Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Färgkod plastringar bilfälgar

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Bygert

#16 » 13:13:38, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en kärra där det inte finns nån centrering i mitten. Är mycket svårare att montera när man inte har hjälpen av en centrering, oavsett om det gör nån nytta eller inte sen så är det är det i alla fall nåt som underlättar när man byter.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



tortap

#17 » 13:19:32, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om att det var hopplöst att få balans på däcket utan navring monterad. Hade inte rätt så provade utan, men det gick bara inte att få bra. Hade lös och balanserade om däcket i onödan. Provade vara försiktig och centrera på bultkona men icket. Fick tag i rätt ring senare och problem löst.

Det är såklart billigare för eftermarknads fälgtillverkare att ha en gjutform som passar många modeller än att ha rätt storlek för varje tänkbar bilmodell.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

anders.olsen

#18 » 13:59:17, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Själv håller jag mig borta från eftermarknadsfälgar helt och hållet. Har aldrig haft problem att hitta beg originalfälgar till någon av mina bilar.


Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!

Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland :skratta3:

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Robert T

#19 » 14:14:00, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!

Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland :skratta3:

M.V.H

/AO


Lustigt, aldrig varit med om det.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#20 » 14:55:41, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del bilar har ju fälg och nav utformat så det bara är hjulmutterkonorna som kan centrera fälgen, det finns ingen bearbetad yta på navet som skulle kunna bestämma läget för ett centrumhål. T ex VW Transporter åtminstone fram till generation T3, gamla bubblor med 5-bultade fälgar, Saab V4.

Kollade läget beträffande centreringsringar när jag bytte till vinterdäck på min Mitsubishi ASX idag. Sommarfälgarna är original och ingen av dem hade någon ring. Vinterfälgarna eftermarknads lättmetall märke Enzo, det satt svarta ringar i två av dem och jag hittade en ring lös där fälgarna har stått över sommaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anders.olsen

#21 » 15:27:17, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!

Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland :skratta3:

M.V.H

/AO


Lustigt, aldrig varit med om det.


https://www.bultcirkel.org/bultmonster/

Kolla tex Volvo

M.V.H

/AO
Åkerman H9m, Hako d522, Volvo F407, HIAB 445a, Belos, Blomqvist, Hermle
Användarvisningsbild
anders.olsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:09, 01-02-2009
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9m, Hako 522d, Volvo F407, HIAB 445a

Robert T

#22 » 15:29:04, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.olsen skrev:
Robert T skrev:
anders.olsen skrev:Ja, jo, det gör jag också, men problemet finns även för originalfälgar!

Biltillverkarna tycker tydligen att det är bättre med mindre/större nav ibland :skratta3:

M.V.H

/AO


Lustigt, aldrig varit med om det.


https://www.bultcirkel.org/bultmonster/

Kolla tex Volvo

M.V.H

/AO


Och vilka volvofälgar har plastringar?
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#23 » 15:58:18, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

[code][/code]
Volvot24 skrev:.
Förstår jag dig rätt, så finns det ingen standard på hur bred en ring ska vara, ej heller vilken koning den ska ha.
Väljer bara en ring med passande innerdiameter.

Innebär ju att om jag väljer en med rätt innerdiameter, men fel kona och/eller för liten bredd, så fyller ringen ingen funktion?
Ringen bli då liggande lös. Den viktiga centreringen uteblir.
Ungefär som om man justerar lager på ett hjulnav med koniska hjullager. För löst så vickar / glappar hjulet, centrerar inte.

Eller så pressas ringen till oigenkännlighet när man monterar hjulet om man väljer en för bred? Typ tajt montering, går lite trögt att montera.

.


Jo det finns standardiserat, så tillvida att ingen fälgtillverkare har några "magiska" navhålsmått. Dom är alltså inte framtagna på jävelskap eller via slumpen.
Det verkar som om det finns en GIGANTISK missuppfattning på hur det här fungerar i övrigt.
I själva verket så är det mycket enkelt.

1/ Du tar din fälg, vänder på den och mäter hur stort centrumhål du har. Tar fram ett papper och skriver ner det.
2/ Du tar och mäter på ditt nav, hur stor det är. Eller tar och går in på en lämplig webbsida där navhålsmåttet står i ren text., du skriver ner det med.

Nu har du två magiska mått på pappret.
Du går in hos din tänkta adapterleverantör och kikar i deras sortiment. Du kommer då mötas av TVÅ mått på varje ring.
Som EXEMPEL : 73.1-52,1 Magiskt nog betyder det att 73,1 ska passa i fälgen, för det största är ALLTID fälgens navhål. 52,1 är din önskade storlek som ditt nav har.
Nu kan du givetvis har andra navmått. Återigen.. ovanstående är bara ett exempel.

Köper man nya universalfälgar till en specifik bilmodell, så brukar rätt navringar ingå.

