Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Citroen C5 startar inte

69 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

Mf uffe

#16 » 14:13:21, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid h strålkastare sitter en hydraulenhet med en ganska stor kopplinshandske på, sitter lite dumt och i vägen när man arbetar med lampor/strålkastare. Glömmer man att sätta tillbaka den startar inte bilen. Minns dock inte om startmotorn snurrar överhuvudtaget.

1 person gillar det här inlägget.
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165



torbjorn_forsman

#17 » 14:20:35, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det enheten för aktiv fjädring du tänker på? Den har flyttats en del mellan olika årsmodeller på C5. De allra första hade den totalt oåtkomligt långt ner mellan höger drivaxel och torpedväggen eller nåt sånt, men det kan tänkas att det är från '03 den hamnade bättre till. Kan ev skilja på en och samma årsmodell beroende på motoralternativ också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mf uffe

#18 » 14:58:29, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så var det väl ABS enheten, men min tanke var att man lossade el anslutningen för att få lite mera plats för händerna för att lättare komma åt lampor/ strålkastare. Glömde man sedan återmontera kontakten igen så gick det inte starta bilen, men som tidigare sagt så minns jag inte om startmotorn drog runt eller inte.
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165

tronde

#19 » 16:17:30, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:2 liter bensin, automat.
Någon ide'?

Er det motorkode RFN (EW10J4)? Det pleier å stå et merkeskilt i motorrommet.

Jeg har el-skjema for motorstyringen for en 2000-modell C5 med produksjonskode PR 8500. Motorstyringen er Magneti Marelli, men det kan være andre typer også. Hvis jeg får sikker motorkode og PR nummer for bilen er det mulig jeg er heldig og kan finne mer. PR står i fremkant av førerdøren sammen med dekktrykk. PR er i området 9500 +/- ca. 300 for 2003-modeller.


ew10j4.pdf

.
.

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Razzetazz

#20 » 16:48:10, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tidigare en C8 med 2.0 bensinmotor. Det bör va samma motor som du har. Den hade hyss för sig och va extremt svårstartad ibland. Den kunde starta precis som den ska 50 gånger i rad men 51a gången starta den inte men snurra bra på startmotorn nästan för bra, lät som de va dålig kompression. Det fanns inga felkoder. Jag misstänkte allt från kammrem som kuggat över till otäta ventiler.
Till slut fick jag en förklaring från en bilverkstad i grannbyn som jag tycker låter rimlig.

Han sa att det är vanligt på den motorn. Om den har gått mycket 20-25000+ mil. Om den gått med för lite motorolja, fel olja eller för långt mellan bytena. Då kan du få in luftbubblor i ventillyftarna och då upplevs den kompressionslös.
Lösning. Starthjälp direkt på startmotorn. Gnugga tills den fått upp oljetryck ock en bra stund till då brukar dom starta. Är du orolig för att bränna startmotorn så bogsera igång den.

Nu är det inte säkert att du har samma fel men värt att fundera på.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

torbjorn_forsman

#21 » 20:10:34, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känt problem på många andra 90- och 00-talsbilar också (t ex Volvo 850, vissa V40 m fl, diverse VAG-produkter). Men min uppfattning att det är sällan man överhuvudtaget har en chans att få igång en bil som har drabbats av detta problem med hjälp av startmotorn, man bör absolut bogsera igång om det finns möjlighet. Har man väl fått igång motorn, så ska man inte stänga av den förrän den har kommit upp i full arbetstemp (inte bara kylvattnet utan även oljan, det innebär minst en halvtimmes körning, det är ingen mening att bara lämna bilen på tomgång), när man har stängt av så byter man olja och filter det första man gör. Och startar motorn innan den har hunnit kallna och kör en sväng med den nya oljan innan man stänger av för dagen.

