Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

4wd eller rättare sagt 0wd när det verkligen behövs!

64 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

BM425

#16 » 22:11:17, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon standardbil med äkta 4-hjulsdrift idag?
Menar traktortyp inkopplingsbar drift på fram el bakaxel med diffar?!

Hade en Subaru Leone turbo -85 med inkopplingsbar mekaniskt bakhjulsdrift ett antal år. Den saknade dock diffar, blev ståendes en gång med fram o bakhjul i luften o kom ingenstans. Bromsa hade antagligen hjälpt men blev puttad lite lätt av en kompis.

Traction kontroll är hopplöst!
Kanske bra för de som inte kan köra i halka :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



torbjorn_forsman

#17 » 22:48:17, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitsubishi har väl en ganska "dum" och grovt tillyxad fyrhjulsdrift på t ex ASX och Outlander, men jag vet inte hur det är med diffspärrar.

På tal om trådstartarens problem, jag hade förut en Ford Focus med synnerligen missbildad antispinn som mer än en gång hindrade mig från att ta mig fram. Den knapp för att stänga av antispinn som skulle finnas enligt instruktionsboken, fanns inte i verkligheten. Pillade man bort plastlocket på den platsen fanns ett löst kontaktdon men det gick inte att stänga av antispinn genom att bygla där heller. Antispinn/ABS-systemet var av en mycket vanlig typ, ATE mk 20, som fungerar mycket bättre på en Chrysler 300M. Där fungerar t o m avstängningsknappen, men den har praktiskt taget aldrig behövt användas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#18 » 23:09:59, 04-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osla: torsen är bättre än haldex på så vis att den börjar fungera innan det slirar. Haldex behöver lite slir innan den kommer igång. Liten skillnad men ack så stor skillnad i praktiken. Diffen är amerikansk med hummer som ursprung fö.

Men tillsammans med lite elektronik driver det på bra. Se videon ovan jag länkade till.

Lada niva och likande har nog mer manuella saker.

Vw amarok med tillvalet diffspärr är tämligen stum bak.
Den har fö massa elektronik som gör den bra i terräng och på asfalt. Pickuper brukar va bättre än personbilar.

Är ju köparna som driver fram vad som tillverkas…
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

osla

#19 » 10:10:17, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Osla: torsen är bättre än haldex på så vis att den börjar fungera innan det slirar. Haldex behöver lite slir innan den kommer igång. Liten skillnad men ack så stor skillnad i praktiken. Diffen är amerikansk med hummer som ursprung fö.

Men tillsammans med lite elektronik driver det på bra. Se videon ovan jag länkade till.

Lada niva och likande har nog mer manuella saker.

Vw amarok med tillvalet diffspärr är tämligen stum bak.
Den har fö massa elektronik som gör den bra i terräng och på asfalt. Pickuper brukar va bättre än personbilar.

Är ju köparna som driver fram vad som tillverkas…


Jo det vet jag, men då man är och leker i skogen med nämnda bilar så är det i princip ingen skillnad, däremot får man vara lite mer bestämd och inte vara rädd för att det börjar slira. Men det är ingen skillnad på hur långt man tar sig innan det stoppar
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Wizzman

#20 » 10:36:31, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Dacia Duster 4wd verkar ha hyfsad fyrhjulsdrift. Tar sig fram riktigt bra i terrängen (enligt tester + egen erfarenhet). Ställbar mellan 2WD, 4WD AUTO och 4WD LOCK där mellandiffen är bromsad.
Det var faktiskt en starkt bidragande orsak till varför det blev just en sån bil som jakt/andrabil.

Så nog finns det bilar som inte har Haldex idag.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

raggsockan

#21 » 10:52:23, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

subaru är fina fisken när de blir lite halt under fötterna :thumme: :driver:
Bild
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

Alrik

#22 » 13:21:06, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ena Subarun jag körde var som sämst 3 hjulsdriven. Låsbar mittdiff och lamelldiff bak. Gick kanon att göra åttor på torr asfalt :mrgreen: :mrgreen:

Sen håller jag med om att torsen är bättre än haldex pga att den alltid är i. Dvs driver innan de börjar släpp.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

akkamaan

#23 » 15:53:03, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Hjälper diffar, program mm om däcken är släta och marken mjuk, och det släpas på en släpvagn?

