Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mercedes-Benz 109CDI -08 Problem med skrapande växellåda

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 19:28:01, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lovade en bekant med denna bil att jag skulle försöka få något förslag på vad som kan vara problemet med bilen. Han har låtit byta oljan i växellådan på original verkstad,bytt vajrarna till spaken men problemet är kvar. Han säger att den skrapar då han försöker lägga i någon växel då lådan är kall men då han kört även en kortare bit fungerar den normalt. Kopplingen känns helt normal och det verkar inte försvinna någon vätska. Jag har inte någon mera information om problemet nu och själv undviker jag allt som har med lådor att göra! Men tar tacksamt emot förslag på vad det kan bero på så jag kan ge honom era tips!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Mattias_E

#2 » 19:40:37, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitna synkringar?
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 19:42:20, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligt men skulle det inte märkas då lådan börjar bli lite varmare också?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#4 » 19:42:47, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrapar den som om någon synkring är slut? Är det bara vid iläggning av någon specifik växel det skrapar eller hörs det på alla växlar? Skrapar det även om man försöker lägga i ettan eller backen då bilen står stilla? Är det värre vid nerväxling än uppväxling eller är det ingen skillnad? Går det att växla skrapfritt om man dubbeltrampar? Har bilen gått så långt att växellådan rimligtvis kan börja vara sliten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 19:45:38, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte säkert men tror han sa att det var på alla växlar och då han ska iväg. Ser att den besiktigades då den gått ca 25 tusen
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

johan.eriksson

#6 » 20:21:33, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det rätt olja i lådan?
Dom kan vara kinkiga på det.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Fuskmek (trådstartaren)

#7 » 21:07:11, 02-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl vara det då han hade in den hos en märkesverkstad men man vet ju aldrig vad de häller i
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#8 » 18:43:13, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer lite i ämnet. Har försökt att kolla vad oljeföretagen rekommenderar för sorts olja till denna. Men det verkar bara vara Fuchs som ger ett förslag.TITAN SINTOFLUID FE SAE 75W
De övriga visar inget eller säger special olja då jag söker via regnr.
Vad ska man säga att han bör göra? Ta ner lådan och börja med att noga granska kopplingen och sedan få tag i en bättre begagnad låda? För att plocka isär lådan och byta eventuella delar lär väl inte löna sig då delar och arbete kan vara väldigt dyrt.
Dessa bilar har väl ingen elektronik som går att läsa av ev felkoder på heller?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

johan.eriksson

#9 » 19:39:14, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkoder går att läsa ut på vissa system, men inte på en manuell låda.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Bygert

#10 » 20:08:14, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåt som är gemensamt för alla växlar är ju kopplingen. Kan man tänka sig att kopplingen på nåt sätt klibbar tills bilen är varm?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fuskmek (trådstartaren)

#11 » 20:32:09, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar ju som om den har något med detta att göra.
De här har väl inget stödlager för ingående axeln som kan kärva som på äldre bilar?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#12 » 20:55:43, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Knyckte bilden på någon reservdelssida. Är det ett lager där i mitten? Min tanke blev att om detta i så fall kärvar vid kallstart så borde det ju dra med ingående axeln och då skrapar ju lådan på alla växlar åtminstone tills det släpper? Men det kanske bara är lager för dubbelmasse svänghjulet?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#13 » 21:31:30, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Ser ju ut att vara en tapp för stödlagret på denna bilden. Är jag fel ute då jag misstänker att det kan ha något med problemet att göra?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#14 » 23:18:09, 04-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det vore problem med kopplingen, borde man också märka att bilen vill driva litegrann med nedtrampad koppling då den är stillastående. Och det borde också gå att undvika eller åtminstone minska skrapet med noggrann varvtalsanpassning och dubbeltrampning vid växling, jämför med att köra ett fordon med osynkad växellåda.

Beträffande oljerekommendationer för manuella växellådor, så är min erfarenhet att man INTE ska lita blint på oljenasarnas rekommendationer. Kolla istället vad biltillverkaren själv skriver i instruktionsbok, smörjschema, VHB eller servicemeddelanden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#15 » 01:45:10, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara att lamellen inte löper lätt på splinesen och att (det eventuella) stödlagret kärvar och går tungt.
Jag hade ur motorn och bort med växellådan på en A-kloss för några år sedan, men inte tusan minns jag om det var något stödlager i svänghjulet! Det primära den gången var att byta vevaxeltätning på svänghjulssidan.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se