Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo. XC70-11. D5 motorvärmare?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 20:21:11, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en xc70 och jag tycker att motovärmaren är lite klen.
Det sitter en slangvärmare.
Idag körde jag den ganska länge men jag märkte ingen värme i slangar eller motorn. Den går troligen för det låter eller bubblar där nere.

Enligt tång amperemetern så drar den ungefär 2,5 A när endast slangvärmaren går.

Låter nästan som att det skulle vara luft i den men håller motorvärmaren då? Den har aldrig varit jätteeffektiv men borde man inte känna iallafall lite värme i systemet?

Dieselvärmaren funkar. Har inte kollat hur mycket den värmer upp. Kanske gör det imorgon.

Elvärmaren är köpt som ett komplett paket på antingen Volvo eller Vparts (postorder) men jag tror det var volvo original delar oavsett.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RickardNy

#2 » 21:02:34, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

240V x 2,5A =600W
Är det luft i systemet pajar den ganska omgående.
Låter som normal funktion.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

mimeck (trådstartaren)

#3 » 21:15:25, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte också att den verkar gå. Får se hur det blir senare i vinter.
Har ju dieselvärmaren som hjälpvärmer när motorn startat men jag tycker att det det tar lite för länge för värmen i kupe'n att stiga till trevliga nivåer. Har givetvis en hyffsat kraftig kupe'värmare också.

Funderar ibland på att sätta in en till kupe'värmare i skuffen eller längre bak i bilen.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JPEG

#4 » 21:19:38, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte komplettera programmet för manuell start i bilens stybox
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#5 » 21:22:32, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är värmaren inkopplad på ett vettigt ställe så det blir någon självcirkulation?
Kan det tänkas att det blir självcirkulation genom bilens värmepaket så att det kyler ner motorn om det dessutom är blåsigt så att det går kalluft genom värmepaketet? I så fall kanske det blir bättre om man ställer värmesystemet på återcirkulation innan man stänger av bilen.

För att få motorn varm snabbt, så är det bra att ha värme och fläkt avstängda från start tills motorn har kommit upp i full drifftemp, först då kör man igång kupévärmen. En del dieselbilar har så lite spillvärme från motorn att värmepaketet kan kyla ut den så att motorn aldrig blir varm, om man har kupévärme igång redan från start.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#6 » 21:30:19, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo har inga slangvärmare. Värmaren monteras mot motorblocket med rikligt med värmeledande fett mellan värmaren och blocket
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#7 » 21:49:18, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

D5 V70 sitter slangvärmaren vid diesel värmaren under vänster framskärm.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Alrik

#8 » 21:58:46, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar dieselvärmaren så skulle jag köra den så länge du kör 25-30 minuter med bilen efter användningen.

Du ställer tiden den tiden du vill åka sen sköter bilen värmaren själv beroende på hur kallt de är ute. Jag tycker den värmer såpass bra att jag ställer tiden 15 minuter senare. Dvs vill jag åka 06:00 så ställer jag timern 06:15.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

osla

#9 » 23:04:59, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Volvo har inga slangvärmare. Värmaren monteras mot motorblocket med rikligt med värmeledande fett mellan värmaren och blocket

Fast det har dom, farsans d5 har en original calix slangvärmare som sitter bakom oljetråget,kanske kring oljekylaren/värmeväxlare om jag kommer ihåg rätt. Men slangvärmare sitter det då jag haft isär och bytt o-ringar i den för några år sedan. En kompis eftermontera de en värmare också i en d5 och det blev också calix slangvärmare som var rekommendationen (tror det köptes på laitis). Men dom är värdelösa, man känner att det blir lite ljummet på 1ans cylinder, men blir bara kallare och kallare ju längre bak på motorn man kommer.

Idag finns det inga bra värmare till dagens motorer, så enkelt är det, kontakt värmarna är ännu sämre
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#10 » 11:06:27, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det säljs ju en del slangvärmare på relativt hög effekt (t ex 1500 W) med inbyggd pump som eftermarknadspryl, många kinanasare prånglar ut sådana på t ex Wish och Aliexpress. Jag har hört goda erfarenheter av dem, dock bör man gärna plocka isär värmaren och avsyna elinstallationer, montage av termostat mm innan man monterar dem. Har köpt en själv men inte monterat och provat den än, det blir förhoppningsvis av innan jul.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#11 » 11:57:10, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det säljs ju en del slangvärmare på relativt hög effekt (t ex 1500 W) med inbyggd pump som eftermarknadspryl, många kinanasare prånglar ut sådana på t ex Wish och Aliexpress. Jag har hört goda erfarenheter av dem, dock bör man gärna plocka isär värmaren och avsyna elinstallationer, montage av termostat mm innan man monterar dem. Har köpt en själv men inte monterat och provat den än, det blir förhoppningsvis av innan jul.


