Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mono Jetronic / Audi 100 funderingar

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Michael Eklund (trådstartaren)

#1 » 13:44:57, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kunniga....
Har hållit på med ungarnas gamla veteran/sommarbil ett tag nu (Audi 100 1,8e 89a) och har ett par funderingar angående mono-jetronic insprutning.

Fick problem i vintras då den helt bara tvärdog och för att starta den och hålla den hjälpligt igång var man tvungen att pumpa på gasen som en galning. Efter mycket felsökning hittade jag glapp i tomgångsmotorn. Hittade en begagnad i Tyskland och bilen startade direkt efter byte men den gick inte riktigt jämt. Tog bort minuskabeln å lät den vara strömlös några minuter för att sedan koppla på igen och efter det gick den kanon. Nu några månader senare så började den gå ryckigt och svarade inte på gas i början av gaspådrag vid varm motor. Funkade bra kall/nystartad. Började gå igenom alla vakuumslangar, tomgångsmotor igen bränsletillförsel, tändning osv. Efter ett par timmars felsökande kom jag på det enkla knepet att ta bort spänningen genom att lossa minuskabeln igen och så att säga nollställa. Efter det går den hur bra som helst igen...

Vad kan detta bero på?
Inte finns det väl någon centralenhet som styr Mono-Jetronic insprutningen som har konstant spänning?
Vad är det jag nollställer?
Vad kan behövas bytas? de är inte allt för lätt att hitta delar till denna tingest längre och Mono-Jetronic verkar inte ha funnits allt för många av på Audis modeller.

Tacksam för svar MvH Michael Eklund
Michael Eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:56, 28-04-2022
Ort: Järbo, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 4800



PerJohansson

#2 » 13:58:25, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hittar nog samma monojet i större antal hos VW.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

torbjorn_forsman

#3 » 14:11:30, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mono-Jetronic-systemet är så gott som likadant på alla bilmärken där det har använts, så de flesta delar utom styrenhet och möjligen spridare kan flyttas hur som helst mellan bilar av olika märken. Framför allt är det ju välkänt för att ha suttit på 1,8 l 66 kW-motorer i alla VAG-märken, i synnerhet VW Golf II och tidiga Golf III. Men det satt även på många Citroën och Peugeot (TU-motorerna på Peugeot 205, snikmodeller av Citroën BX m fl) och en del Fiat.

Styrdonet till Mono-Jetronic har ett backupminne som får ständig strömförsörjning, det används bl a för att lagra felkoder och för att lagra adapteringsdata för lambdareglering och tomgångsstabilisering.

Man kan läsa av felkoder via ett testuttag - om bilen har motorvarningslampa behövs bara en strömbrytare mellan testuttaget och jord, om det inte finns motorvarningslampa så måste man också koppla en lysdiod med seriemotstånd mellan testuttaget och +12 V.

Några vanliga fel jag har varit med om:
-Problem med bränslepumpen, den ger bra flöde när den pumpar fritt men klarar inte av att leverera tryck. Kollas enklast genom att bygla pumprelät så att pumpen går utan att bilmotorn är igång, och lyssna efter skvalande ljud i tryckregulatorn som sitter upptill i gasspjällhuset. Hörs inget skvalande, så orkar pumpen inte leverera tillräckligt tryck för att regulatorn ska öppna. Man kan också lossa returslangen från regulatorn och kolla om det kommer bränsle i den, eller koppla in en manometer på tryckledningen för att se om det är korrekt bränsletryck (ca 1 bar).
-Fel på gassspjällägesgivaren i spjällhuset. Det ger en felkod, och kan annars kollas genom att man mäter utspänningen från givarens två kanaler, en som går från 0 till 5 V på hela gasspjällets rörelse och en som bara mäter den första biten närmast tomgång. Båda ska ge en jämn och följsam signal utan att verka "raspiga" som volymkontrollen på en gammal radio.
-Glapp eller ärg i strömbrytaren som sitter i änden av tomgångsmotorns tryckstång och ska känna av när gasspjällarmen ligger an. Går att pilla isär och putsa upp om man VERKLIGEN vill. Detta fel är vanligare på VAG-bilar än på andra märken med Mono-Jetronic, eftersom signal från den strömbrytaren där inte bara är kopplad till styrenheten utan även till en magnetventil för vakuumtändförställningen, den magnetventilen ger ifrån sig en spänningsspik varje gång strömmen bryts, som bränner sönder strömbrytarkontakterna så småningom. Det kan löna sig att koppla in en gnistsläckare där (varistor, RC-nät, zenerdiod eller liknande).
-Sönderbränd kabel till lambdasonden. Särskilt vanligt på VW Golf II men kan säkert inträffa på vilken bil som helst med Mono-Jetronic om jordflätorna mellan batteri, kaross och motor gör dålig kontakt, då kan man råka ut för att en del av startmotorströmmen eller generatorns laddström går genom skärmen på lambdasondskabeln från motor till chassijord, och kan bränna sönder både den skärmade kabeln och en del andra ledare intill i kabelstammen.
-Fel på motortempgivaren (antingen en blå 2-polig eller en 4-polig dubbelgivare där då den andra halvan används för motortempmätaren). Det brukar medföra hög bränsleförbrukning eller att motorn surar ner sig. Felsöks genom att man mäter spänningen på styrdonets tempgivaringång under körning och kollar att den sjunker sakta men säkert medan motorn varmkörs och inte fladdrar eller hackar tvärt. Jag kan återkomma med vad som är normala spänningsvärden.

