Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Elv=snart slutet för veteranfordon

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

MN

#16 » 09:32:23, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Exakt vad kommer att bli ett problem?
Läste precis innebörden, vari ligger problematiken så att säga?


Om din bil missat godkänd kontrollbesiktning med 24 mån så kan den anses vara skrot som skall tas om hand.

Detta i ett land där det tydligen är helt ok med målvakter som äger 100-tals bilar eller om en pundarbil hamnar på din mark så är det mkt svårt att bli av med den.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Michael Meier

#17 » 10:54:40, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kan man finna underlag för den texten (24månader)

Jag hittade enbart förenklingar och tolkningar från lobbyorganisationer, det finns alltså ett svar från någon organisation som önskar 24månader, eller vad?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jimmy Nilsson

#18 » 11:18:03, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med ELV är att det blir upp till ngn tjänsteman på en myndighet att bestämma om ditt fordon är avfall/uttjänt. Idag finns redan problemet vid import/export när det är Länstyrelsen som bestämmer vad som är avfall eller inte. Så en aktivist på miljökontoret ska alltså bestämma om din veteranbil hemma på tomten är avfall eller inte när hen passerar förbi. Det gäller alla fordon inte bara bilar. Hur många medlemmar här har tex en äldre traktor som inte är i nyskick lämgre? Vips så är gårdstraktorn klassad som avfall och ska skrotas. Eller du kanske la en halv mille på att köpa in en bm814 som inte helt osannolikt läcker ngn droppe olja då pch då. Vips så beslutar en tjänstemannaaktivist att den är avfall.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Michael Meier

#19 » 11:31:30, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte finna texten, jag ser vad som skrivs och någonstans lär det finnas grund för osäkerheten om vad som kommer ur det här.

Var hittar jag texten om " 24månader efter godkänd kontrollbesiktning=avfall" ?

Och varken moped, traktor eller lastbil har blivit beskriven i det jag läst..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#20 » 18:34:58, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppenbarligen är alltsammans frågan om en "tidningsanka" eller "fake news".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jimmy Nilsson

#21 » 18:39:18, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jag kan inte finna texten, jag ser vad som skrivs och någonstans lär det finnas grund för osäkerheten om vad som kommer ur det här.

Var hittar jag texten om " 24månader efter godkänd kontrollbesiktning=avfall" ?

Och varken moped, traktor eller lastbil har blivit beskriven i det jag läst..


https://environment.ec.europa.eu/topics ... ehicles_en Där har du allt. Annars rekommenderar jag MHRF för mer begriplighet.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Göran Ekman

#22 » 18:52:01, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tolkningar av handlingarna från EU. Håller på och försöker läsa dessa texter, många ord är det.
Det som är faktum, är att det har prövats i rätten vid åtminstone två tillfällen för ett par år sedan när bilar som importerats som renoverings objekt klassats som avfall och nekats att föras in i Sverige av länsstyrelsen i berörda län. Efter att det dragits i domstol i två nivåer vart klassningen som avfall upphävt.
Den här går att klassa som avfall, jag ser ett renoverings objekt på en lite ovanlig Buick Special herrgårdsvagn från 1962
Bild
Själv har jag tappat tilltron till myndigheters kompetens i samband med länsstyrelsens lantbruksenhet i Uppsala Läns inspektioner av vårat lantbruk. Sista gången konstaterade vi när det skulle göras en inspektion att länsveterinären fick göra upp med våran besättnings veterinär när dom kunde komma till gården.
Det är inte roligt att ha med myndighets personer att göra när dessa har en egen agenda.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#23 » 21:14:36, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Göran, den varianten är väl bekant, dock handlar det o handel mellan länder med registrerade karosser.
Alldeles nyss pratade vi om att bilar som inte genomgått godkänd besiktning efter 24månader skulle hämtas till bilskrot/demontering utan ägarens tillåtelse för att bilen övergår till någon annan benämning ("avfall") efter 24 månader.. det är inte samma sak
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#24 » 21:23:23, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev: .... https://environment.ec.europa.eu/topics ... ehicles_en Där har du allt ....


Yes jag läste den innan och nu igen, jag kan inte hitta texten som nämner problemet.