Köpte en sån för några år sedan till jordbrukare, men det blev inte bra, satte den på slangen till värmepaketet, men den orkade inte riktigt få det att cirkulera, men om man hjälpte till med blockvärmaren så började det cirkulera, men den gav upp efter ett tag. Men senast igår så satt jag och letade såna värmare, och hittade en som dom angav 90cm pump lyft på, så den kändes ju mer rejäl då det angavs under info
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bert

#12 » 12:54:46, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Fungerar dieselvärmaren så skulle jag köra den så länge du kör 25-30 minuter med bilen efter användningen.

Du ställer tiden den tiden du vill åka sen sköter bilen värmaren själv beroende på hur kallt de är ute. Jag tycker den värmer såpass bra att jag ställer tiden 15 minuter senare. Dvs vill jag åka 06:00 så ställer jag timern 06:15.


Åtminstone på min så är det fördel och göra så för s*t*n vad det luktar avgaser i kupen annars
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Alrik

#13 » 15:51:42, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:
Alrik skrev:Fungerar dieselvärmaren så skulle jag köra den så länge du kör 25-30 minuter med bilen efter användningen.

Du ställer tiden den tiden du vill åka sen sköter bilen värmaren själv beroende på hur kallt de är ute. Jag tycker den värmer såpass bra att jag ställer tiden 15 minuter senare. Dvs vill jag åka 06:00 så ställer jag timern 06:15.


Åtminstone på min så är det fördel och göra så för s*t*n vad det luktar avgaser i kupen annars


Troligen stopp i "flexslangen/rör" som agerar avgasrör. Haft så på min VW Transporter att dom kladdar igen av lera och skit och då luktar de inte mumma. Aldrig haft problem med avgaslukt på S60, V70 eller XC70.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

mimeck (trådstartaren)

#14 » 15:58:40, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska s

Körde dieselvärmaren idag och den värmer upp mera känns det som. Hyffsat varmt i en del slangar.
Ska kolla lite mer på det här nånn gång men jag kan ju som sagt använda dieselvärmaren istället för elvärmaren.

Kan köra dieselvärmaren via bilens timer (styrs via blinkersspaken) eller direktstart via fjärrkontroll. specialare med grejj i obd uttaget. Kallas det så? Det där uttaget där man kopplar upp sej mot bilen) och sedan styrs värmaren via "nyckeln")

Elvärmaren kan jag också starta via fjärrkontroll. Samma kontroll har även timer inbyggt.

Tycker elvärmaren är trevligare och troligen billigare. Speciellt på jobbet där jag kör den två timmar/dag gratis.

Är nog den här satsen jag monterade men jag minns inte om jag köpte den på Volvo eller V-parts.
Funderar på om det var på Volvo för att garanterat få rätt saker.
https://vparts.se/se/produktkategorier/ ... 10527.html
Senast redigerad av mimeck 16:14:06, 27-11-2022, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#15 » 16:12:12, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är värmaren inkopplad på ett vettigt ställe så det blir någon självcirkulation?
Kan det tänkas att det blir självcirkulation genom bilens värmepaket så att det kyler ner motorn om det dessutom är blåsigt så att det går kalluft genom värmepaketet? I så fall kanske det blir bättre om man ställer värmesystemet på återcirkulation innan man stänger av bilen.

För att få motorn varm snabbt, så är det bra att ha värme och fläkt avstängda från start tills motorn har kommit upp i full drifftemp, först då kör man igång kupévärmen. En del dieselbilar har så lite spillvärme från motorn att värmepaketet kan kyla ut den så att motorn aldrig blir varm, om man har kupévärme igång redan från start.



Om jag kör iväg utan värmefläkten på så fryser jag ju ihjäl!!
Fast troligen så fryser vindrutan ihop långt innan dess. Då kör jag i diket istället eller krockar med nånn.
Skitsamma! Slutresultatet blir ju samma...


Värmaren är monterad efter volvos instruktioner. Eller kanske calix?
Ska kolla så att inte nånn slang vikt sej eller nått annat konstigt men då måste jag in under bilen och det är extremt jobbigt. Kanske lättsammast att få ett utlåtande på en verkstad med billyft istället?

Finns det slangvärmare med högre effekt som passar direkt?

Kör ett tag till så får jag se sedan hur jag gör.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Claes Folkesson och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se