Robert T skrev:Själv håller jag mig borta från eftermarknadsfälgar helt och hållet. Har aldrig haft problem att hitta beg originalfälgar till någon av mina bilar.
anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!
Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland
M.V.H
/AO
Robert T skrev:anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!
Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland
M.V.H
/AO
Lustigt, aldrig varit med om det.
anders.olsen skrev:Robert T skrev:anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!
Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland
M.V.H
/AO
Lustigt, aldrig varit med om det.
https://www.bultcirkel.org/bultmonster/
Kolla tex Volvo
M.V.H
/AO
Volvot24 skrev:.
Förstår jag dig rätt, så finns det ingen standard på hur bred en ring ska vara, ej heller vilken koning den ska ha.
Väljer bara en ring med passande innerdiameter.
Innebär ju att om jag väljer en med rätt innerdiameter, men fel kona och/eller för liten bredd, så fyller ringen ingen funktion?
Ringen bli då liggande lös. Den viktiga centreringen uteblir.
Ungefär som om man justerar lager på ett hjulnav med koniska hjullager. För löst så vickar / glappar hjulet, centrerar inte.
Eller så pressas ringen till oigenkännlighet när man monterar hjulet om man väljer en för bred? Typ tajt montering, går lite trögt att montera.
.
*pettson* skrev:Varje år ser jag många.. då menar jag MÅNGA bilar, vars ägare, men även ibland dess däckpåläggare, är självmordspiloter.
Man ska smörja NAVET alltså exakt där den berömda navringen ska sitta. Man kan smörja bultar/ muttrar också med lämpligt fett.
MEN MAN SKA ALDRIG NÅGONSIN smörja hela anliggningsytan mellan fälg och skiva/trumma.
En fälg lever på att den är ett bultförband. När du drar åt, förlitar du dej egentligen på att friktionen ska hålla fast fälgen mot skiva/trumma. Det gör att fälgen inte kan rotera när du bromsar hårt.
Smörjer du då där friktionen ska finnas, då får skruvarna/pinnbultarna ta upp all last, du riskerar då att få skjuvning och helt enkelt slå av samtliga skruv/pinnbult och tappa hjulet.
Det händer många sådana olyckor varje år tyvärr.
Så smörj ALDRIG baksidan av fälgarna.
Stefan1972 skrev:nej det är inte sant att det enbart är diametrarna som skiljer. Det finns ringar som har en konstyrning i fälgen också och vanliga raka ringar går aldrig att få dit i sådana så nej det räcker inte med enbart två mått så är saken biff. Så nån standard är det inte frågan om förutom att såklart måtten är ganska lika .
Användare som besöker denna kategori: Tryggve och 6 gäster