Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bil hjullager nya och vilket fett?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

valmetman (trådstartaren)

#1 » 16:25:16, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya hjullager på kommande av typen koniska rullager till en wd pickup så stor belastning på lager både av bilens tyngd och körförhållanden.
Vilket fett rekomenderas skf har på tub något och finns ocks syntetiskt
Red Line CV-2 MoS2 som det skryts med.
Skulle gärna få vara ett fullgott fett för mycket jobb att byta dem.
Som tillägsfråga har någon konstruerat egen lagerfettare som man pressar in fett i lager med och också bra om man vill byta fett i gamla lager. finns att köpa men litet väl dyra ca. 3-400 för en sådan plastburk.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 17:58:54, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel duger vanligt chassifett bra till hjullager. Det är i mer högvarviga tillämpningar (t ex kullager i en dammsugarmotor) som det krävs särskilt kullagerfett.
MoS2-fett brukar användas i drivknutar på framhjulsdrivna bilar men det är sällan det rekommenderas för rull- eller kullager.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 18:03:25, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar SKF hjullagerfett till hjullagren. Det måste vara ett fett som tål lite mer värme än ett vanligt chassifett. Lagren kan bli ganska varma av att man bromsar mycket.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#4 » 18:43:31, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

LGMT 2 är ett säkert kort, undvik molybdensulfid i rull och kullager.

Nålarna i knutkorsen ska inte jämföras med sånt här, dom har en fram och återgående rörelse i knutkorsen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Volvot24

#5 » 21:22:21, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag gillar SKF hjullagerfett till hjullagren. Det måste vara ett fett som tål lite mer värme än ett vanligt chassifett. Lagren kan bli ganska varma av att man bromsar mycket.


Detta förstår jag inte! Hur kan lagren bli varma av idogt bromsande?

Typ 15 cm luft mellan bromsband och hjullager.
Visst leder trummans gods...men så mycket?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#6 » 21:28:25, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
En sån använde jag när hjullager i kubik till timmersläp skulle fyllas med fett, efter ordentlig rengöring. (Välbetalt sommarjobb för en fattig lärare :grin: )

Funkade perfekt.

Men för fyra lager funkar handflator utmärkt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Jac

#7 » 21:35:15, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:MoS2-fett brukar användas i drivknutar på framhjulsdrivna bilar men det är sällan det rekommenderas för rull- eller kullager.


Om jag minns rätt från tribologin så är MoS2 fett no-no i kul- eller rullager, partiklarna är större än filmen under kulan och blir mer som en förorening som sliter på lagret. MoS2 är till för glidande rörelse enbart.

Kan minnas fel, det var länge sen

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Volvot24

#8 » 22:09:28, 05-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Just i tusan... En bild fattades.

Bild

Köpte min på BT eller Jula.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se