Jag kan nämna att Mono-Jetronic-styrdonet uppenbarligen är förberett för datakommunikation i utvecklingssyfte men inte "till vardags" i bil. Microcontrollern har nämligen en inbyggd funktion för kommunikation (UART) och ledarna från de pinnarna på den är framdragna till paddar på kretskortet där dock inga komponenter är monterade.

Nu när sakerna börjar vara över 30 år gamla, så kan man misstänka problem pga dåliga elektrolytkondensatorer i styrdonet. Kan vara idé att titta till dem och byta sådana som har börjat läcka eller verkar tvivelaktiga vid mätning. Om det finns brunröda plastkapslade elektrolyter av märke ERO, så titta noga på översidan av dem, om det börjar bli fina radiella sprickor i plasten så är det dags att byta dem.
Jag skulle tro att ditt styrdon heter 0 280 800 711 eller 734. De är praktiskt taget identiska, skillnaden är bara att ...734 är bättre radioavstört.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Eklund (trådstartaren)

#4 » 14:31:22, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Mono-Jetronic-systemet är så gott som likadant på alla bilmärken där det har använts, så de flesta delar utom styrenhet och möjligen spridare kan flyttas hur som helst mellan bilar av olika märken. Framför allt är det ju välkänt för att ha suttit på 1,8 l 66 kW-motorer i alla VAG-märken, i synnerhet VW Golf II och tidiga Golf III. Men det satt även på många Citroën och Peugeot (TU-motorerna på Peugeot 205, snikmodeller av Citroën BX m fl) och en del Fiat.

Styrdonet till Mono-Jetronic har ett backupminne som får ständig strömförsörjning, det används bl a för att lagra felkoder och för att lagra adapteringsdata för lambdareglering och tomgångsstabilisering.

Man kan läsa av felkoder via ett testuttag - om bilen har motorvarningslampa behövs bara en strömbrytare mellan testuttaget och jord, om det inte finns motorvarningslampa så måste man också koppla en lysdiod med seriemotstånd mellan testuttaget och +12 V.

Några vanliga fel jag har varit med om:
-Problem med bränslepumpen, den ger bra flöde när den pumpar fritt men klarar inte av att leverera tryck. Kollas enklast genom att bygla pumprelät så att pumpen går utan att bilmotorn är igång, och lyssna efter skvalande ljud i tryckregulatorn som sitter upptill i gasspjällhuset. Hörs inget skvalande, så orkar pumpen inte leverera tillräckligt tryck för att regulatorn ska öppna. Man kan också lossa returslangen från regulatorn och kolla om det kommer bränsle i den, eller koppla in en manometer på tryckledningen för att se om det är korrekt bränsletryck (ca 1 bar).
-Fel på gassspjällägesgivaren i spjällhuset. Det ger en felkod, och kan annars kollas genom att man mäter utspänningen från givarens två kanaler, en som går från 0 till 5 V på hela gasspjällets rörelse och en som bara mäter den första biten närmast tomgång. Båda ska ge en jämn och följsam signal utan att verka "raspiga" som volymkontrollen på en gammal radio.
-Glapp eller ärg i strömbrytaren som sitter i änden av tomgångsmotorns tryckstång och ska känna av när gasspjällarmen ligger an. Går att pilla isär och putsa upp om man VERKLIGEN vill. Detta fel är vanligare på VAG-bilar än på andra märken med Mono-Jetronic, eftersom signal från den strömbrytaren där inte bara är kopplad till styrenheten utan även till en magnetventil för vakuumtändförställningen, den magnetventilen ger ifrån sig en spänningsspik varje gång strömmen bryts, som bränner sönder strömbrytarkontakterna så småningom. Det kan löna sig att koppla in en gnistsläckare där (varistor, RC-nät, zenerdiod eller liknande).
-Sönderbränd kabel till lambdasonden. Särskilt vanligt på VW Golf II men kan säkert inträffa på vilken bil som helst med Mono-Jetronic om jordflätorna mellan batteri, kaross och motor gör dålig kontakt, då kan man råka ut för att en del av startmotorströmmen eller generatorns laddström går genom skärmen på lambdasondskabeln från motor till chassijord, och kan bränna sönder både den skärmade kabeln och en del andra ledare intill i kabelstammen.
-Fel på motortempgivaren (antingen en blå 2-polig eller en 4-polig dubbelgivare där då den andra halvan används för motortempmätaren). Det brukar medföra hög bränsleförbrukning eller att motorn surar ner sig. Felsöks genom att man mäter spänningen på styrdonets tempgivaringång under körning och kollar att den sjunker sakta men säkert medan motorn varmkörs och inte fladdrar eller hackar tvärt. Jag kan återkomma med vad som är normala spänningsvärden.

