En liten resumé: Vi felsökte lite i går och konstaterade att spjället rör sig inte någonting någongång numera. Själva spjällmotorn (ETM) är en PWM styrd enda spole som ligger runt en magnet som i sin tur är ansluten till själva spjället. När den motorn är aktiv hörs ett pip på kanske 1000 hz? Med spjällmotorn kopplad i bilen och Autel´s felkodsläsare så kan man se i realtid gasläget i % på både den analoga och digitala delen av gaspedalen, från 8% till ca 85%.
Om man tvångvrider spjället kan man få från 6-7% till 99,8% och när man släpper spjället så hamnar det på lite öppet vilket i systemet motsvarar 24% men jag tycker det motsvarar ca 8-10% öppet, kanske inte har så stor betydelse. Denna signal kommer via gasspjällets (ETM) CAN-bus så själva busen fungerar så långt och poten som vi bytte fungerar också tillfredställande. Sen så har ETM en 6 polig
kontakt där stift 1: är en duty cycle ingång direkt från gaspedalen, signalen finns och ändrar sig med pedalläget. 2: en 0/12 signal från bromspedalen, fungerar också som sig bör. 3-4 CAN + och - fungerar och mäter rätt (2,5volt och fina signaler) 5-6 plus minus 12 volt, finns. Det som är extra konstigt i kråksången är att på bänken så går alltid spjällmotorn i några sekunder, (den piper och fryser spjället) vid strömsättning, varje gång. I bilen går aldrig spjällmotorn igång vid strömsättning, vi har provat att koppla bort bus,
broms, PWM från gasen utan att spjällmotorn kommit igång vid strömsättning. Vi har även provat att ha dess hölje jordat/inte jordat utan skillnad... Den fick kanske en uppgradering på Bilia, dom vet inte om dom lyckats men uppgraderingen heter i så fall 36004 och Etm/ecm p uppgrade (VO 30785453) enligt kvittot. Nu lästa felkoder är: ECM-903c och ECM-9190 samma text: "spjäll enhet internt fel, felaktig signal".
Ja så långt har vi kommit... När vi körde dit bilen så gick den lite mer än 50 km/h, efteråt betydligt under 50 beroende på att spjället står numera i viloläget vid körning... Kanske har dom på Bilia lyckats programmera nåt?