Vad gör navringen då. Den centrerar som sagt fälgen under tiden man monterar den. Den tar inte upp last. Något man kanske kan tycka vore bra, men trösta er med att väldigt många orginalfälgar inte heller fördelar last igenom navcentrum på det sättet.
Det är många varje år som är duktiga och kan det där själva utan ring. Men beroende på konans vinkel på skruv eller mutter, så kan det ändå styra illa. Har man då lite bråttom, då sitter det inget vidare sen.

Men för att återgå till det är med att ta upp last.
Varje år ser jag många.. då menar jag MÅNGA bilar, vars ägare, men även ibland dess däckpåläggare, är självmordspiloter.
Man ska smörja NAVET alltså exakt där den berömda navringen ska sitta. Man kan smörja bultar/ muttrar också med lämpligt fett.
MEN MAN SKA ALDRIG NÅGONSIN smörja hela anliggningsytan mellan fälg och skiva/trumma.
En fälg lever på att den är ett bultförband. När du drar åt, förlitar du dej egentligen på att friktionen ska hålla fast fälgen mot skiva/trumma. Det gör att fälgen inte kan rotera när du bromsar hårt.
Smörjer du då där friktionen ska finnas, då får skruvarna/pinnbultarna ta upp all last, du riskerar då att få skjuvning och helt enkelt slå av samtliga skruv/pinnbult och tappa hjulet.
Det händer många sådana olyckor varje år tyvärr.

Så smörj ALDRIG baksidan av fälgarna.

7 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Volvot24 (trådstartaren)

#24 » 17:12:04, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Ett uttömmande svar :grin:
Kul att nån som begriper sig på besvarar frågorna.


Då mina sista frågor:

1.Har konvinkeln på vald plastring nån inverkan?
Själv tycker jag att det borde ha det.

Eller har alla plastringar och fälgar en och samma konvinkel, t ex 45 grader.

Endera blir det ju perfekt.
Eller ett glapp vilket gör att plastringen inte gör avsedd nytta.
Eller att plastringen inte får plats mellan nav och fälgens kona. Visst om man drar till ordentligt så formar sig väl plastringen, men blir det då centrerat, vilket tydligen är viktigt?

2. Samma spörsmål kan man då ställa om plastringars höjd (tjocklek / bredd). Är de alltid den samma?
Om inte så blir felmöjligheterna lika som jag frågar om konvinkeln.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#25 » 17:54:45, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Kanske fattar allt fel?
Den konade delen kanske inte har nån betydelse alls?

Är kanske bara till för att underlätta montering av hjulet på bilen?

Bara ringens yttre och inre diameter att ta hänsyn till :klia:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#26 » 23:22:47, 21-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Varje år ser jag många.. då menar jag MÅNGA bilar, vars ägare, men även ibland dess däckpåläggare, är självmordspiloter.
Man ska smörja NAVET alltså exakt där den berömda navringen ska sitta. Man kan smörja bultar/ muttrar också med lämpligt fett.
MEN MAN SKA ALDRIG NÅGONSIN smörja hela anliggningsytan mellan fälg och skiva/trumma.
En fälg lever på att den är ett bultförband. När du drar åt, förlitar du dej egentligen på att friktionen ska hålla fast fälgen mot skiva/trumma. Det gör att fälgen inte kan rotera när du bromsar hårt.
Smörjer du då där friktionen ska finnas, då får skruvarna/pinnbultarna ta upp all last, du riskerar då att få skjuvning och helt enkelt slå av samtliga skruv/pinnbult och tappa hjulet.
Det händer många sådana olyckor varje år tyvärr.

Så smörj ALDRIG baksidan av fälgarna.


Varför föreskriver då en del biltillverkare i sina VHB att man ska smörja anliggningsytan mellan nav och fälg då det är frågan om lättmetallfälgar, dock inte vid plåtfälgar?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#27 » 09:02:20, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej det är inte sant att det enbart är diametrarna som skiljer. Det finns ringar som har en konstyrning i fälgen också och vanliga raka ringar går aldrig att få dit i sådana så nej det räcker inte med enbart två mått så är saken biff. Så nån standard är det inte frågan om förutom att såklart måtten är ganska lika .
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#28 » 11:52:23, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Varför föreskriver då en del biltillverkare i sina VHB att man ska smörja anliggningsytan mellan nav och fälg då det är frågan om lättmetallfälgar, dock inte vid plåtfälgar?


Bosse bildoktorn fick gå ut och pudla efter att han rekommenderat kopparpasta på anliggningsytan. Om nån biltillverkare faktiskt rekommenderar nån smörja där då förtjänar de själva smörj.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Göran Ekman

#29 » 12:12:17, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som står i en instruktionsbok kan vara lite lurigt kan vara någon miss i en översättning.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Volvot24 (trådstartaren)

#30 » 13:31:47, 22-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:nej det är inte sant att det enbart är diametrarna som skiljer. Det finns ringar som har en konstyrning i fälgen också och vanliga raka ringar går aldrig att få dit i sådana så nej det räcker inte med enbart två mått så är saken biff. Så nån standard är det inte frågan om förutom att såklart måtten är ganska lika .


Sån konstyrning är det på minst en uppsättning
av fälgar här hemma.

Därav tråden och mina frågor.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tryggve och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se