Mät på hur signalen från lambdasonden ser ut igen och se om det går att dra några slutsatser.
Är det "pirat"- eller "universal" -lambdasonder från t ex Biltema du har använt vid tidigare byten, eller har du fått tag i någon uttryckligen modellanpassad "märkes" -lambdasond (t e Bosch, Denso, Delphi, Valeo)? En sak som kan skilja mellan olika fyrtrådiga smalbandslambdasonder är att vissa av dem har givarsignalens minus chassijordad till gängan medan andra är helt isolerade från
jord. Och märkeslösa piratlambdasonder är ofta av rätt tveksam kvalitet.
Om tryckgivaren i insugningsröret sitter så till att det kan samlas lort i den (t ex om den är monterad underifrån med nippeln uppåt, eller om den är ansluten via en
slang som fungerar som vattenlås), så är det troligt att det är ganska fullt med avlagringar i den som får den att mäta fel. Man kan behöva rensa ur ev slangar, och låta givaren ligga en vecka på ett varmt ställe med nippeln nedåt så att det trögflytande klägg som finns i den får tillfälle att droppa ut.
Om du hittar felkodsläsaren, så kolla också att det verkar vara rimliga värden på gasspjälläge, motortemp, insugningslufttemp mm.