Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kia Sorento 4WD slutat fungera

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#1 » 14:50:43, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en Kia Sorento 2,2 crdi årsnod 2011 Där 4wd lagt av (till bakhjulen)
Och har varit ute och kollat runt på lite forum och har troligen en klar bild på felorsaken.
Men som vanligt "spretar" det lite på svaren och känslan är att det är för många som tror/vet.
Så som vanligt hamnar jag här där kunskapen finns. Lite kort om symtomen.
För ca en månad sedan ett tydligt ljud under bilen att något tog i fastnade ibland då jag backade.

Tyvärr av skrev jag det då som att det var något med bakbromsen. Då jag kört på leriga skogsvägar och spolade rent i hjulhuset men massa materia hamnade mellan bromsoket och även klossarna. Rev ner bromsarna och gjorde rent "slipa" om klossarna och det blev äntligen tyst.
Det är antingen fördelnings lådan eller utgående axel på växellådan (automat) där det finns utvändiga splines och invändiga (typ kraftaxel) och om jag förstår rätt så kan splinesen på vxllådan tuggas sönder eller så lossar "hylsan" med splines i fördelningslådan. Fördelningslådan beggad runt 15' och 20' mil :svettas:
Delen i vxl lådan ?
Så till frågan nummer ETT någon som vet om det kan bli ett generlras att köra vidare?
Inkopplingen sker automatiskt alternativt med knapp som sätter tryck på lamellerna i fördelningslåda om jag förstår rätt och i nuläget har dom ingen "kontakt"
Fråga Två är det någon som har erfarenhet av att skruvat på en bil med detta fel och har tips/trix
Då det gäller "hylsan" i fördelningeslådad har jag sett att en del svetsar fast den med känns som där måste det vara hundra för att slippa vibrationer med ev efterföljande skador på lamellerna i fördelningslådan.
Bara sett en seriös lagning en äldre herre som svarva till en herre jösses gig som han satte upp i en roterande pryl och ställning för mitten och svetsa fast "hylsan"
Mycket text med försöker vara tydlig vad problemet är.
Tack på förhand
Mvh
Kalle
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic



Iznogoud

#2 » 15:08:40, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sker inte inkopplingen av 4x4 vid bakaxeln såsom på syskonet Hyundai?
Kollat felkoder på transmissionen?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Kalle Ohlsson (trådstartaren)

#3 » 16:28:27, 02-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar nej. Felet ger inga felkoder kan ge P1831/32 och dessa koder genereras typ lammerna gått varma eller överbelastade
Båda bilarna bygger på samma plattformar precis som WV Skoda och Seat
Och året efter gjordes en "uppgradering" av fördelnings lådan.
Dessutom har jag sökt på OEM nummret och dessutom delar Huyndai modeller Santafe i35 osv och Sorento och Sportage denna lösning Hyundai = WV Kia = Skoda/Seat Det enda som indikerar är en symbol vid hastighetsmätaren att 4WD inte fungerar den tänds Bara! Då 4WD Slutat fungera symbolen är snedställda framhjulen till höger och tänds bara då man står på halt underlag och "databoxen" skickar signal till fördelningslådan att "trycksätta" oljan så lamellerna skickar kraften bak till kardan.
Slår man av tändningen släcks symbolen och tänds inte förrän "databoxen" tycker framhjulen inte får fäste.
Har kört igenom motor "drivetrain" och finns inga felkoder. Även då problemet var "aktivt" dvs då det klinka och högg i. Då jag backade. EGR ventilen hade hängt sig och gav felkod. Gjorde ren den och släkte koderna och passade på att köra en "fullskan"
Mvh
Kalle Magnus
Kalle Ohlsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:32:10, 06-09-2009
Ort: Nynäshamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 990 Selectomatic


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se