Ju större däck och mer utrustning man har, ju längre ut i skiten fastnar man har jag erfarit...

hahaha
Så var det med min Subaru pickup på 1980-talet. Det behövdes nästan helikopter för att bärga den när man kört fast. Inag andra fordon kunde ta sig så långt ut för att bärga i en blöt åker eller djup snö....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

krokodilen (trådstartaren)

#24 » 15:56:32, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det är inte Haldex-systemets fördröjning som ställer till det utan återigen att bilen korkar totalt vid hjulspinn på alla fyra.

Antisladd har säkert räddat många och även mig nån gång men en gång höll den på att ta livet av mig (med lite hjälp av undertecknad givetvis) Hade en nyinförskaffad fwd passat 3b som jag ställde upp lite snyggt runt min häck och ner på gårdplan,,, vad händer?? Jo sladda är inget vi håller på med tyckte Hitler-kälken och ställde bilen rakt igen! Helt plötsligt närmade jag mig min egen traktor i 60km/h rakt för över. Det gick ju bra med lättare kalsongbyte som enda resultat.

Jag brukar säga till grabben som närmar sig A-traktor-ålder att det är en STOR skillnad på att köra bil och åka bil även när du sitter bak ratten.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

osla

#25 » 16:30:18, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ena Subarun jag körde var som sämst 3 hjulsdriven. Låsbar mittdiff och lamelldiff bak. Gick kanon att göra åttor på torr asfalt :mrgreen: :mrgreen:

Sen håller jag med om att torsen är bättre än haldex pga att den alltid är i. Dvs driver innan de börjar släpp.


Men så fort det släpper på 1 hjul så går all kraft dit ändå och man är körd. Hade den däremot varit låst mittdiff en så hade det ju gjort hygglig skillnad med iaf 2 drivande hjul
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

akkamaan

#26 » 17:28:14, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ena Subarun jag körde var som sämst 3 hjulsdriven. Låsbar mittdiff och lamelldiff bak. Gick kanon att göra åttor på torr asfalt :mrgreen:
Påminner mig om att det finns differential-fria fram och bakaxel växlar som är helt spärrade när hjulen går med samma varvtal och genom ett mekaniskt frikopplings system inne i "differentialhuset" så frikoppas sidan som får högre varvtal från drivkraft. Systemet kallades No-spin differential
Bild


osla skrev:Men så fort det släpper på 1 hjul så går all kraft dit ändå och man är körd. Hade den däremot varit låst mittdiff en så hade det ju gjort hygglig skillnad med iaf 2 drivande hjul
Snarare får hjulet som snurrar all rörelse dvs dubbla varvtaletmot när båda hjulen delara på "rörelsen" och kraften. Viridmomentet och kraften är ju väldigt liten om hjulet slirar...
"Back in the day" så lade vi en 50kg cementsäck i bagagen på den bakhjulsdrivna "Amazonen" för att bättra på markgreppet. Men det hade ju negativa effekter också. Det stora problemet är oftast att man tlleåter bilen att stanna där det är slirigt. Man säger ofta att "speed kills" men där det är rsik för fastkörning så kan det "rädda liv" också...
Framhjulsdrivna bilar är bättre rustade för framkomlighet... Men uppför går det bäst om man backar...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#27 » 17:44:45, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde moderna bilar använde ABS'en för att emulera differentialspärr (eller iallafall differentialbroms). Inte för att det är ett jättebra koncept men det borde räcka för att ta sig loss från en gräsmatta och liknande.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#28 » 18:16:07, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jag trodde moderna bilar använde ABS'en för att emulera differentialspärr (eller iallafall differentialbroms). Inte för att det är ett jättebra koncept men det borde räcka för att ta sig loss från en gräsmatta och liknande.


Det gör de, men det fungerar bara när bilen har lite "styrfart", så styrenheten kan få vettiga hastighetsvärden från alla hjul. Och så kan det helt klart vara mer eller mindre lyckat implementerat av olika biltillverkare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#29 » 19:36:14, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev innan jag gurglade. Wikipedia artikel av medium kvalitet här som hintar om att det är implementerat väldigt olika på olika bilar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Traction_control_system

Brake Traction Control (BTC) ger lite andra träffar än bara ETC.
Bra video här tror jag (skummade bara genom den):
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#30 » 20:13:02, 05-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju också intressant att det fungerar så olika bra på bilar med samma slags system från samma underleverantör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se