Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

2009 Caddy tungbromsad

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 19:59:38, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en bil på jobbet, börjar bli skämmigt att behöva fråga här varje gång något krånglar men ,,,
Har hållit på med denna Caddyn ett tag då den hade några tvåor på besiktningen. Och lite som besiktningen missat tex ett bakhjulslager som hade ett väldigt missljud utan en anmärkning.
Skulle ha besiktigat i morgon men då den som körde ner bilen tyckte att den var väldigt tungbromsad och nu stannade vindrutetorkarna också! Så avbokade besiktningen och tänkte försöka hitta vad som kan orsaka detta. Har tidigare bytt bromsskivor och belägg bak + ett bromsok bak då det var kass handbroms där. Kollat beläggen fram och gjort rent i oken. Nästan nya belägg där.
Provade att med avstängd motor klämma ner bromspedalen och sen starta motorn, då sjönk pedalen en bit som jag tycker verkar normalt.Har inte kört bilen själv i trafik bara på gården och provbromsat. Då tyckte jag att den bromsade någorlunda normalt men de som kört i större hastighet säger att den är tungbromsad ibland. Något förslag på vad som kan felas denna? Ska väl tillägga att det är en diesel med vacumpump . Kanske den som krånglar ibland? Tar tacksamt emot tips och förslag på felsökning.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#2 » 22:37:30, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla alla slangar som har med vakuumet att göra även de klena som styr värmen m.m..

På en Passat -96 som jag hade så blev den tungbromsad ibland. Felet var att en slang som gick genom torpedväggen hade fått en spricka där den var ansluten till en genomföring. Det var svårt att upptäcka då det var ljudisolering runt den. Efter att jag hade bytt den slangen så var bromsarna lättrampade igen.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 23:18:42, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla också att allt verkligen går så lätt som det ska i alla bromsok - både kolven och glidpinnarna. På VAG-bilar finns det ofta små bitar oarmerad gummislang i vakuuminstallationerna, som är till för att dämpa vibrationer och oljud som skulle kunna sprida sig genom de hårda plaströren. De där gummislangarna får ofta sprickor - naturligtvis på den sida som är svårast att se vid en hastig anblick, man måste kolla även under och bakom dem om de ser hela ut.

Fråga dem som brukar köra bilen hur bromspedalen känns när den är tungbromsad? Om den tar högt och är "hård" så är det troligt att bromsservot inte fungerar. Tar den djupt och ev känns mjukare än vanligt så är det troligt att ena bromskretsen lägger av - t ex en dålig kolvtätning i bromshuvudcylindern. Detta brukar märkas mest tydligt i kyla. En lömsk sak är att en del VAG-bilar har ett mycket litet lufthål i huvudcylindern, utåt mynnar det oftast vid flänsen mot bromsservot, på undersidan. Det är till för att ge luftning till atmosfärstryck mellan de två yttersta tätningarna, så att inte vakuum från bromsservot ska kunna suga ut bromsvätska ur huvudcylindern. Hålet är så litet (kanske 0,5 mm) att man knappast ser det om man inte vet att det ska finnas där, och det blir lätt igensatt med tiden.
Har hålet varit igensatt länge och man har fyllt bromsvätska då och då utan att bry sig varför den går åt, så kan det ligga några deciliter och skvalpa i bromsservot, om det råkar skvalpa iväg bromsvätska till servoventilen eller vakuumpumpen kan det säkert få någondera att krångla tillfälligt.

En vanlig orsak till torkare som inte fungerar på VAG är hoprostade torkararmslager.

Ett nästan lite skrämmande sammanträffande är att jag drömde om en tungbromsad VAG-bil i natt. Närmare bestämt den Golf III som jag körde för ca 20 år sedan, jag drömde att jag körde i en lång utförsbacke på en mindre landsväg och skulle svänga av till en gård till vänster. Bromsarna tog dock så dåligt att det inte var idé att försöka svänga av, jag fick svänga in på en annan infart efter backen och vända. När jag skulle köra ut på landsvägen igen stannade en annan bil och ville släppa mig före, jag blev irriterad över det, hade tänkt lägga mig efter honom för att ingen skulle bli irriterad över att jag började sakta in långt innan infarten.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jonas_81

#4 » 08:03:17, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakum asistansen skulle jag kolla på, hade tidigare en Passat med 1.9TDI motor och den bromsa bra en gång men efter några trampningar på bromsen så blev det att ta i gör att få stopp på den även på parkeringar (automatväxlad) där så va det vakumpumpen som hade gett upp och inte han med

1 person gillar det här inlägget.
jonas_81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:32, 07-01-2019
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 5511 -70

