han tydligen programmera en ny nyckel. Koppla bort nats helt går tydligen men ingen i Sverige som kan det...
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F

torbjorn_forsman

#36 » 09:55:19, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför inte felsöka och läsa ur felkoder ordentligt då? Det går ju som sagt med de flesta lite mer påkostade OBD-läsare.
Och med stor sannolikhet är det ju inte frågan om att något måste programmeras om, utan mer troligt att det rör sig om enkla hårdvarufel i någon elektronikenhet - dåliga elektrolytkondensatorer eller liknande. Sånt klarar ju varenda televerksgubbe, militär signalmek, tv-reparatör eller liknande att felsöka och reparera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Daniel Medin (trådstartaren)

#37 » 18:29:00, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var startspärren! Omöjligt för en lekman att ta sej förbi den... Tydligen för Nissan själva! Orkar inte ens berätta om turerna... Men nu går den! Jag lämnade iväg ECU:n å fick den frikopplad som dem kallade det... Pma mej så berättar jag vart ifall andra har samma problem. Kostade ca 4000:- med Tull frakt etc.
O&K MH4-84 Hjulare
BM 860-73
MF 188 4wd -78
IH 946 2wd -78
Viking 4wd epa-?

1 person gillar det här inlägget.
Daniel Medin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:17:41, 30-07-2007
Ort: Gotland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 313F


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tracdoc och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se