Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford Connect 2012 laddproblem

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 19:36:47, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags igen... Batterilampan tänder sig ibland och spänningen sjunker. Har bytt generator för ett drygt år sedan på denna. men nu är problemet tillbaka. Kollade med scannern och fick följande.
Bild
Efter diverse mätningar och genom att prova med att dra ur kontaktstycket från generatorn för att tvinga den till limp homeläget som det sägs att Fordarna har på dessa med smart charge så tänkte jag att generatorn är kass igen. Köpte en ny från Trodo denna gången, en lågpris kines. Satte i den idag och startade,gissa om inte batterilampan lyser ändå! Kopplade på multimetern och ser att den ger 13,6V ibland. Senare ger den inget. På med scannern igen och får denna koden nu.
Bild
Nu börjar jag ge upp. Men ska försöka kolla med oscilloskopet hur vågformen är på gen com och gen mon. Nu till frågan, är det möjligt på dessa europeiska Fordar att kolla som jag läst om att de gör på Amerikanska modeller dvs att dra ur kontaktstycket och att den då ska ge 13,8v oberoende av styrning från datorn?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 23:12:00, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad hade gått sönder i den förra generatorn?

Jag föreslår att du först kollar ev dålig kontakt/spänningsfall på vägen mellan generatorns B+ och batteriet. Om generatorn är gummiupphängd, kolla också jordförbindningen mellan den och motorblocket. Glapp på något av dessa ställen kan orsaka spänningsspikar som förstör både dioder i generatorn och komponenter i laddningsregulatorn.

Det är inte alls ovanligt att "intelligenta" laddningsregulatorer faller tillbaka till att reglera på fast spänning om de saknar styrsignal. De som Bosch tillverkar som standardvara och säljer till fordonstillverkare som inte har egna krav på hur regulatorn beter sig, brukar t ex göra på det sättet.

Vet du hur kommunikationen med laddningsregulatorn ser ut på denna Ford? Är det en enkel PWM-styrning (enkelriktad från styrdon till laddningsregulator), eller är det någon form av databuss (t ex LIN-buss)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#3 » 06:12:40, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen inget svar på frågan men då jag nyligen höll på med 2 icke laddande generatorer ( original + helt ny ) på en Suzuki Liana var felet troligen ärg i kontakterna mellan PCM och generator då den gamla generatorn plötsligt fungerade efter att kontaktstyckena lossats/återmonterats på PCM´n.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 06:40:02, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn är fast metalliskt fastsatt till blocket. Tre lednings från generatorns styrning och B+ Lägger in en länk på Fordsystemet som jag hoppas är liknande på denna Connect. Och det var egentligen det jag undrar med denna fråga ,om det är samma funktion på Connectens laddning.
https://www.youtube.com/watch?v=J4rYSVd588U
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#5 » 08:03:32, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en bensinare med Fords eget motorstyrsystem (t ex EEC-V), så finns det ingen anledning att det ska fungera annorlunda än på amerikanska Fordar. Rör det sig däremot om en diesel där Ford har köpt in motor och styrsystem från någon annan leverantör (t ex PSA / Peugeot), så är det mycket möjligt att det istället är motortillverkarens standardlösning som har fått följa med. Syns det något i elschema för bilen? Ser det ut som PWM eller som seriedata om du tittar med oscilloskop på styrsignalerna?
Annars tror jag knappast något går sönder om man bryter bort styrsignalen, så det går väl alltid att prova.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 14:26:08, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en 1,8 TDCI . Ska nog vara PWM. Kollade lite hastigt igen. Drog bort kontakten och nu gav den ca 13,6V. Kollade ledningarna och batterispänning vid sens ledningen. Full kontakt på alla fram till det sista kontaktstycket jag kommer åt. Kollade med oscilloskopet fick rak batterispänning på ena com ledningen och ca 8,5v på den andra. Däremot ingen våg. Har nu gett upp och lämnat vidare till mera kunniga på detta.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#7 » 18:41:11, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer med svaret på vad som var felet. De mer kunniga som tog över problemet fixade den snabbt och bra. Det var tydligen en kabel som ärgat av nånstans efter det sista kontaktstycket som jag kom åt att prova . Det svider då det egentligen var ett fel som jag verkligen skulle ha hittat. :ohnej: Så nu måste jag ju komma med mina undanflykter för att jag missade detta.
Borde jag ha mätt med något som belastade mer än det blir med oscilloskopet för att få fram den dåliga kontakten i kabeln? Men med vad i så fall, kanske en mindre glödlampa?

2 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#8 » 22:12:10, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en liten glödlampa eller en gammal lågohmig analog multimeter kanske hade varit lagom belastning parallellt med oscilloskopet. Eller ett motstånd på 1 kohm eller något sånt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se