Det kan mye väl vara för att det är tröttsamt att läsa.i :myzsko:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Viktorputts

#25 » 22:11:35, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
Michael Meier skrev:Exakt vad kommer att bli ett problem?
Läste precis innebörden, vari ligger problematiken så att säga?


Om din bil missat godkänd kontrollbesiktning med 24 mån så kan den anses vara skrot som skall tas om hand.

Detta i ett land där det tydligen är helt ok med målvakter som äger 100-tals bilar eller om en pundarbil hamnar på din mark så är det mkt svårt att bli av med den.

M


I dokument 52023PC0451 från EU hittar inte min sökmotor något om 24 mån, har du någon sida du vill hänvisa till?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

meken49

#26 » 22:39:33, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Så nu har man dragit sitt strå i stacken, in o skriv på https://www.skrivunder.com/skrota_elv-forslaget

Samma här :coffee:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

QV_

#27 » 22:51:11, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

(10) Veteranfordon, det vill säga historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv 75/442/EEG och faller inte inom det här direktivets tillämpningsområde.

(17) Detta direktiv hindrar inte medlemsstaterna från att när så är lämpligt tillåta att ett fordon avregistreras tillfälligt.

Artikel 1

Mål

I detta direktiv fastställs åtgärder som först och främst syftar till att förebygga generering av avfall från fordon och som därutöver syftar dels till återanvändning, materialåtervinning och andra former av återvinning av uttjänta fordon och deras komponenter för att minska bortskaffandet av avfall, dels till förbättrade miljöprestationer från alla ekonomiska aktörer som berörs under fordonens livstid, särskilt från operatörer som direkt har att göra med behandlingen av uttjänta fordon.

Återanvändning och återvinning

1. Medlemsstaterna skall genom erforderliga åtgärder uppmuntra till att återanvändbara komponenter återanvänds, till att komponenter som inte kan återanvändas återvinns och till att företräde ges till materialåtervinning när detta är miljömässigt möjligt, utan att det påverkar krav på fordonssäkerhet eller miljökrav, till exempel begränsning av utsläpp i luften och bullerbegränsning.

2. Medlemsstaterna skall genom erforderliga åtgärder se till att följande mål uppnås av de ekonomiska aktörerna:

a) Senast den 1 januari 2006 skall återanvändning och återvinning för alla uttjänta fordon ökas till minst 85 % av genomsnittsvikten per fordon och år. Inom samma tidsfrist skall återanvändning och materialåtervinning ökas till minst 80 % av genomsnittsvikten per fordon och år.

För fordon som producerats före 1 januari 1980 får medlemsstaterna fastställa lägre mål, dock inte lägre än 75 % för återanvändning och återvinning och inte lägre än 70 % för återanvändning och materialåtervinning. Medlemsstater som använder sig av detta stycke skall informera kommissionen och de övriga medlemsstaterna om skälen till detta.

b) Senast den 1 januari 2015 skall återanvändning och återvinning för alla uttjänta fordon ökas till minst 95 % av genomsnittsvikten per fordon och år. Inom samma tidsfrist skall återanvändning och materialåtervinning ökas till minst 85 % av genomsnittsvikten per fordon och år.

Senast den 31 december 2005 skall Europaparlamentet och rådet ompröva de mål som anges i punkt b på grundval av en rapport från kommissionen åtföljd av ett förslag. I sin rapport skall kommissionen beakta utvecklingen i fråga om fordonens materialinnehåll samt övriga relevanta miljöaspekter som har samband med fordon.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

marve

#28 » 22:57:31, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I olika tidningar har det skrivits om besiktningen var dom fått uppgifterna ifrån vet jag inte.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ota-bilen/

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

Michael Meier

#29 » 23:04:06, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fullträff marve!

Naturvårdsverket identifierar i sin konsekvensanalys hur förslaget kommer att beröra fordonsägare, särskilt vad gäller omhändertagandet i livets slutskede.
Bland annat fastställs tydliga kriterier för när ett fordon räknas som uttjänt, samt vilka krav som ställs på ägaren. Till exempel ska man utan onödigt dröjsmål och under straffansvar lämna fordonet till skrotning, om det uppfyller kriterierna för vad som räknas som avfall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#30 » 23:19:22, 18-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ur Naturvårdsvrkets pdf

På en övergripande nivå anser vi att delar av förslaget bör förenklas och
förtydligas för att bli mer lättläst för berörda aktörer.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se