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 18:37:25, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering. Först kanske lite mera info om bilen om det behövs, den har en 2l motor med BST som motorkod. Provkörde lite idag. Låg fart och då bromsade den bra och ABS,n fungerar då det var väldigt halt på gatorna. Bromsade många gånger så den verkligen fick jobba. Ut på större väg och där märktes problemet mera. Första delen av inbromsningen var normal men då pedalen sjunkit något blev den väldigt tungtrampad för att få ytterligare bromsverkan. Ännu mera hårda bromsningar och samma beteende. Tillbaka till garaget och då tändes motorlampan igen. P0403
EGR problem. Har kollat den tidigare då det var en tvåa på besiktningen. Inget sot går lätt och fint då jag suger i vakuumslangen. slangarna ser hela ut och verkar inte läcka. Dock är den ju kopplad in på vakuumslangen till bromsservon så borde vara gemensamt fel tycker jag. Senare kopplar jag in en enklare mätare där EGR tar sitt vakuum från. Får ca 250mmHg på tomgång med opåverkad bromspedal. Trycker ner bromsen och då faller den något för att senare komma tillbaka till 250mmHg. Pedalen sjunker något först för att sen bli stum en bit ner. Provar vid 3000 rpm och får då ca 600mmHg . Provar tyvärr inte att trampa på bromsen vid detta varv då man sällan gasar och bromsar samtidigt. Håller pedalen nertryckt vid tomgång och stänger av motorn, vakuumet minskar men inte omedelbart utan dröjer några sekunder sen känns det att pedalen trycks upp trots att jag håller samma tryck.
Så slutsats ? Servon ok, slangarna ok? Frågetecken om det är en backventil där anslutningen till EGR,n är och om den kan ha något med detta att göra? Sen det troliga enligt mina gissningar, en vakuumpump som inte ger tillräckligt vakuum som jonas_81 skriver här ovan. Finns det några data på vad den ska ge? Och hur jäkligt är det att byta en sådan då det verkar vara kombinerad med dieselpumpen? Mycket ordsvada här men uppskattar alla tips och förslag.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 19:32:40, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försök ladda ner Elsawin från någon lagom skum fildelningssajt, se till att du hittar en som täcker VW transportbilar och rätt årsmodeller. Där bör det gå att hitta både uppgifter om vakuum och hur man gör för att byta vakuumpump. Eftersom alla piratdelsnasare verkar sälja åtminstone packningen mellan insprutningspump och vakuumpump, gissar jag att bytet inte är alltför besvärligt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BengtP

#7 » 19:51:11, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte något så enkelt att dom bromsklossar som sitter monterade är av tvivelaktig kvalitet?

Kommer ihåg en Renault Cleo jag lånade av en ekonomisk polare.
Till min förvåning passerade jag första rödljuset med god fart trots hårt tryck på bromspedalen. I låg fart var dom inte lika otäcka.
Jag bytte ut dom nästan nya klossarna från Biltema till ett mer seriöst märke, det räckte för att få riktigt bra bromsar.
Sen var det lite kul att polaren tyckte att han höll på att åka ut genom framrutan när han bromsade första gången.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Fuskmek (trådstartaren)

#8 » 20:04:35, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade faktiskt den tanken också men då det blir en felkod på EGR som också går på samma vakuumledning så tror jag tyvärr inte att det är så i detta fallet.
Lite surt att jag inte kollade detta fel direkt utan la jobb och delar på de andra felen först då det kanske varit ekonomiskt bäst att de gör sig av med denna bilen.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Ähee

#9 » 22:57:03, 23-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: BengtP, när jag läste ditt inlägg så minndes jag när jag var barn och hadde bytt bromsbelägg fram på cykeln. Vid lite lagom hastighet provbromsade jag och flög över styret, :generadsmily: :skratta3:

:back_to:
Kanske kan mäta vaccum under körning?
Sen går det väl att mäta bromstrycket genom obd2 och dator. Har för mig att jag har gjort det någon gång.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#10 » 06:21:22, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hadde tänkt att mäta under körning men inte hunnit än. Då det gäller mäta bromstrycket så vet jag inte om mina felkodsläsare klarar det. Har en Icarsoft Max och en Delphi clon. För övrigt tror jag att jag försöker få tag i en begagnad pump på någon skrot och provar byta. Verkar inte så besvärligt av vad jag hittar på nätet, bara man ser till att linjera pumpen mot kamaxeln rätt. Vakuumpump och bränslepumpen är tydligen en enhetspump.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#11 » 08:43:10, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inte frågan om huruvida en viss felkodsläsare klarar det eller inte, utan snarare om bilen lägger ut bromstrycksvärdet på CAN-bussen så att felkodsläsaren kan komma åt det. Om felkodsläsaren överhuvudtaget kan presentera mätvärden "live data", så bör den kunna visa allt som bilen skickar ut på bussen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#12 » 18:39:57, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite hastigt idag om bromstryckt visas och jodå på Icarsoft max finns det livedata på trycket. Visade upp mot ca 75kg men jag vet inte var eller vad det rycket mäts. Var bara ett stillastående prov då jag inte hade tid för provkörning idag.
Beställt en begagnad vakuumpump + ny packning och ny vakuumslang. Blir förhoppningsvis byte i nästa vecka.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#13 » 20:06:19, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering hur det gick. Fick hem delarna men blev lite besviken på skicket på hur de demonterat vakuumpumpen. Blev tveksam att montera den då jag inte vill förstöra spridarna med skräp som kan ha kommit in i den icke proppade dieselpumpen. Och den nya vakuumslangen var inte helt lika originalet då böjarna gick åt andra hållet. Sa en del fula ord men måste ändå försöka kolla om den gick att använda. Jo se på :djaevul: böjarna passade även åt andra hållet också. Men det bästa var att då jag demonterade originalet kände jag en väldigt tunn spricka i den hårda plasten! Dit med den nya fick klippa den tunna vakuumslangen som går till ventilen för EGR då den var vinklad som ett u men den nya skulle ha en rak anslutning. Då jag trodde mig hittat felet brydde jag mig inte att sätta dit den tvivelaktiga "nya" vakuumpumpen utan provkörde ändå. :hurra: Bromsade bra och fick ingen motorlampa i instrument panelen. Besiktade den idag med blankt papper. Så nu kan den återgå till de som använder den i jobbet. Får hoppas att den nu fungerar ett tag efter allt krångel.
Så om någon har ett liknande problem kolla VÄLDIGT noga slangarna eller rättare sagt plaströren. Då sprickan gick inte att se förrän jag rörde den vid demonteringen.

5 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se