torbjorn_forsman skrev:Nemesis_turbo skrev:nej det kan jag inte men iaf min vetskap säger att en smalbandslambda bara klarar att reglera på tomgång och väldigt låg last (den säger bara mager eller fet)... utöver det behövs en bredbandslambda som ger signal 0-5volt och kan tala om hur blandingen är mer tydligt
Hur kan det då komma sig att det finns bilar efter 1988 års modell i Europa och efter 1982 års modell i USA, som har klarat avgascertifieringen med en smalbandslambdasond? Så gott som alla av dessa går ju lambdareglerat med lambda = 1,0 under alla normala driftförhållanden utom fullgas (och såklart motorbromsning, kallstart och första delen av varmkörningen). Man kan också göra speciallösningar i hård- eller mjukvara i styrdonet för att reglera på något avvikande bränsleblandning trots att man har en smalbandslambdasond. T ex genom en krets som fördröjer antingen stigande eller fallande flank på signalen från lambdasonden innan den går till microcontrollern eller, i analoga styrdon, lambdakomparatorn. Sådana kretsar har t ex Toyota/Nippondenso använt i digitala styrdon, och Bosch använde dem på den analoga tiden i t ex K-lambda, KE-jetronic och LU-jetronic. I många av Bosch-styrdonen är komponenter i fördröjningskretsarna anslutna till pinnar i styrdonets kontakt, så att biltillverkaren kan välja olika fördröjningar genom byglingar i kabelstammen.
detta känns som en offtopic diskussion nu, men jag ahr byggt och mappat en heldel motorer,,, bredbandslamda används vid mappning för att kunna ljustera in blandingen efter uppmätt flöde via lmm eller över/undertryck via mapsensor,,, en smalbandslambda klarar inte reglerea/läsa nå vettigt under last, den löser fet eller mager blandning,, den klarar av att se om det är lambda 1 eller icke,, men inte jämnföra mot vad mappen säger att man vill ha, på race maskiner siktar vi ofta på runt lambda 0.8 ifrån att laddtrycket kommer, så även på bruksbilar med turbo etc... lambda 1 gäller på tomgång och väldit låg last,, sen vid ett visst varvtal/luftflöde låter man mappen ta över...