Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bil krångel.

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

Murre o2 (trådstartaren)

#46 » 13:47:12, 25-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpkärran klar, fått oljetrycks givaren men varför måste det vara så trångt att byta en sådan enkel gej som en oljeryckgivare :ohnej:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Ludde eriksson

#47 » 11:38:14, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att ingenjörer ofta tycks hata mekaniker. :sad:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Murre o2 (trådstartaren)

#48 » 21:55:02, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:För att ingenjörer ofta tycks hata mekaniker. :sad:

De hatar inte mekanikerna utan bilägare som reparerar bilarna själva med pirat delar, inga inkomster för bilfabrikerna på reservdelar vilket är deras lönsammaste affär.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#49 » 22:16:16, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt får vi tänka på att biltillverkarnas konstruktörer inte ser bilen som en komplett hopskruvad enhet där någon kanske vill komma åt att ta loss och sätta dit pryl A, pryl B, pryl C osv utan att alltför mycket annat är ivägen. Konstruktörerna ser bilen som en tom kaross som ska fyllas med prylar på effektivast möjliga sätt i en förutbestämd ordning på monteringslinan. Om oljetryckskontakten är lätt att skruva dit på motorn medan den är lös, så är både konstruktören och produktionsteknikern nöjda.
Ibland finns det ju fall där prylar av tekniska skäl måste hamna på ett ställe där de blir svåråtkomliga för att inte säga oåtkomliga utan att man måste riva en massa annat. Ett sådant exempel är knacksensorn på amerikanska V-motorer, den sitter ofta mitt i V:et så man måste bort med insugningsrör och i svåra fall t o m ena topplocket för att komma åt den. Av tekniska skäl vill man ju att den ska ha bra "akustisk" förbindelse med mittersta ramlagret.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

marve

#50 » 01:46:47, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte på första modellen av Previa som det var svårt att byta tändstift, men istället behövdes dom inte bytas förrän efter 10000 mil. Med en så simpel sak måste det varit tankevurpa hos konstruktören.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Ludde eriksson

#51 » 06:04:11, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bugatti Veyron, byte av tändstift.
En affär på över 200000 kronor......
Visserligen ingen dussinbil, men ändå.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#52 » 13:47:56, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

marve skrev:Var det inte på första modellen av Previa som det var svårt att byta tändstift, men istället behövdes dom inte bytas förrän efter 10000 mil. Med en så simpel sak måste det varit tankevurpa hos konstruktören.


Man kan ju också erinra sig VAG:s små 1,4 och 1,6 l -motorer från sent 90- och tidigt 00-tal (AKL, AFT, BFQ m fl), där man måste ta bort insugningsröret för att komma åt att byta tändstiften i cylinder 2 och 3. Men det är snabbt gjort när man har fått rutin på det, och packningarna är gjorda för att överleva demontering och montering.

När man ändå är inne på VAG-fadäser så kan man ägna en tanke åt de tidiga VR6-motorerna från mitten av 90-talet, där kamkedjan skulle bytas relativt ofta (och slarv med den saken medförde obönhörligen haveri så småningom). Tyvärr satt kedjan i svänghjulsänden av motorn, så på de flesta bilmodeller VR6:an satt i var man tvungen att lyfta ur hela drivaggregatet, dela på motor och växellåda och sedan ta bort svänghjulet innan man kunde ge sig på kedja, kedjehjul, glidskenor mm. Jag misstänker att det var ovana vid att konstruera kamaxeltransmissioner med kedja som var en stor bov i det fallet. Innan den motorn, hade ju VAG bara använt kamremmar i många år (förutom de gamla boxermotorerna som hade kugghjul). Och de konstruktörer som planerade motorkonstruktionen från början kanske hoppades att kedjan skulle hålla motorn ut och aldrig behöva tillsyn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2 (trådstartaren)

#53 » 14:28:26, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en kall natt med minusgrader långt fram på dagen så bestämde jag mig för att skifta till de dubbfria vinterdäcken, krängnings hämmar stagen fram började ge lite glapp ljud ifrån sig så jag hade köpt nya som låg på hyllan och väntade tills framhjulen ändå skulle av. De där lederna på stagen tycks bara klara 4-5 K mil oavsett fabrikat så jag köpte denna gång på Biltema för 139 kr styck... Så dags att slå två flugor i en smäll. Men när jag tog fram vinterdäcken så var fälgarna väldigt rostiga, minns inte att det såg så illa ut när jag plockade av dem :???: Så blev att ta några timmar till att blästra , putsa och måla och rostskydda innan de var redo att monteras. Stagen byttes men bak läckte en stötdämpare olja så fick beställa nya och byta framöver, annars inga problem.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#54 » 15:52:13, 12-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte de något rostangripna bakre stötdämparna i dag.
Bild
Nytt på plats.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#55 » 11:33:19, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var glad att jag fick fixat alla problem med min bil innan kylan kom, hade inte varit roligt att byta koppling i ett ouppvärmt garage! Alla gördetsjälv hallar i närheten tycks ha lagts ned... Så bilen har gått fint sedan dess. Men nu var det frugans bil som behövde lite kärlek, den har inte gått mycket under vintern så jag tog den i går för att den skulle få rulla lite och så behövde den tankas så jak tankade den full, det kanske jag inte skulle gjort... Kom ut till parkeringen efter att varit inne i en affär och det var en våt fläck under bensin tanken :eek: Titt under visade att den dyra soppan droppade från anslutningen mellan tanken och på fyllnads ledningarna men vad som felade var det svårt att se. Körde hem och hissade upp och borstade rent runt. Var en sprucken gummislang som var för avluftningen när man tankar. Så efter skaffat slang bit mm för en hundring fick jag ordning på det hela :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johnny Thorgren och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se