Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bil krångel.

55 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

Murre o2 (trådstartaren)

#31 » 16:52:20, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Murre o2 skrev:Bilen rullar igen nu och allt fungerar som det skall :grin: Hoppas att det inte dyker upp mer sådana där problem på ett tag. Jag har aldrig sett just det problemet på en tryck platta förr, tre fingrar låg ca en centimeter lägre än de övriga :???:


Spricka i solfjädern?

Ja, jag öppnade och tittade efter. Ser ut som matrialfel, liten rostig spricka där det startade, sedan har den växt tills den brast helt till slut.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#32 » 17:01:39, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Det problemet hadde jeg, på en helt ny trykkplatta til og med. Piratdel av tvilsom opprinnelse, fikk kjøpe ny og gjøre jobben på nytt. :ohnej:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 9#p4059069

Tittade på när du jobbade, väldigt likt mitt jobb :grin: Fast jag fick inte loss muttern i änden på drivaxeln! Blästrade bort rosten i de synliga gängorna och dränkte med rost lösare, försökte med mutterknack först och sedan två meters förlängare till hylsan, rubbade sig inte en mm. Värmde på med gas till ljusrött, samma resultat, bröt av halvtums fyrkanten in i hylsan :uupps: Så jag gav upp och plockade loss hela biten med hjulnavet och det hela för att dra ut drivaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Göran Ekman

#33 » 17:11:45, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera sätt att döda kopplingar, sonen skulle första sommaren med körkort ställa fast sin 240 på torr asfalt. Plattan i mattan släpper kopplingen fort. Tryckplattan sprack.
Bil kopplingar är sköra prylar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2 (trådstartaren)

#34 » 17:30:21, 01-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svågern min P berättade om några ungdomar som skulle provköra en Volvo för en del år sedan, en bakhjulsdriven på den tiden. Vakten på ICA centallager i Kungälv ringde att någon körde som en galning på deras stora parkering med en salubil, strax efter ringde ungdomarna att bilen inte fungerade :sad:

Firman hämtade bilen, kardan knut trasig, lagade och upptäckte att kopplingen också var trasig. De grabbarna hade verkligen roat sig...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#35 » 08:10:39, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan i alla fall konstatera att det var tur jag inte fortsatte köra med bilen, det är ju en ny spricka på väg på motsatta sidan så snart hade tryckplattan gått av i två delar. Det hade inte varit bra...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#36 » 09:44:37, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att kört med bilen så kan jag konstatera att allt fungerar bra, det känns altid bra att fixat problem själv. Än kan gubben skruva...Men när jag jobbade under bilen så såg jag att flexröret innan avgas systemet började bli slitet, jag funderade på att byta den delen när jag var igång, hade en ny på hyllan. Men var ivrig att komma igång med bilen så efter att kontrollerat att det inte läckte så sköt jag på jobbet. Men jag får nog snart ta tag i det jobbet, kapa bort gamla och svetsa dit den nya biten.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#37 » 18:51:08, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte flexröret som var på fallrepet idag. Inga större problem, en mutter som rostat fast men värmd röd med svetsen kom den snällt :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#38 » 22:29:54, 09-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft problem med att motorn tappat kraft och skiftnycken tänds på panelen :sad: Felkoden pekade på vevaxel givaren så jag bytte den nu. Ett av de värsta jobb jag gjort, givaren sitter ju i ett litet hål bakom startmotorn så den får ut. Sedan ser man inte vad man gör och jag fick knappt dit en näve för att försöka känna och skruva, kostade mig ett jack i handleden... Få loss gamla givaren var svårt nog, få dit den nya ännu värre, kände med ett finger att det fanns en ficka den skulle in i men pilla dit den rätt med näven som i en rävsax och ingen insyn tog en stund. Den gamla givaren.
Bild
Men nu är alla hästar tillbaka igen :grin:

Om man ser en 9 minuter in i filmen där de byter startmotor så ser man en glimt av en kabel som försvinner in i ett hål innan startmotorn sätts för igen, det är vevaxel givarens kabel...
https://www.youtube.com/watch?v=oUz4AdssQmk.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#39 » 15:24:30, 21-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi var ute och körde 30 mil i går, bilen gick fint. Det intressanta var bränsle förbrukningen. De 15 milen åt ena hållet var i tät trafik så ingen ide att börja med omkörningar utan lugnt lagligt tempo, mest 80 och 100. Medel förbrukning 0,55 milen. Hemresa gick fortare och nu hamnade förbrukningen på 0,65, nästan 2 kr milen i merkostnad, finns pengar att spara på att ta det lugnt :uupps: Nu var det ju inte exakt samma förutsättningar, hård blåst och motvind på hemvägen och 50 kg mer last, men tendensen är klar...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#40 » 12:54:14, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktade bilen i dag och underkänd :sad: Ojämn broms bak och hål på avgas systemet någonstans. Får ta nya tag.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#41 » 17:42:14, 07-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade upp läckan, inte ens bil testaren hittade den när bilen var på rampen. Men den var överst på röret över bakaxeln, hål på översidan där man inte ser det underifrån och det hördes inte heller så mycket men när jag täppte till utloppet på bakre ljuddämparen så var det nästan utan att det blev något mottryck, allt tog fel väg. Fixade tillfällig reparation med en bit nytt rör och svets men beställt nytt system då det är dåligt på fler ställen.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#42 » 13:25:22, 21-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ombesiktade bilen i dag så den klar för ett år igen. Men avgas systemet lappade jag bara ihop än så länge. Beställde ju nya ljud dämpare från Tyskland men när paketet kom fanns bara bakre dämparen där. Ingen plocklista eller så i paketet, jag kollade och jag har ju betalt för båda dämparna så jag försöker reklamera men det verkar gå trögt :sad:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#43 » 22:15:54, 22-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar lösa sig med den saknade ljud dämparen, Firman ville ha foton p vad jag fått? Sedan har jag inte hört av dem men fick ett mail nu, från transport firma att det är ett paket på gång som måste vara saknade delen.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#44 » 13:48:10, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den reklamerade delen dök upp i dag :grin: Men det var den ursprungliga som varit på av vägar i några veckor :uupps: Jag reklamerade och skulle få en ny i ersättning så cirkusen är kanske inte över än, jag meddelade i alla fall dem om att ursprungs delen kom fram till slut... Besiktade föresten frugans bil i dag, gick både bra och dåligt, den gick igenom men läckte motorolja på deras golv :eek: En koll när jag kom hem visade att oljetrycks givaren läcker så det kunde vara värre men den fins inte på hyllan så bytet får vänta tills jag får hem en ny.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#45 » 18:55:26, 24-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Noterade föresten att de inte kontrollerade det avtagbara draget, en del har ju fått tvåa på att nyckel låset på draget, kärvar men de tittade inte ens på det :grin: Nu skall jag bara besikta släpkärran i morgon så är det undanstökat för ett år.

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tommy Reinholdsson, Ähee och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se