Mono-Jetronic-systemet är så gott som likadant på alla bilmärken där det har använts, så de flesta delar utom styrenhet och möjligen
spridare kan flyttas hur som helst mellan bilar av olika märken. Framför allt är det ju välkänt för att ha suttit på 1,8 l 66 kW-motorer i alla VAG-märken, i synnerhet VW Golf II och tidiga Golf III. Men det satt även på många Citroën och Peugeot (TU-motorerna på Peugeot 205, snikmodeller av Citroën BX m fl) och en del Fiat.
Styrdonet till Mono-Jetronic har ett backupminne som får ständig strömförsörjning, det används bl a för att lagra felkoder och för att lagra adapteringsdata för lambdareglering och tomgångsstabilisering.
Man kan läsa av felkoder via ett testuttag - om bilen har motorvarningslampa behövs bara en
strömbrytare mellan testuttaget och
jord, om det inte finns motorvarningslampa så måste man också koppla en lysdiod med seriemotstånd mellan testuttaget och +12 V.
Några vanliga fel jag har varit med om:
-Problem med bränslepumpen, den ger bra
flöde när den pumpar fritt men klarar inte av att leverera
tryck. Kollas enklast genom att bygla pumprelät så att pumpen går utan att bilmotorn är igång, och lyssna efter skvalande ljud i tryckregulatorn som sitter upptill i gasspjällhuset. Hörs inget skvalande, så orkar pumpen inte leverera tillräckligt tryck för att regulatorn ska öppna. Man kan också lossa returslangen från regulatorn och kolla om det kommer
bränsle i den, eller koppla in en manometer på tryckledningen för att se om det är korrekt bränsletryck (ca 1 bar).
-Fel på gassspjällägesgivaren i spjällhuset. Det ger en felkod, och kan annars kollas genom att man mäter utspänningen från givarens två kanaler, en som går från 0 till 5 V på hela gasspjällets rörelse och en som bara mäter den första biten närmast tomgång. Båda ska ge en jämn och följsam signal utan att verka "raspiga" som volymkontrollen på en gammal radio.
-Glapp eller ärg i strömbrytaren som sitter i änden av tomgångsmotorns
tryckstång och ska känna av när gasspjällarmen ligger an. Går att pilla isär och putsa upp om man VERKLIGEN vill. Detta fel är vanligare på VAG-bilar än på andra märken med Mono-Jetronic, eftersom signal från den strömbrytaren där inte bara är kopplad till styrenheten utan även till en
magnetventil för vakuumtändförställningen, den magnetventilen ger ifrån sig en spänningsspik varje gång strömmen bryts, som bränner sönder strömbrytarkontakterna så småningom. Det kan löna sig att koppla in en
gnistsläckare där (varistor, RC-nät, zenerdiod eller liknande).
-Sönderbränd
kabel till lambdasonden. Särskilt vanligt på VW Golf II men kan säkert inträffa på vilken bil som helst med Mono-Jetronic om jordflätorna mellan
batteri, kaross och motor gör dålig
kontakt, då kan man råka ut för att en del av startmotorströmmen eller generatorns laddström går genom skärmen på lambdasondskabeln från motor till chassijord, och kan bränna sönder både den skärmade kabeln och en del andra ledare intill i kabelstammen.
-Fel på motortempgivaren (antingen en blå 2-polig eller en 4-polig dubbelgivare där då den andra halvan används för motortempmätaren). Det brukar medföra hög bränsleförbrukning eller att motorn surar ner sig. Felsöks genom att man mäter spänningen på styrdonets tempgivaringång under körning och kollar att den sjunker sakta men säkert medan motorn varmkörs och inte fladdrar eller hackar tvärt. Jag kan återkomma med vad som är normala spänningsvärden.
Jag kan nämna att Mono-Jetronic-styrdonet uppenbarligen är förberett för datakommunikation i utvecklingssyfte men inte "till vardags" i bil. Microcontrollern har nämligen en inbyggd funktion för kommunikation (UART) och ledarna från de pinnarna på den är framdragna till paddar på kretskortet där dock inga komponenter är monterade.
Nu när sakerna börjar vara över 30 år gamla, så kan man misstänka problem pga dåliga elektrolytkondensatorer i styrdonet. Kan vara idé att titta till dem och byta sådana som har börjat läcka eller verkar tvivelaktiga vid mätning. Om det finns brunröda plastkapslade elektrolyter av märke ERO, så titta noga på översidan av dem, om det börjar bli fina radiella sprickor i plasten så är det dags att byta dem.
Jag skulle tro att ditt styrdon heter 0 280 800 711 eller 734. De är praktiskt taget identiska, skillnaden är bara att ...734 är bättre radioavstört.