Hej
Har en Kia Sorento 2,2 crdi årsnod 2011 Där 4wd lagt av (till bakhjulen)
Och har varit ute och kollat runt på lite forum och har troligen en klar bild på felorsaken.
Men som vanligt "spretar" det lite på svaren och känslan är att det är för många som tror/vet.
Så som vanligt hamnar jag här där kunskapen finns. Lite kort om symtomen.
För ca en månad sedan ett tydligt ljud under bilen att något tog i fastnade ibland då jag backade.
Tyvärr av skrev jag det då som att det var något med bakbromsen. Då jag kört på leriga skogsvägar och spolade rent i hjulhuset men massa materia hamnade mellan bromsoket och även klossarna. Rev ner bromsarna och gjorde rent "slipa" om klossarna och det blev äntligen tyst.
Det är antingen fördelnings lådan eller utgående axel på växellådan (automat) där det finns utvändiga splines och invändiga (typ kraftaxel) och om jag förstår rätt så kan splinesen på vxllådan tuggas sönder eller så lossar "hylsan" med splines i fördelningslådan. Fördelningslådan beggad runt 15' och 20' mil
Delen i vxl lådan ?
Så till frågan nummer ETT någon som vet om det kan bli ett generlras att köra vidare?
Inkopplingen sker automatiskt alternativt med knapp som sätter tryck på lamellerna i fördelningslåda om jag förstår rätt och i nuläget har dom ingen "kontakt"
Fråga Två är det någon som har erfarenhet av att skruvat på en bil med detta fel och har tips/trix
Då det gäller "hylsan" i fördelningeslådad har jag sett att en del svetsar fast den med känns som där måste det vara hundra för att slippa vibrationer med ev efterföljande skador på lamellerna i fördelningslådan.
Bara sett en seriös lagning en äldre herre som svarva till en herre jösses gig som han satte upp i en roterande pryl och ställning för mitten och svetsa fast "hylsan"
Mycket text med försöker vara tydlig vad problemet är.
Tack på förhand
Mvh
Kalle