Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Datsun King Cab 720 1982

94 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera bil-teman här

SK Racing (trådstartaren)

#91 » 23:45:58, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning:

Bild

Bild

Dom gamla bussningarna o brickorna har kämpat väl.

Bild

Bild

Bild

Aj då.

Bild

Tur jag har sparat lite fingängat :)

Bild

Bild
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



SK Racing (trådstartaren)

#92 » 11:32:01, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu händer det inte mycket på lilla röda, den startar o går, inför bes så behövs två nya hjul, fixa tutan, har felsökt o avhjälpt ett fel men själva navet har kontaktproblem, mellan kopparpinnen o ringen, ska se om det går o förlänga kopparpinnen med lite lödtenn.

O lite småfix såsom dörrsidor osv, men nu finns det en hel del annat som går före, ja igår slösurfade jag på ebay, o jo se på fan, en Chiltonbok till min lilla röda låg ute så den köpte jag :) Den verkar ta upp det mesta o många samtida motorer o drivlina :)

Dom Haynes jag har o har sett tar bara upp bensinmotorn o där är ju mycket som utelämnas kan jag tycka.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#93 » 23:20:24, 07-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Haynesböcker brukar bara ta upp de motorutföranden som såldes i England. Går det inte att hitta kopior av original-VHB någonstans? Gördetsjälvhandböckerna brukar ju alltid få ett och annat om bakfoten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing (trådstartaren)

#94 » 09:20:18, 08-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant, har någon bok till min SSS från Nissan, mycket detaljerad, har någon annan med till någon bil modell jag inte har, men som åkt med på ett hörn från någon genom åren.

Haynes lämnar ju lite o önska ibland, o den jag har på min 720, utelämnar mycket, bland annat SD motorserien, Chilton däremot visar hur man justera bränslevolymen mellan cylindrarna osv, så jag är rätt säker på att mina problem löses när jag väl får hem boken.

Hittade någon Nissanbok i pdf format o laddade ner, o felsökningen i den ang bränslepumpen var: Fungerar den inte, byt ut den...

Just nu så går ju motorn, o bränslet verkar fungera, men att inte ens ha ventilspelen på papper känns ju sådär, nu ställde jag dom 0,35 på både avgas o insug, för det kändes rimligt, har jag en bok, så vet jag, lika så cylinderborr o lagermått, för någongång kommer jag ju att få leta motordelar.

Enda smolket som kan inträda nu är att jag får ett mail som säger att dom inte skickar till Sverige, men än så länge har jag inget hört o pengarna har dragits o affären är bekräftad :)

Med tanke på att boken i fråga tar upp så vitt jag förstår det alla modellerna, av king cab, suvarna o 2 respektive 4x4 drift, samtliga bensin o dieselmotorer som mig veterligen sitter i modellerna här i europa o usa :) Så känner jag att om det stämmer som står på omslaget o bilderna som säljaren visade upp inne i boken så kommer jag o ha MYCKET läsning framför mig :)

Ett sidospår som gnager i mig är nämligen en hybrid, mellan en motor från L-serien o en från Z-serien, förenklat en Z-underdel och en L-topp, o Chilton tar upp även Z-serien :)

Jag har ju en 2.4 liters motor nämligen o toppar har jag från L-serien, så en 4 cyl L-24 är ju en liten dröm jag har, borde ju bli en bra åkmotor till min SSS, eller Blubirden, med ett par Hitatchi förgasare på, men som sagt, det är en heeelt annan historia.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Tommy Reinholdsson och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se