Som redan sagt i tråden, om det är en "normal" AC-kompressor med magnetkoppling, så kommer lågtrycksvakten (lågtryckspressostaten) i systemet att se till att den inte kan starta om kylmediet saknas.
MEN: På en del moderna bilar finns det AC-kompressorer utan magnetkoppling som istället har variabelt deplacement. Jag vet inte om de förekommer på Volvo, men t ex började de användas på VAG-bilar från ca 2004, på de sista årsmodellerna av Saab och säkert på en del andra bilmärken också. Sådana kompressorer havererar obönhörligen om man kör dem utan kylmedium.
En sak som bör kommas ihåg, som kylmekar på bilverkstäder ofta struntar i, är att om systemet har stått öppet länge pga en stor läcka, så räcker det inte med 15-30 minuters vakuumpumpning innan man fyller kylmedium. Det är lämpligt om man kan pumpa ett helt dygn och hålla de komponenter där det finns mycket kompressorolja som kan ha dragit åt sig fukt (torkfilter,
kompressor mm) varma under tiden. Sitter kompressorn så till att den värms upp av motorn så kan man stoppa vakuumpumpningen och varmköra bilen med några timmars intervall (dock endast om det är en magnetkopplingskompressor eller om man kan köra med remmen avlagd), annars kan man hålla kompressor och torkfilter varma genom att linda en värmekabel (sån som används för trågvärme i luftvärmepumpar eller som frostskydd för stuprör mm) runt dem.
Är det riktigt mycket fukt i systemet får man vara beredd på att en del av den hamnar i vakuumpumpens
olja. Man bör hålla koll på pumpens synglas och stoppa den och byta olja om den blir grumlig. Vakuumpumpen bör för övrigt hållas så kall som möjligt.
Tänker man byta torkfilter, är det lämpligt att göra den långa vakuumpumpningen medan det gamla torkfiltret sitter kvar, sen byta torkfilter snabbt och pumpa en halvtimme till innan man fyller kylmedium.