johan.eriksson: På utsidans belägg var det uppskattningsvis + 2mm och på insidan bara ett uns kvar plus järnet.
Nemesis_turbo: Originalkaten är ju slut, verifierat. Bilen har nu gått lite drygt 18000 mil. Egentligen skall katen aldrig ta slut. (Katalysator = Medverka i en kemisk process utan att själv förverkas.) Min förra bil hade gått + 40000 mil utan problem och mina andra 10 talet bilar med kat har också fungerat ua trots uppåt 30000 mil/st. Nu förstår jag att detta kanske är något av en skitbil men jag tror det beror på något om katen ger upp typ för hög temp?, kanske tankad med blyad bensin? Kan hög oljeförbrukning döda katen? Finns det speciell
olja som man bör undvika/ skall använda för att inte få problem? Eftersom det föll ur lite innehåll ur den gamla katen så tror jag nog mest på vibrationer. För hög
värme kan det ju också bli men nu har många biltillverkare satt katen direkt i samband med grenröret och det verkar ju funka på dom flesta bilar med den lösningen. Nu hoppas jag bara att den nya katen överlever ett par år till, sen tror jag maxtaket för resten av bilen är nådd? Jag kör lite drygt 3000 mil/året.