Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hjälp! avgasrenings problem? Peugeot 107 2006

86 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 20:33:34, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja som överskriften låter. Min bil, förmodligen en skitbil... Men det är en Peugeot 107 2006 eller en Toyota Aygo eller en Citroen C1, fritt val. Motorlampan tänds då och då, fel P0420 eller P0422 vilket innebär fel på lambdasond före eller efter cat. Jag har nu bytt lamdasond ett par tre gånger och den är nöjd efter varje byte... Men nu är det snart dags för besiktning och jag har en avgas tester på jobbet mitt (inte kalibrerad men funkar nog tillräckligt bra ändå?) och provade bilen. HC mellan 196 och 290. (max 200 ppm) Co över 2-3 % (max 0,2%) lambda 1.05-1.30 (0.97-1.03) vad är det som går fel? Dessa värden borde inte påverka om caten är kass. Har denna bil EGR? Enligt reservdels sidor har den EGR men kan inte se den... Ja hur som helst så måste något göras men vad?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



torbjorn_forsman

#2 » 21:28:54, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vågar nästan gissa på att det kommer in tjuvluft i avgaserna någonstans mellan motorns avgasportar och lambdasonden. T ex genom spricka i grenröret.

EGR påverkar inte dessa avgasvärden, den är till för att hålla ner NOx (kväveoxider) under belastning, vilket inte mäts vid kontrollbesiktning i Sverige. Däremot skulle förstås luft kunna ta sig in i avgaserna genom t ex ett trasigt rör i EGR-systemet.

Jag skulle föreslå att du kopplar in ett oscilloskop till signalen från lambdasonden och tittar på hur den ser ut. Jag antar att det är en vanlig smalbandslambdasond som lämnar 0-1 V. Vid tomgång borde det bli en något oregelbunden fyrkantvåg med frekvens omkring 1 Hz, den ska ha någorlunda branta flanker och gå bestämt ner till 0,0 - 0,2 V respektive upp till 0,8 - 1,0 V om allt är i ordning. Om den snarare ser ut som en sinus eller flyter omkring obestämt någonstans kring 0,5 V, så har lambdasonden gjort sitt.
Om man varvar upp motorn (eller ökar belastningen) så bör fyrkantvågens frekvens öka (i och med ökat avgasflöde och kortare löptid från spridarna genom motorn och avgasgrenröret till lambdasonden). Om signalen verkar "oredig" så kan det vara intressant att trigga oscilloskopet från t ex kamaxellägesgivaren och på så sätt se om det finns någon oregelbundenhet i signalen som återkommer för vartannat varv, det tyder ju i så fall på att en cylinder får avvikande bränsleblandning från de övriga.

Drar motorn olja eller finns det något annat t ex i körsättet som kan förklara kort livslängd hos lambdasonden? En sak som inte alls brukar vara bra är om motorn ofta kallstartas och stängs av innan den har blivit varm (t ex om man har för vana att backa ut bilen ur garaget och sedan stänga av).

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 23:03:55, 13-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok TF. Spricka i grenröret innan cat borde gå att utröna. Sen vet jag som sagt var inte om den har EGR ventil eller inte... Får väl varmköra ordentligt och prova med scopet! Den missar numera aldrig på tändningen vilket den gjorde för några månader sedan då tändstiftens elektrodavstånd var i längsta laget, då blev det inga felkoder på vare sig lambdafel eller tändfel. Däremot så drar motorn olja, lite svårt att ge ett exakt värde men jag gissar på en liter per 4-500 mil? Då jag har ganska långt till både affärer och jobb så kör jag minst, allra minst 12 km en väg varje gång och för det mesta uppåt 5-6 mil per tillfälle så jag tror inte körsättet dödar lambdasonden... Förövrigt så har jag haft ganska många bilar med lambdasond och dom brukade hålla så det är nåt här specifikt som inte är bra
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magloman

#4 » 00:52:16, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror på avgasläck före sonden jag med

