Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Montera växellåda passat -00

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Jomensåattdåäre (trådstartaren)

#1 » 15:16:10, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hopp.
Skriver i hopp om att någon har den magiska lösningen så jag slipper slita av mig mer hår i min frustration.
Har haft lös växellådan och bytt lamellerna på min passat -00.
Har sedan nu i några veckor på alla möjliga vis få dit lådan igen. Kommer in med den just över drivkransen innan den kör fast. Haft ner och smörjt axeltappen, haft ner och kollat centreringen men inget verkar hjälpa.
Är det meningen att den ska gå in lätt eller är tanken att man tvingar dit den med de långa genomgående styrbultarna?

Har lådlyft så jag kan justera vinkeln/lutningen på lådan. Varför kan lådan inte va plan under det hade ju underlättat.
Jomensåattdåäre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 12-08-2018
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Claes Folkesson

#2 » 16:06:39, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis satt ihop min 03a men då med motor och låda löst på golvet.
Om du använder långa bultarna som styrning och till att dra åt så den är i spänn.
Inte tvinga/ dra ihop den sikta så det blir ganska rakt sen prova att dra runt motorn, då kan man tvinga lamellen i läge så kan spänningen släppa lite.
Då dra du in bultarna lite och vrider runt motorn igen.
Viktigt att du har samma avstånd mellan motor och låda runt om.
Jag hade ju plockat ur en låda och hade fler långa bultar.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Murre o2

#3 » 16:27:06, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma problem för några veckor sedan på min Opel, slet en hel eftermiddag och sista cm ville inte gå in :sad: Var riktigt desperat när jag tog en fika och försökte igen, med ett riktigt dödsryck ruskade jag om lådan så gått det gick i det trånga utrymmet och plötsligt satt den bara där :grin: Stor lättnad, men orsaken till att det inte ville sig från början vet jag inte. Men det är små marginaler (spel) när växellåda axeln skall passa in i stödlager och splines så det är som det är.

Sålde en gång en Ford växel låda till en granne som inte fick dit den sista biten, det var på den gamla goda tiden med bakhjuls drift så gott om plats att jobba på. Så mycket underligt tills vi mätte växellådans tapp i änden och stöd lagret i svänghjulet, axeltappen var för grov :uupps: Fanns tydligare olika utförande på olika årsmodeller så byte av stödlagret till rätt utförande för den växellådan fixade problemet, men innan vi kom på det...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Jomensåattdåäre (trådstartaren)

#4 » 11:44:40, 17-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Jag misstänkte att det inte skulle tvingas dit. Ska försöka dra runt motorn och se om den hoppar dit.
Jäkligt lurigt att få den i rätt lutning. Hur mycket enklare hade inte det varit om botten på lådan varit plan.
Jomensåattdåäre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 12-08-2018
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jomensåattdåäre (trådstartaren)

#5 » 17:24:02, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det visade sig att jag fått grader på navet på lamellplattan. För våldsam och envis förstås. Tog lös det och filade till. När allt satt på plats så provstarter jag och körde fram och tebax någon decimeter. Efter att ha laddat batterierna och fyllt på kylarvätska så vill kopplingen inte ta igen så är återigen på ruta noll.
Någon som har någon teori?
Jomensåattdåäre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 12-08-2018
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#6 » 17:47:39, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har väl inte vi varit med från ruta noll så ta det från början, så vi är med.

Du startar tråden med att du bytt lameller. Är det pga att den inte drev innan?
Isf vad gjordes för felsökning?
Hur såg gamla lamellerna ut?
Tryckplattan osv?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Jomensåattdåäre (trådstartaren)

#7 » 21:24:32, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den slutade plötligt att ta. Dvs den drev inte. Backade bak och när jag skulle fram så drev den inte. Det och att det luktar brända lameller gjorde att jag tog för givet att det var lamellerna. Bytt lameller och tryckplatta nu men driver ändå inte.
Kan det bli så om en drivknut helt gett upp och diffen slår till?
Jomensåattdåäre
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:48, 12-08-2018
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#8 » 21:35:16, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du bilder på gamla lamellerna och tryckplattan?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Claes Folkesson

#9 » 22:42:05, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manglo, kan bilen sluta driva helt pga ett trasig dubbelmassesvänghjul?

går drivaxeln sönder driver inte en standardbil (odiffad).men då ska det inte lukta lamell.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

magloman

#10 » 22:44:00, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan det nog och gummit mellan svänghjulshalvorna kanske luktar när det går sönder. I många kopplingskit ingår svänghjulet. Beroende på antal mil och symptom mm så kan man ju avgöra om man ska byta det med. Eller ta isär först och kolla vad som behöver bytas.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#11 » 08:05:17, 31-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lamellen hade varit så utsliten att det inte drev alls av den anledningen, skulle man ju ha märkt tydligt när man lossade tryckplattan att det inte fanns någon förspänning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se