Det finns många teorier/tänkbara förklaringar till att motorn mister kompressionen och vägrar starta men botemedlet tycks alla vara överens om, inga korta starter av kall motor och låta den stå igen samt bra
olja. I mitt fall var det frugans bil, gått 6K mil men mest korta kör sträckor så oljan tog stryk av det. Hände en gång när jag backat in den kalla bilen in i garaget, på morgonen snurrade startmotorn glatt men inte en tändning. Körde frugan till jobet och fick igång bilen till slut efter mycket nötande på startmotorn samt en dos startgas på kvällen.
Inga sådan korta starter samt oljebyte på hennes bil vart 500 mil infördes och problemet återkom inte
Frugans bil hade ju hydrauliska
ventil lyftare men andra teorier är ju att
avgas ventilerna hänger sig för sot på ventilskaften (mindre troligt att alla 4 hänger sig samtidigt) eller oljan tvättas från cylinder väggarna av den feta start blandningen så kolvringarna inte tätar. Sista är tänkbart, jag råkade ut för något liknande en gång på urtiden, då var det tändstiften som blivit sura, fick byta
tändstift så hoppade den glatt i gång. Med automat choke var det enda sättet då en redan sur motor bara blev surare med fler startförsök om man inte tog ur stiften körde runt på starten för att vädra ur men bara det hjälpte inte utan jag fick byta till nya tändstift också. Och det var inte felet på frugans bil, jag hade ur stiften på den motorn också...