Oljeförbrukningen ökar HC värdet markant
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#5 » 07:40:10, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite snabbt på nätet och det tycks vara ett vanligt fel på dessa bilar med spräckt grenrör.
Katten verkar också sitta på grenröret vilket brukar vara ett bra recept för sprickor eller bränd katalysator, i alla fall på Hyundai med samma lösning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

kimmen

#6 » 08:56:04, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle byta olja och rengöra vevhusventilationen, nipplar i insugningsrör, se till att allt är rent och fungerar på den sidan
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Murre o2

#7 » 10:16:37, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl hög olje konsumtion på den motorn...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bacon

#8 » 10:40:21, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min passat tdi var tvungen att ha ny olja för att gå igenom besiktningen de sista åren. Nu är det ju diesel så det kanske inte är jämförbart men oljans ålder och avgasvärdena hade ett starks samband i det fallet.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#9 » 12:42:13, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar väl anse att en oljeförbrukning på högst 0,5 eller möjligen 1 % av bränsleförbrukningen inte ska vara något större problem för lambdasond eller katalysator. Åtminstone inte om oljan är av modern sort, fri från tillsatser som kan angripa lambdasonden. Men jag håller med om att igensatt vevhusventilation, gammal olja mm kan spela in.
För några år sedan hade jag att göra med en bil med halvtrött katalysator, som kom ner från ca 200 ppm HC till 65 ppm, bara genom ett oljebyte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 19:04:41, 14-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag tändes motorlampan igen P0420, fel på lambdagivare innan kat... I morgon skall jag låna hem avgasanysern från jobbet och även passa på att hämta mitt batteridrivna oscilloskop, sen får jag väl börja felsöka på riktigt! Funderar även på att köpa en lambdasond i reserv också. Gissningsvis ligger min motor på 0,5% oljeförbrukning i förhållande till bränsleförbrukningen.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#11 » 11:37:15, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

P0420 är en kod för ineffektiv kat. Inget annat vad jag vet. Koden sätts när kontrollsonden börjar vilja styra lika mycket som den främre. Att det som åker igenom katen är lika före som efter alltså. Den bakre sonden ska ge en stabil utsignal, börjar den röra sig utanför börvärdena så sätts koden.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 20:21:23, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att katen är kass men vill ha det verifierat innan byte. Har tagit ett antal bilder, första bilden tomgång innan något är gjort:
Bild
Nästa bild är vid 2500-3000 rpm.
Bild
En oscilloskopsbild på tomgång innan något är gjort:
Bild
Och en efter lambdasondsbyte:
Bild
Tja, säger detta så mycket? En bild precis vid uppgasning:
Bild
Det ser ut att hända något i alla fall...
Efter detta så bestämde jag mig för att plocka ner katen och trycktesta den. Efter lite meck så fick jag ner katen och skruvade på en bräda över dom tre avgasportarna och blåste. Det läckte runt svetsen till förskruvningen för lambdasonden.
Bild
En stund senare var det svetsat och tätt. Nu sitter avgaseriet på plats igen och en provkörning är gjord. Värdena är precis samma som innan... Vad göra nu?
edit: en bild till...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#13 » 21:02:20, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och oljan har du bytt, och vevhusventilationen är rengjord
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 22:35:59, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja och filter är bytt men vevhusventilationen är bara kollad på. Dels har den en slang som går direkt mellan ventilkåpans insida och luftburken som är provad och öppen. Sen har den nog en slang till som går mellan ventilkåpans insida och insugningsröret, då mellan spjäll och insugningsventiler. Kan inte se någon styrd ventil men det blir morgondagens jobb...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#15 » 23:03:00, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser även värdena på tomgång likadana ut som innan? De tyder på mycket mager bränsleblandning, alltså stor sannolikhet för tjuvluft någonstans. Kollade du om någonting i den andra oscilloskopbilden verkar vara synkront med motorvarvtalet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se