Problemet uppstår ofta om man, som sagt, slarvat med oljebyten och sedan kallstartat motorn och stängt av innan den har blivit varm. Har man en bil med hydrauliska ventillyftare som riskerar att få detta problem, så är det absolut förbjudet att kallstarta och bara t ex flytta bilen ur garaget eller tvärs över gatan pga datumparkering. Har man väl startat den så kör man en halvmil innan man stänger av.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#22 » 22:11:26, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har också stött på det problemet, gäller att aldrig bara starta motorn kall för att flytta bilen ett par meter och stänga av igen.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

sm1nvx

#23 » 01:49:11, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lawn mower syndrome. Sök på volvoforumet "Jag rullar". Det finns en annan förklaring ... och jag har haft samma problem på en B18-motor i en Volvo PV 61-62.
sm1nvx
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:35, 19-06-2017
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 484

Murre o2

#24 » 08:00:55, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns många teorier/tänkbara förklaringar till att motorn mister kompressionen och vägrar starta men botemedlet tycks alla vara överens om, inga korta starter av kall motor och låta den stå igen samt bra olja. I mitt fall var det frugans bil, gått 6K mil men mest korta kör sträckor så oljan tog stryk av det. Hände en gång när jag backat in den kalla bilen in i garaget, på morgonen snurrade startmotorn glatt men inte en tändning. Körde frugan till jobet och fick igång bilen till slut efter mycket nötande på startmotorn samt en dos startgas på kvällen.

Inga sådan korta starter samt oljebyte på hennes bil vart 500 mil infördes och problemet återkom inte :grin:

Frugans bil hade ju hydrauliska ventil lyftare men andra teorier är ju att avgas ventilerna hänger sig för sot på ventilskaften (mindre troligt att alla 4 hänger sig samtidigt) eller oljan tvättas från cylinder väggarna av den feta start blandningen så kolvringarna inte tätar. Sista är tänkbart, jag råkade ut för något liknande en gång på urtiden, då var det tändstiften som blivit sura, fick byta tändstift så hoppade den glatt i gång. Med automat choke var det enda sättet då en redan sur motor bara blev surare med fler startförsök om man inte tog ur stiften körde runt på starten för att vädra ur men bara det hjälpte inte utan jag fick byta till nya tändstift också. Och det var inte felet på frugans bil, jag hade ur stiften på den motorn också...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ludde eriksson (trådstartaren)

#25 » 16:39:46, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen lite tid till detta sorgeämne.

Den här har gått ca 12', bör ju inte vara slutkörd?
Har ingen ström till vad som påstås vara säkringen till bränslepumpen, samt saknar tryck i bränslesystemet.
Hittar ingen skylt i motorrummet, men väl en på dörrstolpen.
Bild
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

tronde

#26 » 17:48:01, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

9615 betyr at bilen ble bygget 7. mars 2003.

Det er mest trolig en eller annen variant av EW10-motoren. Jeg har ikke tilgang til å lese info via VIN, så jeg må lete manuelt, og da hjelper det med litt mer informasjon enn bare 2 liter bensin for jeg er ikke godt kjent med de nyere motorene.

Det bør stå noe som vist her.
Se om du finner noe med EW10 eller RFN.
'
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Ludde eriksson (trådstartaren)

#27 » 17:58:28, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!!

Motorskylten, sitter den på en kåpa?
Finns ingen kåpa över motorn nämligen.. :sad:
Ska kolla igen, men som jag varit i farten sedan 4 i morse, så blir det inget mer idag.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

tronde

#28 » 19:26:41, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ikke mer enn det figuren viser. Jeg har aldri skrudd på C5, men jeg har en del doumentasjon på Citroëner fra den tiden.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#29 » 20:30:46, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På lite äldre Citroënmotorer (tidigt 90-tal) brukar typbeteckningen stå på en liten (kanske 20 x 20 mm) aluminiumplåtskylt som sitter nånstans i höger främre hörn av motorn, nära motorfästet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#30 » 01:06:58, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg tror det er RFN / EW10J4. Se om du finner noen bilder på nettet hvis det ikke står noe i bilen.

Den dokumentasjonen jeg eventuelt kan finne er i en stor database (off-line kopi av det gamle nettbaserte verkstedsystemet) så jeg kan ikke bare samle sammen en bunke pdf-er. Når jeg vet hva jeg skal lete etter, er det ikke så store jobben, men å lete i blinde blir det ikke noe fornuftig ut av.

Du kan også se om det står et fabrikantmerke på motorstyringen. Jeg vet at Magneti Marrelli har vært brukt, men PSA har hatt mange ulike varianter i bilene sine, gjerne koplet opp mot utstyrsnivå. Etter at de stengte gratis-tilgangen til noe av dokumentasjonen, er det ikke mulig å finne ut slike ting via bilens VIN.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se