Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

LH-Jetronic (i synnerhet 2.2)

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 22:55:11, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För någon månad sedan drabbades jag av en oönskad trädgårdsprydnad i form av en Volvo 245 '88. En bekant hade köpt den i icke körbart skick, och det var visst närmare att bogsera den hem till mig än till den nye ägaren.

Det största problemet var att den enligt förre ägaren hade börjat gå mer och mer fett, och till slut var den knappt körbar, surade ofta ner sig vid start osv. Det kunde jag verkligen hålla med om. Fick dock igång den efter att ha tvättat tändstiften och eldat på dem med gasollampa. Den gick helt klart fett, avgasanalysatorn slog i botten för CO vid 9,9 % och HC blev uppåt 2000 ppm.
Det visade sig att den luftmängdmätare som satt monterad såg nästan ny ut och var en piratdel, "Professional Parts Sweden" 87436645. En likadan som såg något mer begagnad ut följde också med lös i bilen. När jag bytte till en originalluftmängdmätare som jag hade liggande, Bosch 0 280 212 007, blev det betydligt bättre ordning på bränsleblandningen. Det kan noteras att de där piratluftmängdmätarna saknar den potentiometer för inställning av CO-halt som finns på originalluftmängdmätarna för LH 2.2 , motsvarande pinne i kontakten verkar vara helt oansluten. Innan jag bytte luftmängdmätare, provade jag att koppla in några olika fasta motstånd istället för potentiometern och det gick faktiskt att magra ut blandningen på det sättet, dock inte tillräckligt mycket. Vid stum kortslutning mot jord var CO-halten fortfarande 6,5 %.
Jag gjorde ett försök att jämföra några luftmängdmätare med varandra - en av piratluftmängdmätarna, original ...007 , en som kom från en Volvo med LH 2.4 ...016 och en som kom från någon Saab ...011 . Jämförelsen gjordes genom att skarva ihop dem i rad, koppla in 12 V matningsspänning till dem, mäta utsignal från allihop medan en dammsugare fick leverera variabelt luftflöde genom dem. Tyvärr kunde jag inte komma upp i högre flöde än vad som motsvarar normal tomgång på bilmotorn, men kunde ändå iaktta en del skillnader: ...007 och ...011 verkar vara praktiskt taget identiska i sin karaktäristik (dock saknar 011 CO-potentiometern eftersom den är avsedd för LH 2.4). ...016 tycks ge någon tiondels volt högre utspänning över hela registret. Piratluftmängdmätaren ger en något högre spänning i vila och börjar inte röra sig alls förrän ganska nära normalt tomgångsflöde, men då sticker spänningen iväg mycket brantare än på alla gamla Bosch-luftmängdmätare.
Beträffande CO-potentiometern så är den lite lömsk att försöka justera. Det är 15 varv mellan ändlägena och finns inga ändlägesstopp så om man inte mäter spänning eller resistans medan man skruvar, vet man aldrig var man är i inställningsområdet. En uppgift som står här och var i LH 2.2 -dokumentation, dock inte avseende Volvo B230F är, att en grundinställning är att ställa in den på 382 ohm, vilket motsvarar ungefär 5 varv från moturs ändläge. Resistansen är inställbar mellan 0 och ca 1000 ohm. Ska man göra en grundinställning och inte ens har möjlighet att ohmmäta, så kan man in nödfall först skruva den minst 15 varv moturs och därefter 5 varv medurs, så bör man komma någorlunda rätt.

När väl bränsleblandningen stämde någotsånär, så kunde jag konstatera att systemet ändå inte ville lambdareglera. Lambdasonden, som ser ganska ny ut och troligen härstammar från Biltema, har nog tagit skada av långvarig körning med alldeles för fet blandning. En ny är beställd men har inte kommit än.
På tal om det, så saknar ju LH 2.2 totalt funktioner för att upptäcka en felaktig lambdasond, det enda systemet upptäcker är om lambdasonden är totalt bortkopplad. Vid lambdasondsfel är det alltså att föredra att lossa kabeln till lambdasonden så riskerar man inte att regleringen står i något ändläge med totalt fel bränsleblandning som följd.

