I 2021 fant jeg og flickvenen ut at å dra campingvogn med Hyundai i40 ikke var optimalt. i40 kan dra 1500 kg, vi har en Caravelair 450 vogn som veier 1300 kg men det ble ikke helt bra.
Min gamle Peugeot Expert var heller ikke noe alternativ å reise på ferie med.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=112&t=309399
Derfor solgte jeg Experten til en kompis, og kjøpte en 2016 Transit.
2500 kg tillatt hengervekt og 2.2 TDCI motor på 125 hk. Bilen er registrert første gang i 2016 men det er visst en 2015 modell.
Kmstand i 2021 var 80k, og bilen har gått uten feil frem til nå. Derfor ingen tråd. Med denne merker vi nesten ikke at campingvognen henger bak. Forbruk med vogn er ca 1,1 liter pr mil.
Litt før jul begynte ting å spøke, radioen husket ikke kanalen, tripteller nullstilte seg hver gang jeg startet bilen. Transit har visst to batterier og forbruksbatteriet var kaputt.
Jeg kjøpte et nytt batteri og satte fremst under stolen, det er startbatteriet, og degraderte startbatteriet til forbruksbatteri. Her skal visst være skillerele og greier så jeg satser på det går bra med to forskjellige fabrikat batteri.
På vei hjem fra Finnmark i fjor sommer , på E45 i Nord-Sverige et sted begynte det å bli en liten ulyd på venstre side foran. Hjullager.....
Har brukt bilen helt til nå men nå var lyden blitt for alvorlig, så nå ble det nye hjullager og nye bremseskiver. Klurig system med at hjulnavet må av for å skifte bremseskiver! Ikke Ford Otosan sin beste ide.....
Byttet først på venstre side, lyden ble bedre men ikke borte, så måte bytte på høyre side også.
De gamle skivene var 32 mm tykke, nye 33, minimum mål 30 så kanskje de hadde gått 100k til men jeg orket ikke ta sjansen, ikke så stor kostnad med nye skiver. Får legge de gamle på hyllen.
Syns det var tidlig med utslitte hjullager etter 10000 mil men det er visst vanlig på Transit. Satser på at bilen er klar til å kjøre til Finnmark igjen i sommer.