Jag kan nämna att Mono-Jetronic-styrdonet uppenbarligen är förberett för datakommunikation i utvecklingssyfte men inte "till vardags" i bil. Microcontrollern har nämligen en inbyggd funktion för kommunikation (UART) och ledarna från de pinnarna på den är framdragna till paddar på kretskortet där dock inga komponenter är monterade.

Nu när sakerna börjar vara över 30 år gamla, så kan man misstänka problem pga dåliga elektrolytkondensatorer i styrdonet. Kan vara idé att titta till dem och byta sådana som har börjat läcka eller verkar tvivelaktiga vid mätning. Om det finns brunröda plastkapslade elektrolyter av märke ERO, så titta noga på översidan av dem, om det börjar bli fina radiella sprickor i plasten så är det dags att byta dem.
Jag skulle tro att ditt styrdon heter 0 280 800 711 eller 734. De är praktiskt taget identiska, skillnaden är bara att ...734 är bättre radioavstört.


Supertack för ett utförligt och bra svar nu har jag lite att kika på. Du råkar inte veta var Audi kan ha gömt styrdonet på 89a (bilen har inte felkodslampa). Jag var övertygad om att all elektronik satt på själva Mono-Jetronic enheten.

MvH Michael
Michael Eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:56, 28-04-2022
Ort: Järbo, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 4800

PerJohansson

#5 » 14:34:51, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar sitta i "ankdammen" mellan rutan och motorrummet.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

magloman

#6 » 15:06:09, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boxen sitter i höger a stolpe

Är bilen fin fö så är det värt att bygga om den till efi

Borde finnas diagnosuttag i säkringsboxen, en vit och en svart
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Eklund (trådstartaren)

#7 » 15:12:37, 05-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade igen den, som sagt den satt på höger sida i bilen. En Bosch 0 280 000 711 hittade jag på
Michael Eklund
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:56, 28-04-2022
Ort: Järbo, Gästrikland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Agria 4800

torbjorn_forsman

#8 » 08:30:54, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På VAG-bilar med Mono-Jetronic är det inte säkert att man hittar den där "2 + 2" testkontakten som Maglo nämnde. Det kan också vara en lös flatstiftshylsa som hänger ut ur en kabelstam någonstans (på Golf II i motorrummet just där insprutningskabelstammen kommer ut ur torpedväggen). Bör synas i elschema för bilen.

Ytterligare ett vanligt fel som jag missade att nämna, är tjuvluft. Det brukar leda till dålig eller ingen tomgång eller eventuellt att motorn går på 3 cylindrar på tomgång. Vanligaste orsaker är dels gummiplattan mellan gasspjällhus och insugningsrör (det var så vanligt att den gick sönder, att t o m Biltema sålde den en gång i tiden), och dels slangen till bromsservot. Det sitter en mjuk oarmerad gummislang på kanske 1 dm längd närmast insugningsröret, den brukar murkna eller spricka. Nästan alltid på baksidan eller undersidan så den ser fin ut när man tittar på den som hastigast, man måste kolla bakom den också.

Man bör också komma ihåg att systemet är beroende (åtminstone på vintern) av att den vakuumstyrda luftförvärmningen fungerar - att vakuumdosan är hel och inte spjället har rostat fast, och de tunna vakuumslangarna är hela och rätt kopplade.

Det kan vara värt att notera att Mono-Jetronic har mycket bra egenskaper om man vill köra på E85. Lambdareglerområdet är så brett att vissa exemplar klarar att gå på ren E85 utan konvertering, på andra får man nöja sig med att blandtanka alternativt höja bränsletrycket en aning. Det elektriska värmeelementet i insugningsröret går bra att använda som kallstarthjälp - det är bara att slå på tändningen 30 sekunder innan man startar motorn, om det fungerar som det ska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se