Dessutom fungerade inte tomgångsstabiliseringen, tomgången var lite väl hög och ändrade sig direkt när man skruvade på shuntluftskruven vid gasspjället. För hög tomgång även med skruven inskruvad i botten. Där visade det sig först och främst att gasspjällkontakten inte fungerade alls, den slog varken till vid tomgång eller fullgas. När jag hade tagit loss den så droppade det något mörkbrunt, kletigt och bensinluktande ur den. Sagt och gjort, jag pillade isär den (locket sitter fast med både lim och plasthakar), och tvättade ur den i flera omgångar med omväxlande bensin och hetvatten+diskmedel i ultraljudstvätt, sedan sköljning i rent vatten och torkning i ugn varefter den fungerar som den ska. Ska nog borra ett dräneringshål på kåpans lägsta punkt.

Fortfarande ingen tomgångsstabilisering. Upptäckte att tändningen stod mer än 20 grader för sent, rättade till den saken med ännu högre tomgång som följd. Dessutom var tomgångsventilen felvänd. Det har visat sig att tomgångsventilen kärvar och inte vill gå riktigt hela vägen till stängt läge, och har inte blivit bättre av tvättning. Fick tag i en annan tomgångsventil men den är totalt hoprostad.
Nu i kväll har jag fått isär den hoprostade tomgångsventilen men vet ännu inte om jag kommer att kunna sätta ihop den till fungerande skick. Bilder kan tänkas komma i ett senare inlägg.
I varje fall kan man notera att det förekommer två olika tomgångsventiler på Volvo med LH 2.2 . Dels en äldre typ 0 280 140 501, som även används på Volvo 400-serie och en mängd andra bilmärken, den sitter på B230F fram till '87 års modell. 88'orna har en annan tomgångsventil som heter 0 280 140 520 och den verkar överhuvudtaget inte ha använts någon annanstans än på Volvo B230F och möjligen -FT. De ser identiskt likadana ut och är också uppenbarligen elektriskt lika. Är det någon som vet vad som skiljer dem åt och om de är direkt utbytbara?
Elektriskt sett kan man notera att ventilen har två lindningar, en för öppning och en för stängning, funktionen påminner lite om ett s k korsspoleinstrument. Den styrs med PWM i motfas på de två lindningarna, pulsfrekvensen är 100 Hz. Ventilen har ingen returfjäder utan om den blir strömlös, stannar den kvar i det läge där den stod. Det är alltså en helt annan funktion än på de tomgångsventiler med bara en lindning och 2-polig kontakt som används på de flesta LH 2.4 -system.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av torbjorn_forsman 09:08:17, 23-05-2023, redigerad totalt 1 gång.

10 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Murre o2

#2 » 06:03:49, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många nya fel kan skapas när bilägare med lite kunskap och mager plånbok försöker fixa ett fel :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Trondos

#3 » 13:39:07, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min mamma hadde en Peugeot 309 automatic med en XU9 motor. Den begynte gå fetere og fetere. Lambdasonde ble sjekket og funnet OK. Jeg spurte det lokale bilverkstedet der det jobbet en flink kille, nå er han pensjonist.
Han åpnet panseret, tittet litt, "aha, du har en sånn luftmengdemåler ja". Det var en type med et spjeld og en vrifjær ("klokkefjær") under et lokk. Han åpnet lokket, "her sier Bosch at man ikke kan gjøre noe inni" sa han med et flir. :mrgreen:
Startet motoren, koblet på CO-måler, løsnet fjæren fra hakket den satt på og strammet den sakte til CO kom ned til passende nivå, så en stripe med silikon på lokket og klaps på med det. Bilen gikk helt til mamma krockade den. :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

d557017

#4 » 15:26:50, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, har du kontrollerat bränsletrycket?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Stefan1972

#5 » 16:14:48, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanligt fel på de äldre med separat kallstartsventil är läckande sådan..........Går den så fett som det låter så är nog knappast sonden boven. Den finjusterar ju bara inom satta ramar. Bör nog gå ganska okej med helt urkopplad lambda också.........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#6 » 20:07:54, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsletrycket har jag inte kollat, jag har nöjt mig med att konstatera att membranet i BTR är tätt (det läcker inte bensin ur vakuumslangen), det skvalar i BTR då bränslepumpen går, och när motorn går på tomgång märker man att bränsleblandningen ändras om man lossar vakuumslangen och suger eller blåser i den. Jag har aldrig varit med om en BTR av den sorten som har reglerat på fel tryck om den överhuvudtaget har fungerat.

