Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel insignia Xenon ljuslängdsreglering

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 13:17:59, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Opel Insignia 2011 som varnar för fel på ljuslängdsregleringen.
Kod B3410
Automatisk ljuslängdsjustering styrenhet främre axel sensorsignalkrets
-Signal felaktig
-Intermittent


Någon som grejat med sådant?
Är det vanligt att dessa givare felar, eller mer vanligt att det är kablaget? Bilen har gått ca 20000mil.
Är det bara att byta givaren, eller ska den kodas in?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Claes Folkesson

#2 » 16:35:09, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycker du annars om modellen?
Funderar på en sån.Gärna diesel och automat.
Lycka till med bilen, svara bara om du vill!

1 person gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Murre o2

#3 » 17:04:32, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre du frågar på Opel forumet.
http://opelsportclub.com/forums/forumdi ... 069992&f=6.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#4 » 22:27:46, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft den typen av problem på en Mitsubishi av motsvarande årsmodell, där var problemet hoprostade kulleder på en länk mellan höjdgivaren och länkarmen, vilket hade lett till att ena leden hade släppt från länkarmen. Länken gick att ersätta med två standardkulleder från Biltema och en bit gängstång.
Börja alltså med att avsyna om det finns några uppenbara mekaniska fel.
Givaren är med stor sannolikhet en potentiometer, ansluten som spänningsdelare mellan en referensspänning (troligen 5 V) och jord. Detaljer bör synas i bilens elschema. Kollas enklast genom att man mäter utspänningen från den medan man rör den fram och tillbaks och kollar att spänningen följer med snällt utan hack eller raspighet (den kan ju bli "raspig" lika väl som volymkontrollen på en gammal radio).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#5 » 22:47:52, 13-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Claes Folkesson skrev:Vad tycker du annars om modellen?
Funderar på en sån.Gärna diesel och automat.
Lycka till med bilen, svara bara om du vill!


Jo då skapligt nöjd. Anledningen att jag köpte den var priset. Pensionerade min Peugeot 407 diesel efter 52000mil, och ville ha Peugeot 508 eller ev Citroen, då jag varit väldigt nöjd med 407an. Folk klagar på franskt, men jag hade ev tur, då den vållat minimala problem, snål på bränsle och skapligt pigg.
Letade bil i början av året, och alla bilar verkade ha ökat bra i pris. Peugeot var heller inte så mycket billigare än resten, som de var då jag köpte min 407a. Så Opel verkade vara de som var billiga nu. Därför blev det Opel. Min är 4wd, då jag ville ha det då det är kämpigt på den backiga grusvägen ibland på vintern, när det fryser efter en tö-period. Det är en 160hk diesel, och jag tycker den är väldigt pigg för de hästarna.
Fin att köra. Det negativa är att jag inte riktigt är kompis med förarstolen, samt att jag ganska snart efter köpet fick byta o-ringarna i insuget, då den läckte kylarvatten. Även ovan nämnda felkod är ju tråkig, men kanske lätt fixat? Xenonljuset är ju också bra, så jag monterar nog inte över extraljusen jag hade på andra bilen. Jag har manuell låda, jag var inte sugen på automat när man köper bil som gått nästan 20000mil.

Murre o2 skrev:Bättre du frågar på Opel forumet.
http://opelsportclub.com/forums/forumdi ... 069992&f=6.

Få kolla :smile:

torbjorn_forsman skrev:Har haft den typen av problem på en Mitsubishi av motsvarande årsmodell, där var problemet hoprostade kulleder på en länk mellan höjdgivaren och länkarmen, vilket hade lett till att ena leden hade släppt från länkarmen. Länken gick att ersätta med två standardkulleder från Biltema och en bit gängstång.
Börja alltså med att avsyna om det finns några uppenbara mekaniska fel.
Givaren är med stor sannolikhet en potentiometer, ansluten som spänningsdelare mellan en referensspänning (troligen 5 V) och jord. Detaljer bör synas i bilens elschema. Kollas enklast genom att man mäter utspänningen från den medan man rör den fram och tillbaks och kollar att spänningen följer med snällt utan hack eller raspighet (den kan ju bli "raspig" lika väl som volymkontrollen på en gammal radio).

Får kolla upp detta :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se