Daniel Medin skrev:Finns ingen Buss i den här i övrigt... Möjligen att Natsboxen och Ecu prata med varandra via buss... Buss måste vara två tåtar för att fungera va? Can high/Low?
Det är olika. Balanserade seriebussar som t ex CAN, CCD och RS-485 har två ledare. Det finns också entrådsbussar som t ex LIN, One-Wire eller ISO 9141. Även Chryslers (EJ dator-världens, olyckligtvis finns det två helt olika bussar med samma namn) PCI kan räknas dit. Vissa bussar har två eller flera ledare utan att vara balanserade, som t ex I2C som har en tråd för klocksignal och en för data. Parallellbussar kan ha hur många ledare som helst, t ex ISA-bussen i en gammal PC som har 62 ledare (då inklusive
jord, matningsspänning mm).
Berntson's knep är välkänt i Renaultvärlden, skulle inte förvåna mig om det till och med finns omnämnt i instruktionsböckerna. Det var några år omkring millennieskiftet som Renault hade mycket startspärrbekymmer och provade olika lösningar för varje årsmodell och fick nya problem för varje gång. Jag tror t ex det är 01'or som ofta har dåliga elektrolytkondensatorer i startspärrenheten vilket leder till att bilen inte går att starta om det är kallt i kupén. De behöver alltså kupévärmare, inte
motorvärmare, för att starta på vintern. Men lätt gjort att åtgärda genom att byta några kondensatorer.