Som sagt, så var den stora boven till fet bränsleblandning den där pirat-luftmängdmätaren. Med original-lmm och bortkopplad lambdasond är det inga problem att ställa in både för mager och för fet blandning med CO-potentiometern.
Det finns ingen kallstartventil på Volvo B230F med LH 2.2 . Den finns bara på E-motorerna med K-jetronic och vissa F med LH 2.4 . Hur det är med ev kallstartventil på turbomotorerna vet jag inte. Troligen finns det inte heller kallstartventil på B200E och F med LE/LU-jetronic i 360.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#7 » 22:16:12, 10-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomgångsventilen är hopsatt och efter tredje försöket verkar den kunna tänkas fungera. Den är dock inte monterad på bil än. Bilder kommer.
En ny lambdasond anlände också idag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#8 » 21:58:57, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här följer några bilder från hopsättningen av tomgångsventilen.
Uppbyggnaden har stora likheter med en liten likströmsmotor - det är väl troligt att Bosch kunde tillverka den billigt i samma produktionslinjer som massproducerar småmotorer. Den är dock byggd så att rotorn bara kan röra sig ca 90 grader. Det finns tre borstar och var och en ligger ständigt emot samma segment i "kollektorn". Runt rotorns plåtpaket sitter en plåthylsa som förmodligen är till för att ge virvelströmmar och dämpa vibrationer pga PWM-frekvensen.
Några saker som är värda att notera:
-Det finns ingen tätning mellan ventilen och den elektriska delen. Alltså högst olämpligt att doppa ner hela apparaten i tvättvätska om man ska göra ren den och inte planerar att ta isär den, den bör bara få bada upp till slangnipplarna men inte längre.
-Om man ska ta isär ventilen, bör man först märka upp statorn och ventilhuset med en rits så man kan sätta ihop dem i exakt samma läge. Plåthakarna går att vika ut med en lagom bred flatskruvmejsel (jag fick slipa ner en för att passa).
-Axeln är stillastående och sitter fast i ventilhuset, rotorn är ihålig och påträdd på axeln, säkrad med en liten låsring. En klack i ventilhuset gör att det inte går att montera rotor med slid i fel läge.
-En liten plastkona sitter påträdd längst ut på axeln för att trycka isär borstarna vid montering så de kommer i rätt läge på kollektorn. Den där plastbiten blir kvar innanför borstarna efter isärtagning och måste pillas ut med pincett (lämpligen omagnetisk, annars fastnar den bara på magneterna).
-Kolla NOGA att inte någon av bladfjädrarna för borstarna har böjt sig innan ventilen sätts ihop. Ohmmät mellan anslutningarna innan plåthakarna viks in, för att kolla att de verkligen gör kontakt och det inte har blivit kortslutning. Det ska vara ca 20 ohm från vardera yttre flatstiftet till flatstiftet i mitten, 40 ohm mellan de båda yttre.
-Ett enkelt sätt att kolla att rotorn går lätt i ventilen och inget har kärvat fast är att hålla hela ventilen i handen och vrida/skaka den snabbt fram och tillbaks. Då känner man att rotorn inte följer med i rörelserna om den går tillräckligt lätt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nåväl, den rengjorda och smorda tomgångsventilen är nu monterad, och tomgångsstabiliseringen fungerar som den ska!
Lambdasonden är också bytt. Ingen tvekan om att det var fel på den gamla - dels var det avbrott i värmeelementet, dels skramlade det i den. Och nu finns det också fungerande lambdareglering!
Vid tomgång blir nu CO-halten 0,6-0,7 % och HC mellan 45 och 100 ppm. Rusar man upp motorn till 2500 r/min så ligger CO kvar på samma värde och HC sjunker till 15 ppm. Mycket möjligt att katalysatorn inte är så frisk. Tittar man på lambdasondssignalen med oscilloskop så ser man en del "rippel" som verkar följa motorvarvtalet, det verkar som om någon cylinder får avvikande bränsleblandning. Trolig orsak är väl tjuvluft pga någon dålig O-ring vid spridare, eller möjligen någon igensatt spridare. Det kan ev också spela in att det finns rätt mycket bensin i motoroljan sen den tid motorn gick med kopiöst fet blandning.

