Jag vågar nästan gissa på att det kommer in tjuvluft i avgaserna någonstans mellan motorns avgasportar och lambdasonden. T ex genom spricka i grenröret.
EGR påverkar inte dessa avgasvärden, den är till för att hålla ner NOx (kväveoxider) under belastning, vilket inte mäts vid kontrollbesiktning i Sverige. Däremot skulle förstås
luft kunna ta sig in i avgaserna genom t ex ett trasigt rör i EGR-systemet.
Jag skulle föreslå att du kopplar in ett oscilloskop till signalen från lambdasonden och tittar på hur den ser ut. Jag antar att det är en vanlig smalbandslambdasond som lämnar 0-1 V. Vid tomgång borde det bli en något oregelbunden fyrkantvåg med frekvens omkring 1 Hz, den ska ha någorlunda branta flanker och gå bestämt ner till 0,0 - 0,2 V respektive upp till 0,8 - 1,0 V om allt är i ordning. Om den snarare ser ut som en sinus eller flyter omkring obestämt någonstans kring 0,5 V, så har lambdasonden gjort sitt.
Om man varvar upp motorn (eller ökar belastningen) så bör fyrkantvågens frekvens öka (i och med ökat avgasflöde och kortare löptid från spridarna genom motorn och avgasgrenröret till lambdasonden). Om signalen verkar "oredig" så kan det vara intressant att trigga oscilloskopet från t ex kamaxellägesgivaren och på så sätt se om det finns någon oregelbundenhet i signalen som återkommer för vartannat varv, det tyder ju i så fall på att en cylinder får avvikande bränsleblandning från de övriga.
Drar motorn
olja eller finns det något annat t ex i körsättet som kan förklara kort livslängd hos lambdasonden? En sak som inte alls brukar vara bra är om motorn ofta kallstartas och stängs av innan den har blivit varm (t ex om man har för vana att backa ut bilen ur garaget och sedan stänga av).