10 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#9 » 10:57:08, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en co så hög så borde den inte kunna rippla på lamdan, har den pulsair ventiler? alt kan det krypa in tjuvluft nära lamdan?
Det skulle kunna vara att det åker stora bränsledroppar igenom som inte brinner förrens i katten.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#10 » 11:25:05, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen pulsair, det kom väl först '93 på svensksålda B230F, troligen några år tidigare i Californien. Enligt VHB och avgasskylt, ska CO-halten före kat vara 0,5 - 1,3 % , HC före kat max 400 ppm. Lambdasonden sitter i grenröret så det är praktiskt taget uteslutet att det skulle kunna komma in tjuvluft före den utan att det hörs avgasläckage också.
I kväll blir det nog ett försök att spraya startgas runt spridarna och se om det blir någon reaktion.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#11 » 22:12:08, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen reaktion alls på startgas vid spridarna, så O-ringarna är nog i bra skick.
Har fortsatt titta på lambdasondssignalen med oscilloskop och trigga på tändpuls från cylinder 1, men det går inte att se något entydigt som talar för att någon viss cylinder ger annan bränsleblandning än de övriga. Möjligen kan spridarna i största allmänhet vara lite opålitliga vid de korta öppningstider det är frågan om vid tomgång, och det må väl vara hänt på en 35 år gammal bil.

Passade förresten på att mäta lite på tändsystemet när oscilloskopet ändå var framme. Har noterat sedan tidigare i Volvos specifikationshäften att 240 med LH 2.2 och det där Chrysler-tillverkade tändsystemet, har en annan tändspole än övriga 240 och 740 av samma årsmodeller. Och det visade sig att det nog finns goda anledningar att inte blanda ihop tändspolarna (de är till synes identiska, bara de sista två siffrorna i Bosch-numret skiljer). Chryslertändsystemet har ingen strömbegränsningsfunktion i tändmodulen (till skillnad från de övriga, Bosch-tillverkade tändsystem som har förekommit), utan begränsar istället primärströmmen genom att reglera slutningsvinkeln. Men för att det ska fungera, måste tändspolen ha rätt data när det gäller induktans och resistans i primärlindningen. Dessutom verkar det arbeta med ovanligt låga primärspänningar, en skyddskrets klipper tändpulsen på primärsidan redan då den når upp till ca 250-260 V, så tändspolen måste ha ovanligt stort omsättningstal för att kunna ge tillräcklig tändspänning under svåra förhållanden.
Man kan också observera att gnistans brinntid blir ovanligt lång med den där specialtändspolen, uppåt 3 ms på tomgång och knappt 2 ms när man varvar upp motorn. På prov kopplade jag in en annan tändspole (gammal anonym pirattändspole för brytarstyrt tändsystem med data snarlika en "Bosch Blå") , den gav knappt 2 respektive ca 1 ms under samma förhållanden och dessutom en betydligt längre primärspänningspuls som klipps av tändmodulen (och därmed mer påfrestning på överspänningsskyddet) innan gnistan tänder. Lång brinntid hos gnistan är ju bra för att säkert få eld på en mager bränsleblandning och få låga HC-utsläpp, men nöter å andra sidan ner tändstiftens elektroder snabbt.

7 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#12 » 00:23:19, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lambdasond från Biltema.......
Prova att koppla ur den och kolla värdena.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#13 » 08:55:39, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tittar lite närmare i tråden så ser du att problemen redan är lösta och den misstänkta (troligen från Biltema eller Vparts) lambdasonden var DEFINITIVT trasig. Lambdasonden som sitter där nu heter Denso DOX-0115.

Har blivit av med bilen från min gård och den rullar i trafik nu. Några anliggande bromsar och dåliga stötdämpare får ägaren fixa själv när vårbruket är avklarat.

Framöver kommer en genomgång av LH 2.2 -styrdonets konstruktion i denna tråd. Kan bli en liknande om Chryslertändsystemet också men det får nog en egen tråd i så fall.

8 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#14 » 21:45:45, 20-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om det förr. därför var det det första jag tänkte på. Lambdasonden är ju ny, inte den då, leta fel tillbaka till början, scopa lambdasonden, helfel, vad är det för märke ? Börjar på B.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#15 » 12:55:32, 19-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det utrett att specialtändspolen för det där Chryslertändsystemet heter 0 221 122 345. Tändspolen till en 240 med EZ116K (dvs årsmodell '88B och framåt)heter 0 221 122 364. Tändspole till 700/900-serie med EZ-K eller EZ116K heter 0 221 118 351 , den är troligen elektriskt sett identisk med 0 221 122 364 men har en annan fästvinkel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ole.L och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se